2012-07-19, 21:49
Medlem
Hallå FB!

Min diabetes-sjuksköterska sa till mig att patienter som kommer in till akuten med sky-högt socker får insulin intramuskulärt på grund utav den snabba upptagningsförmågan. Då undrar jag, kan man i rimliga doser (inte vanlig måltidsdos) utan kanske en halv åt gången, ge sig själv insulin intramuskulärt för att få ner sitt höga(låt säga MINST över 25) kvickt? För ibland när jag ligger på 25 eller över så mår jag exakt som om en lastbil kört över en fyra gånger, och backat lika många gånger..

Tänkte höra om någon kan förklara vad som händer och konsekvenserna med denna metoden, för jag har också hört att det kan leda till ett extremt snabbt blodsockerfall, och kan t.o.m leda till insulinkoma om man gör "fel".

Och varför använder man inte denna metoden som standard då den motverkar insulinspikar, om det nu verkar så fort? Då under förutsättningarna att läkarna utbildar patienterna för denna metod osv..

Mvh
Jomal
Citera
2012-07-19, 21:55
Medlem
Du ska ALDRIG jaga ditt blodsocker. Det farliga med diabetes är att gå bergochdalbana i blodsockret då det sliter mycket på organen. Du bör kanske börja se över din livsituation om du ofta ligger över 25 mmol.

Att ta lite insulin och sedan gå ut och gå en runda hjälper väldigt mycket, iaf för mig.

Om man får fråga, vad har du dragit i dig när du ligger 25+ ?
Jag lever som en vanlig person i Sverige och ligger extremt sällan på de nivåerna.
Citera
2012-07-20, 20:30
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Jag jobbar som sjuksköterska på akuten och jag har i ärlighetens namn aldrig sprutat insulin i.m! Det är kanske olika rutiner på olika sjukhus, dock!?

Om jag får in någon med blodsocker strax under 30 börjar jag med att ta en blodgas för att se om de även är urspårade elektrolytmässigt eller har en sned syra/bas-balans. Att sänka blodsockret på måfå utan bra koll kan ta livet av patienten, antingen med elektrolytrubbningar eller insulinkoma! Ibland börjar vi med att ge insulin s.c och följer upp med kapillära blodsockerkontroller, men helst sätter vi insulindropp så att en liten dos insulin ges hela tiden. Då blir sänkningen stabil och lätt att styra. Det är viktigt att följa upp elektrolyterna! När man ger insulin följer tex kalium med in i cellerna och vill det sig illa får man så lågt kalium att det är farligt!

Det är inte nyttigt att regelbundet ligga >25 i blodsocker! Risken för följdsjukdomar stiger och det är inga roliga saker man kan drabbas av redan i ganska unga år!
Citera
2012-07-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomal
Tänkte höra om någon kan förklara vad som händer och konsekvenserna med denna metoden, för jag har också hört att det kan leda till ett extremt snabbt blodsockerfall, och kan t.o.m leda till insulinkoma om man gör "fel".

Och varför använder man inte denna metoden som standard då den motverkar insulinspikar, om det nu verkar så fort? Då under förutsättningarna att läkarna utbildar patienterna för denna metod osv..
Jomal

Detta är vad jag undrade över.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in