Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-19, 02:04
Medlem
Hej!

Jag behöver hjälp med min FTP-server. Jag har tidigare kört Rumpus på min iMac (10.6.8) utan några som helst problem. Jag hade då öppnat för port 21 i min Airport Extreme.
Jag tänkte sedan börja använda min MacBook som nedladdning/ftp-dator och installerade samma version av Rumpus även på den. Det går dock inte att logga in på den! Jag har försökt att trixa, men kan inte komma på vad jag har glömt. Samma portar är öppna i Airporten som när det fungerade på iMacen, dock är MacBooken WiFi medan iMacen var trådad till routern, om nu det har någon betydelse. Jag använder även DynDNS för att få ett host name på ftpn. Även där samma som jag använde på iMacen.

När jag försöker logga in på den med Cyberduck står det: "Öppnar ftpanslutning till xxx.dnsalias.net", men den kommer aldrig in. Sedan får jag meddelandet "I/O fel: Anslutningen misslyckades. Read timed out.".

Någon som kan hjälpa mig att felsöka?
Citera
2012-07-19, 02:26
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Hej!

Jag behöver hjälp med min FTP-server. Jag har tidigare kört Rumpus på min iMac (10.6.8) utan några som helst problem. Jag hade då öppnat för port 21 i min Airport Extreme.
Jag tänkte sedan börja använda min MacBook som nedladdning/ftp-dator och installerade samma version av Rumpus även på den. Det går dock inte att logga in på den! Jag har försökt att trixa, men kan inte komma på vad jag har glömt. Samma portar är öppna i Airporten som när det fungerade på iMacen, dock är MacBooken WiFi medan iMacen var trådad till routern, om nu det har någon betydelse. Jag använder även DynDNS för att få ett host name på ftpn. Även där samma som jag använde på iMacen.

När jag försöker logga in på den med Cyberduck står det: "Öppnar ftpanslutning till xxx.dnsalias.net", men den kommer aldrig in. Sedan får jag meddelandet "I/O fel: Anslutningen misslyckades. Read timed out.".

Någon som kan hjälpa mig att felsöka?

Fungerar det att ansluta via Finder? Finder > Gå > Anslut till server,
Citera
2012-07-19, 08:27
Medlem
Har du ändat IP´t under portmapping på din Extreme?
Citera
2012-07-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Fungerar det att ansluta via Finder? Finder > Gå > Anslut till server,
Nepp, det funkade inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Har du ändat IP´t under portmapping på din Extreme?
Ja, det har jag. Har öppnat port 21 (bl.a. andra) till macbookens interna IP.

Vad kan jag mer göra? Det funkar ju som sagt på min iMac som är trådad till routern.
Citera
2012-07-24, 20:54
Medlem
Någon?

Jag kan ansluta med det interna IP-numret, men använder jag det publika är det stopp. Portarna 21, 3000-3008 är öppna och ska så vara enligt FTP-servern Rumpus. Även port 80 har jag öppnat för webbaccess. Och just den funkar! Men inte med ett FTP-program alltså.

Efter att studerat loggarna när jag försöker ansluta ser jag att jag faktiskt hittar och loggas in på servern, dock stannar det vid posten "Entering Passive Mode".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in