2012-07-19, 21:05
Medlem
OffensiveShits avatar
Hej.
Finns det ett enklare sätt att ändra ägare på filer i en hårddisk från en annan dator?
Just nu måste man högerklicka på filen ->säkerhet->avancerat->ägare->redigera och lägga till sig själv därefter högerklicka igen->egenskaper->säkerhet->lägga till->skriva in sitt användarnamn och då kan man använda filen.

Har ca:1000bilder jag måste göra detta på. Finns det inget lättare sätt ?
Citera
2012-07-19, 21:26
Medlem
jodå,kan ta vad som helst,root,träd och enstaka mappar.
root = C:
träd = C:/Programfiler/
mapp har du ju försökt redan

Värt att notera,kan ta en stund på välfyllda/stora diskar.
Är under avanserade val (har engelsk verision så det är advanced hos mig).

Där ligger det en flik med ägare,bara att ta ägarskap där,observara att har du krypterat med en annan användare än nuvarande har du problem,t,ex efter en ny windows installering.

Förlåt mig,men detta kan du ju,bara ta egenskaper för hela skiten
Citera
2012-07-19, 21:30
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejects
jodå,kan ta vad som helst,root,träd och enstaka mappar.
root = C:
träd = C:/Programfiler/
mapp har du ju försökt redan

Värt att notera,kan ta en stund på välfyllda/stora diskar.
Är under avanserade val (har engelsk verision så det är advanced hos mig).

Där ligger det en flik med ägare,bara att ta ägarskap där,observara att har du krypterat med en annan användare än nuvarande har du problem,t,ex efter en ny windows installering.

Förlåt mig,men detta kan du ju,bara ta egenskaper för hela skiten

ok, har även sett att man kan använda sig utav ett TakeOwnership shellscript. Har testat det men det gör bara hälften av jobbet, man måste fortfarande gå in på avancerat och redigera användaren, med andra ord skriva in sitt användarnamn. Och det funkar inte att bara ta och göra så på en mapp som innehåller bilderna, man måste tydligen göra det för varenda separat fil, skitjobbigt.

Får nog ta och köra ett macro under natten eller nåt :P
Citera
2012-07-19, 22:08
Medlem
Ahh,hadde det för inte så länge sedan,måste välja:
"Replace owner on subcontainers and objects" .och köra lämplig användare på dem i listan som är nedanför,på W7 från tidigare windows.

Har liksom alltid funkat här,om det inte är krypterat,gick på den smällen en gång efter en sånn krasj,inte en gång linux hjälpte (helt),torskade en del bilder etc.
Citera
2012-07-20, 00:32
Medlem
Du gör fel. Markera mappen de ligger i när du ska göra det där så ska det finnas en ruta där man kryssar i att även allt mappar ändras.

Minns inte detaljerna i de andra trådarna men tydligen var det lätt att hitta om man visste hur man ändrade en fil i taget.

Edit:
Ändra ägare som vanligt MEN denna gång glömmer du inte det är mappen de ligger i som du ska markera och att bocka i "Ersätt ägare av underbehållare och objekt". Gör det även om du redan står som ägare på mappen. Såg att det fanns.
Senast redigerad av panpo98 2012-07-20 kl. 00:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in