2012-07-18, 03:40
Medlem
Alfons Hottlers avatar
Hallå!

Jag är 20 år och jag känner att mina tidigare småproblem har börjat bli riktiga och skadliga mot mig. Inte skadliga fysiskt så som med våld utan psykiska som i att jag byter ner mig själv. Tidigare, dvs. för några år sedan mådde jag kanon, jag hade många vänner som jag kunde snacka med vad jag ville med. Jag fick nya vänner och jag hade kontakt med ganska många. Jag befann mig då i rollen som ledare i ett kompisgäng på 15 personer, formuleringen är lite missledande men jag var den som hade fört ihop dehär människorna och det var mig alla kände bäst.

Det var alltid mig människor ville prata med, alltid jag som fick människor glada och nöjda. Jag var helt enkelt en väldigt bra kompis som ställde upp i ur och skur. Men med tiden så förändrades min personlighet otroligt, jag tror att det har till stor del att göra med mig och mitt ex och när hon dumpade mig. Innan det var jag väldigt humoristisk och kunde skratta åt nästan allt och skämta om allt, en intressant person som visste mycket och som var lätt att prata med. Efter att jag blev dumpad (2 år sedan nu) föll allt, hela min tidigare så glada personlighet var som bortblåst. J

ag började analysera mig själv en massa, allt andra sa och alla situationer. Ett skämt var inte längre ett "skämt", det var något jag inte började skratta automatiskt av om jag tyckte det var roligt, jag var tvungen att "tänka" mig till ett skratt. Det låter konstigt men inget kom längre automatiskt utan allt kom uträknat och analyserat, jag kunde till exempel inte längre bara starta en konversation bara sådär. Jag behövde räkna ut vad jag skulle säga och hur jag skulle formulera mig, detta gjorde att jag nu sakta men säkert förvandlades ifrån en människa som lever i "nuet" till en otroligt statisk och grå människa.

Jag slutade se mig själv som något som faktiskt var bra, jag tappade hela min tidigare karaktär och försökte kopiera andra människor som var omtyckta. Jag försökte systematiskt bygga upp en ny personlighet som skulle "vinna" över min gamla, detta var inget jag funderade särskilt mycket över tidigare. Jag var ledsen och tänkte att det var klart att man skulle förändra sig till det bättre, det jag inte märkte var som jag skrev tidigare att hela min gamla personlighet var borta.

Jag har fortfarande kvar många av de gamla vännerna, nästan alla. Men jag är inte längre en centralfigur, gruppen hade fungerat vidare exakt lika bra eller bättre om jag inte var med. Jag har till stor del slutat känna saker (Som jag skrev om skämten t.ex), jag vet inte längre hur ren glädje känns, hur det känns att vara ledsen, besviken, nöjd eller lycklig. Jag känner mig enbart tom, antingen som man hade gröpt bort mig och den människan jag en gång var eller som om jag var som mitten av en lök. Allt känns så extremt avlägset, grått, tomt, likgiltig och onödigt. Det är inte så att jag känner att jag står vid världens kant och ska hoppa ner, jag känner mig helt enkelt tom.

Vad kan jag ha för problem, borde jag snacka med en psykolog? Är det en fas, depression, tecken på någon diagnos? Jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra, känslan att känna sig grå som och genomskinlig som en vattendroppe börjar verkligen tära mig i själen.

/Mvh
Citera
2012-07-18, 03:58
Medlem
Denna tråd ska följas. Känner ungefär likadant. Vet inte varför.
Alltid skönt att veta att man inte är ensam i alla fall...
Citera
2012-07-18, 09:00
Medlem
BrittIngers avatar
Det låter faktiskt som att du är på väg in i en depression, just sådär kände jag för några år sedan. Jag levde egentligen inte alls utan iakttog bara vad som passerade förbi.
Du borde nog prata med någon, det kan bli värre och en dag vill du inte ens gå upp på morgonen.
Citera
2012-07-18, 10:30
Avslutad
Tycker du bör snacka med psykolog innan du blir mer deprimerad.
Citera
2012-07-18, 10:34
Medlem
FBMinchias avatar
Jag tror att man utvecklas lite olika mentalt i olika cykler av livet.
Just nu är du kanske lite sökande i och med att det gamla tonårslivet inte ger så mycket längre.
Den som har störst bekantskapskrets när han dör vinner inte heller, det är liksom själva resan som betyder något.
Citera
2012-07-18, 10:45
Medlem
Tjena tjena!

Du behöver inte vara orolig!
Resan du beskriver från att ha varit spontan och i stunden/nuet, till att att börja
analysera allt, och känna dig tom och kännslokall är inte så ovanlig!
Du har förmodligen börjat leva mer och mer "genom ditt intellekt" istället för att vara "
här och nu" som du själv skriver.

Så varför händer detta?

Det låter som om du har haft ett skapligt liv upp tills nu, och varit ganska
bekväm i dig själv. Men så händer det något tufft som
"sätter ens plats här på jorden på prov". I ditt fall verkar en av
anledningarna vara att din flickvän dumpade dig.

Innan flöt livet på utan att du direkt behövde tänka på eller reflektera mycket över
det, men nu... MIN FLICKVÄN DUMPAR MIG... det måste vara nåt fel på mig.
Du tänker förmodligen inte detta medvetet när det hände, men vad som är
viktigt att poängetera här är att... INTELLEKTET ÄR TILL STOR DEL EN
"överlevnadsapparat." Den hjälper oss att uppfinna verktyg och dylikt
och har gjort oss till den klart bästa arten på jorden att överleva. Vårt
intellekt har nu evolverat så att vi kan vara kreativa med det, konst etc,
men det utvecklades i början för att få oss att ÖVERLEVA!

Så... flickvän dumpar dig... Intellektet/hjärnan registrera detta, och historian
"jag duger inte som jag är här och nu i stunden" föds och registreras
i ditt minne i hjärnan. Du känner dig såklart ledsen över att din flickvän dumpat
dig, så nu är "jag duger inte historien" inte bara ett gäng tankar, utan den backas
också upp av kännslor.

Hur dealar då intellektet med detta? SHIT JAG DUGER INTE!? Plötsligt blir du
SJÄLVMEDVETEN! Intellektet vill få dig att överleva, så att den börjar analysera
allt som du säger tänker och känner. ÄR DETTA BRA NOG!? Vad tycker dom om
det?? Är detta roligt? Ska jag skratta? SHIT VAR DEN KÄNNSLAN FEL!?

Ju mer du börjar filtrerar din verklighet genom intellektet, ju tommare kommer ditt
liv kännas! Varför? Du är inte här och nu, du ser "här och nu" genom ett
hjärn/intellekt filter som "täcker över din direkta upplevelse
av kännslor och sinnesförnimlser (externa och interna) i nuet.

Dagens samhälle är desutom utformat som så att vi ska helst vara glada och spralliga
(som du beskrev dig vara innan), aldrig ledsna, arga etc. Det är nästan tabu att uppleva
eller uttrycka "tuffa" kännslor såsom tomhet, depression, avskurenhet, ensamhet etc.
Vilket "verktyg" har fått för sig att vissa kännslor är fel att känna? Just det intellktet...
Som ett resultat gör vi motstånd emot det som känns jobbigt, speciellt om vi har
ansett oss vara glada "normala" människor, innan den tuffa situationen uppståd.
Det blir därför en kamp mellan tankar och kännslor, där även kännslor HÅRD analyseras
av intellektet. MEN SHIT JAG ÄR JU EN GLAD SPONTANT MÄNNISKA!? Så här kan jag
inte känna och hålla på. Ens mentala identitet känner sig hotad, och intellektet
gör allt för att försvara den genom att analysera allt du gör... Plötsligt tror
intellektet att den vet bäst i alla lägen, och man börjar bokstavligen nästan leva
genom sitt "intellekt filter"

De flessta psykologiska "diganoser"(jag är nästintill allergisk emot ordet diagnos),
bygger på att man har fastnat i denna psykologiska fälla!

DETTA ÄR INGET FARLIGT!

Det är en chans att växa psykologiskt och reflektera och observera sig själv på ett
sätt som man inte har gjort innan! Vilka intelektuella antagande hade jag om mig
själv och världen innan?
Detta kan kännas OTROLIGT TUFFT om man inte upplevt det innan, framförallt i ett
samhälle där det är nästintill tabubelagt att säga vad man tänker och tycker.
Till för tre år sen levde jag med genral anxiety disorder utan att ens fatta det för
det var min norm, alltså så jag visste livet. jag analyserade allt, till och med
kroppsrörelser, andetag etc. Jag har nu fått en helt annan relation till mina tankar
och kännslor som resultat av att jag tvingades gå igenom dessa svårigheter... och
visst det har vart väldigt tufft, MEN JÄVLAR vad jag har växt av det!
Om du inte tänkt på det, så är det så vi evolverar, individuellt och som art. Genom
att konfronteras av svårigheter så tvingas vi utvecklas till "bredare perspektiv".
Du kan alltså lära dig att se ditt intellekt för vad det är, lära dig observera det (och
dens maniska analyserande av allting), och återfå kontakt med direktupplevelsen
av nuet igen.

Därför... välkomna detta hur tufft och tomt det än kan kännas, och jag rekomenderar att
du söker hjälp så att du kan få stöd under resan "in i dig själv" (den häftigaste
resa du kan ge dig an om du väljer att göra det på allvar), men också en tuff resa.
MAN MÅSTE VÅGA SMAKA PÅ BÅDA SIDORNA AV MYNTET FÖR ATT VÄXA! Ont och gott

Jag rekomenderar dig starkt den 3:die (och senaste) vågens KBT, som kalls:
"ACT - Aceptans Commitment Therapy". Den ljupdyker i det här med hur man
förhåller sig till sina tankar(intellekt) och kännslor, något som jag tror skulle
vara värdefullt för dig (och för mänskligheten).
ACT ser inte depressioner och negativitet som ett problem utan snarare som en chans
att evolvera sin psykologiska fexibilitet och sitt förhållande till livet!

Jag REKOMMENDERAR STARKT boken "lyckofällan" av Russ Harris som bygger på ACT
metoden!

Lycka till dude, det här kan bli en resa för dig som du kan utvecklas av... lyssna inte
på dagens hysteriska parnoida inställning till det som avviker eller anses "onormalt"
för att normen i dag är att undvika och stagnera istället för att samarbeta vara
uppriktiga med tankar och kännslor och evolvera!

P.S

Just det här med att känna sig "TOM" är ofta ett starkt tecken på att din gamla
"verklighetsuppfattning" / identitet börjar bli för trång. MYCKET vanligt i din ålder!
Tyvärr som jag tog upp tidigare flyr de flesta denna chans att "utvecklas" och
"vidga perspektiv" (jag vet, det låter kliche). Tyvärr flyr de flesta denna chans
genom att ta antidepressiva, eller distrahera sig med droger eller TV, Mat,
eller att konstant sysselsätta sig med saker och ting istället för att möta
obehaget och lära sig av det.

Ställ gärna frågor!

/Jens
Senast redigerad av CreatEcstaticLove 2012-07-18 kl. 10:56.
Citera
2012-07-18, 10:46
Medlem
det kan vara att du är äldre och helt enkelt inte lärt dig serva dig själv i förhållande till att du blivit större och kräver mer vitaminer/mineraler/fettsyror och saker för att ha lika mycket energi som du hade konstant när du var yngre.

typ, försök få i dig så mycket olika grönsaker du kan till maten. sluta runka eller spendera massa tid framför datorn/tvn eftersom sånt suger energi och gör dig svag, försök träna intensivt 30 min per dag, sluta drick/rök/knarka och försök spendera massa tid ute i skog eller ta en eka och sätt dig ute på sjön så du får lite paus från civilisationen ibland.
Citera
2012-07-18, 14:29
Medlem
Alfons Hottlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CreatEcstaticLove
Tjena tjena! (...)

/Jens

Tack för det långa och givande svaret, mycket av det du skrev passar in och mycket låter otroligt logiskt. Jag har själv funderat lite i de banorna som du beskriver, att man måste möta det obehagliga för att växa som person. Jag har tänkt mycket på att detta bara är en period i mitt liv, tonårskris på samma sätt sin vissa personer har 30års-kris osv.

Filtret du snackar om, när jag läste vad du skrev fick jag upp en bild i huvudet av ett vattenfilter, låter lite skumt kanske. Vattnet glider igenom utan att smutsa ner filtret för just nu är det väldigt rent glaciärvatten som rinner igenom. Men helt plötslig börjar det komma smutsigt, jordigt och järnhaltigt vatten, filtret blir smutsigt och fungerar sämre och sämre (Här jag befinner mig nu) men efter ett tag märks detta av och någon kommer och tvättar filtret -> Filtret bli som nytt och fungerar bättre än någonsin.

Något flummig liknelse men var det något i det hållet du menade? Man måste ta lite skit för att växa och bli trygg i sig själv. Det jag har inte har tänkt på är väl att detta är något jag ska ta tillvara på, jag har helt enkelt bara försökt hoppa ut ur det - Bli som jag minns att jag var direkt utan att jag egentligen gör något.

Jag ska kolla upp boken och se vad det står om ACT/KBT-behandling. Tack så otroligt mycket för ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av gor3
Det kan vara att du är äldre och helt enkelt inte lärt dig serva dig själv (...)

Kan vara lite i det, men det går ju parallellt med att jag inte har någon ork för något. Jag har inget intresse, inget jag brinner för och inget som jag verkligen vill jobba med. Har pluggat nu i vår men när jag väl pluggat har jag bara försökt bli klar med det, jag vill inte lära mig något för att jag är intresserad utan enbart för att jag måste.

Drickandet har jag dragit ned på och TVn sitter jag knappt vid, jag umgås mycket med vänner men datorn är nog den stora boven i det du beskriver. Sitter på tog för mycket vid den, har försökt dra ned på det, men det är bara den jag faktiskt känt intresse för på sistone. Man kanske borde slänga upp skiten på vinden en månad eller något.
Citera
2012-07-18, 20:09
Medlem
Det är väldigt vanligt bland 18-20-åringar har jag märkt. Jag märkte själv hur jag plötsligt blev "stel" i trean på gymnasiet från att ha varit "skön" när jag var 17.
Citera
2012-07-20, 13:41
Medlem
Hej hej igen.
Så bra att du fann något matnyttigt i mitt svar

Hum tja, om man liknar "filtret" med Intellektet (hjärnan och dess processer), och vattnet med verkligheten.

Människan är tänkande varelser. Våran förmåga att tänka har gjort oss enormt duktiga på att uppfinna saker och överleva, och vårt intellekt har fortsatt att utvecklas med tiden. Vi har lyckats ta oss till månen... vilket rådjur kan göra det?
Vi har också utvecklat en otrolig förmåga att fantisera filosofera, bedöma, värdera, kategorisera och kommunicera, allt tack vare vårt intellekt. Vi har utvecklat språket, det interna (tankar) och det externa (ord) med vårt intellekt.

Tack vare detta kunde våra förfäder börja memorisera och urskilja faror med intellektet. Ex; där brukar finnas en tiger, de lägger vi till i minnesbanken, så kan jag undvika den platsen i framtiden. På detta sätt kan vårat intellekt vara otroligt hjälpsamt.
Vad ACT, Buddism, och de flesta religioner dock är överens om idag, är att detta verktyg har "löpt amock".
Istället för att använda det som ett verktyg när det behövs, är intellektet "påslaget" nästan hela tiden hos de flesta människor, och det blir som ett filter som vi ser värden igenom.
Ex: Tanken "Just det här kan finnas tigrar, det kommer jag ihåg", kan vara mycket hjälpsam då man blir mer uppmärksam och beredd. Det blir dock knas när man glömmer bort att "här kan finnas tigrar", bara är en tanke. Man vet ju faktiskt inte om där verkligen finns tigrar där just nu eller inte. Men tanken på att där kanske finns tigrar skrämmer skiten ur en, och man blir väldigt rädd bara av tanken på att dom kanske finns där. Intellektet slutar alltså vara ett verktyg för oss när vi filtrerar verkligheteten genom det som om det vore sanning. Det är ju inte sant att där finns tigrar bara för att intellektet har memorerat och associerat just den platsen med det. Om personen blir livrädd av att tanken säger "där kan finnas tigrar" kan man säga att han lever genom sitt "intellekt filter", istället för att bara notera tanken, just det här minns jag ju att jag stötte på en tiger. Personen kan höra denna tanke och bli mer uppmärksam, men han är fortfarande närvarande i den aktuella direktupplevelsen av verkligheten.
Om det vill sig illa, alltså om personer verkligen börjar filtrera verkligheten genom sitt intellekt, så kanske han knatar runt och börjar se fler och fler ställen som är lika det där stället där det fanns tigrar. Han går som resultat runt och är konstant paranoid över att där kan finnas tigrar överallt. Återigen så är det ju fantastiskt att vårt intellekt kan memorera att, ja ungefär så här ser ett tiger-lya
ut. Det kan vara värt att vara uppmärksam när du ser liknande situationer. Men om personer blir livrädd över denna tanke, så börjar han snart associera minsta lilla likhet med tiger-lya som fara! Han har blivit paranoid, för han är så indragen i sina tankeföreställningar om världen.

På samma sätt som när din flickvän gjorde slut, så råder förmodligen en massa omedvetna, och ibland medvetna tankar om, vad gjorde jag för fel? Är jag egentligen en särskilt bra person? Är jag egentligen så rolig som jag tagit för givet att jag verkar vara? Dessa är alla bara tankar, precis som grott människans tankar om tigrar!
Allt intellektet vill göra är att få dig att överleva. Du har nu ett minne av en situation där du blev "lämnad"(av din tjej). Detta tolkat intellektet obevekligen som fara, och är man inte uppmärksam här (vilket de flesta inte är), så är det lätt att intellektet stirrar upp sig fullständigt! Fara, fara, jag har blivit lämnad, också börjar intellektet analysera allt! Är jag misslyckad? Jag kanske inte är så rolig?
Vad händer då när man befinner sig i en annan social situation? Jo, precis som grott människan och tigrarna så börjar nu intellektet säga, "varning, social situation, du KAN BLI LÄMNAD IGEN". Detta är ju bara en tanke, och intellektet försöker bara hjälpa digv (som med tigrarna). Missar man då att detta bara är en tanke (den kan vara helt omedveten alltså att man ens inte hör den!). Missar man att det bara är tankar, så börjar kroppen reagera som om det vore sanning! Jag är misslyckad! Jag kommer blir lämnad! Tycker mina kompisar egentligen om mig?
Här kommer analysen på som du beskrev att du upplever just nu. Intellektet analyserar allt, inklusive ens känslor, ens beteende, andras beteende, vad tänker dem om mig etc? Borde jag inte vara glad? jag var ju en glad person innan. Man förlorar "kontakten med sin kropp och känslor och direktupplevelsen av nuet, för direktupplevelsen (= rent vatten) färgas nu av filtret (intellektet och dess antaganden, "det finns tigrar", "jag är misslyckad" etc), och vattnet (verkligheten) blir "smuttsigt". Man ser inte verkigheten för vad den är... man ser den genom intellektet.

Så... vad vi kan göra är att lära oss att förhålla oss till våra tankar(vårt intellekt/filter), och därför använda oss av detta "filter"/verktyg" istället för att bli "slavar" under det. Detta är nåt som ACT, Buddism och en jävla massa andra läror understryker vikten av. Detta är sannerligen en fascinerande resa om du väljer att utforska den, och den kommer oundvikligen att få dig att börja utforska dina känslor, och "ditt förhållande" till livet! På detta sätt växer du, och har betydligt bättre grund att skapa ett liv som du trivs med! Och kom ihåg, livet är resan.... inte målet... du blir ALDRIG KLAR. Stund för stund. (var tvungen att lägga till dess klichéer.)

Jag tycker om din inställning. Du verkar förhållandevis öppen.
För att citera dig själv; "Detta är nåt att ta tillvara på"... JAVISST! Det är ju livet... stund för stund!
Och ja visst behöver vi lite skit för att växa! "Treasure the weeds" som zen buddisterna säger. They will make you stronger.

Yes yes, rekommenderar verkligen boken, och angående KBT, var säker på att det är "ACT -acceptance commitment therapy". Denna "senaste" KBT metod har blommat upp världen över, men vi svenskar är mycket konservativa och försiktiga av oss, så det är inte lika stort här ännu. Det är dock på intåg. Jag var hos en ACT terapeft för ett tag sen!

Good luck and enjoy (även om det smärtar ibland)
Och hör gärna av dig om hur det går om du har lust och tid
Senast redigerad av CreatEcstaticLove 2012-07-20 kl. 13:52.
Citera
2012-07-21, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CreatEcstaticLove
Hej hej igen.
Så bra att du fann något matnyttigt i mitt svar

Hum tja, om man liknar "filtret" med Intellektet (hjärnan och dess processer), och vattnet med verkligheten.

Människan är tänkande varelser. Våran förmåga att tänka har gjort oss enormt duktiga på att uppfinna saker och överleva, och vårt intellekt har fortsatt att utvecklas med tiden. Vi har lyckats ta oss till månen... vilket rådjur kan göra det?
Vi har också utvecklat en otrolig förmåga att fantisera filosofera, bedöma, värdera, kategorisera och kommunicera, allt tack vare vårt intellekt. Vi har utvecklat språket, det interna (tankar) och det externa (ord) med vårt intellekt.

Tack vare detta kunde våra förfäder börja memorisera och urskilja faror med intellektet. Ex; där brukar finnas en tiger, de lägger vi till i minnesbanken, så kan jag undvika den platsen i framtiden. På detta sätt kan vårat intellekt vara otroligt hjälpsamt.
Vad ACT, Buddism, och de flesta religioner dock är överens om idag, är att detta verktyg har "löpt amock".
Istället för att använda det som ett verktyg när det behövs, är intellektet "påslaget" nästan hela tiden hos de flesta människor, och det blir som ett filter som vi ser värden igenom.
Ex: Tanken "Just det här kan finnas tigrar, det kommer jag ihåg", kan vara mycket hjälpsam då man blir mer uppmärksam och beredd. Det blir dock knas när man glömmer bort att "här kan finnas tigrar", bara är en tanke. Man vet ju faktiskt inte om där verkligen finns tigrar där just nu eller inte. Men tanken på att där kanske finns tigrar skrämmer skiten ur en, och man blir väldigt rädd bara av tanken på att dom kanske finns där. Intellektet slutar alltså vara ett verktyg för oss när vi filtrerar verkligheteten genom det som om det vore sanning. Det är ju inte sant att där finns tigrar bara för att intellektet har memorerat och associerat just den platsen med det. Om personen blir livrädd av att tanken säger "där kan finnas tigrar" kan man säga att han lever genom sitt "intellekt filter", istället för att bara notera tanken, just det här minns jag ju att jag stötte på en tiger. Personen kan höra denna tanke och bli mer uppmärksam, men han är fortfarande närvarande i den aktuella direktupplevelsen av verkligheten.
Om det vill sig illa, alltså om personer verkligen börjar filtrera verkligheten genom sitt intellekt, så kanske han knatar runt och börjar se fler och fler ställen som är lika det där stället där det fanns tigrar. Han går som resultat runt och är konstant paranoid över att där kan finnas tigrar överallt. Återigen så är det ju fantastiskt att vårt intellekt kan memorera att, ja ungefär så här ser ett tiger-lya
ut. Det kan vara värt att vara uppmärksam när du ser liknande situationer. Men om personer blir livrädd över denna tanke, så börjar han snart associera minsta lilla likhet med tiger-lya som fara! Han har blivit paranoid, för han är så indragen i sina tankeföreställningar om världen.

På samma sätt som när din flickvän gjorde slut, så råder förmodligen en massa omedvetna, och ibland medvetna tankar om, vad gjorde jag för fel? Är jag egentligen en särskilt bra person? Är jag egentligen så rolig som jag tagit för givet att jag verkar vara? Dessa är alla bara tankar, precis som grott människans tankar om tigrar!
Allt intellektet vill göra är att få dig att överleva. Du har nu ett minne av en situation där du blev "lämnad"(av din tjej). Detta tolkat intellektet obevekligen som fara, och är man inte uppmärksam här (vilket de flesta inte är), så är det lätt att intellektet stirrar upp sig fullständigt! Fara, fara, jag har blivit lämnad, också börjar intellektet analysera allt! Är jag misslyckad? Jag kanske inte är så rolig?
Vad händer då när man befinner sig i en annan social situation? Jo, precis som grott människan och tigrarna så börjar nu intellektet säga, "varning, social situation, du KAN BLI LÄMNAD IGEN". Detta är ju bara en tanke, och intellektet försöker bara hjälpa digv (som med tigrarna). Missar man då att detta bara är en tanke (den kan vara helt omedveten alltså att man ens inte hör den!). Missar man att det bara är tankar, så börjar kroppen reagera som om det vore sanning! Jag är misslyckad! Jag kommer blir lämnad! Tycker mina kompisar egentligen om mig?
Här kommer analysen på som du beskrev att du upplever just nu. Intellektet analyserar allt, inklusive ens känslor, ens beteende, andras beteende, vad tänker dem om mig etc? Borde jag inte vara glad? jag var ju en glad person innan. Man förlorar "kontakten med sin kropp och känslor och direktupplevelsen av nuet, för direktupplevelsen (= rent vatten) färgas nu av filtret (intellektet och dess antaganden, "det finns tigrar", "jag är misslyckad" etc), och vattnet (verkligheten) blir "smuttsigt". Man ser inte verkigheten för vad den är... man ser den genom intellektet.

Så... vad vi kan göra är att lära oss att förhålla oss till våra tankar(vårt intellekt/filter), och därför använda oss av detta "filter"/verktyg" istället för att bli "slavar" under det. Detta är nåt som ACT, Buddism och en jävla massa andra läror understryker vikten av. Detta är sannerligen en fascinerande resa om du väljer att utforska den, och den kommer oundvikligen att få dig att börja utforska dina känslor, och "ditt förhållande" till livet! På detta sätt växer du, och har betydligt bättre grund att skapa ett liv som du trivs med! Och kom ihåg, livet är resan.... inte målet... du blir ALDRIG KLAR. Stund för stund. (var tvungen att lägga till dess klichéer.)

Jag tycker om din inställning. Du verkar förhållandevis öppen.
För att citera dig själv; "Detta är nåt att ta tillvara på"... JAVISST! Det är ju livet... stund för stund!
Och ja visst behöver vi lite skit för att växa! "Treasure the weeds" som zen buddisterna säger. They will make you stronger.

Yes yes, rekommenderar verkligen boken, och angående KBT, var säker på att det är "ACT -acceptance commitment therapy". Denna "senaste" KBT metod har blommat upp världen över, men vi svenskar är mycket konservativa och försiktiga av oss, så det är inte lika stort här ännu. Det är dock på intåg. Jag var hos en ACT terapeft för ett tag sen!

Good luck and enjoy (även om det smärtar ibland)
Och hör gärna av dig om hur det går om du har lust och tid

Du uttrycker dig väl och verkar ha många bra tankar, hur tycker du att man bäst tar de första stegen i den inre resans inriktning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in