2012-07-18, 02:21
Medlem
Brallan44s avatar
Hej. Jag måste/vill byta ip då ja utsätts av DoS/DdoS attacker när jag spelar.
Jag har Telia ADSL-bredband, Win7. Har läst på andra trådar och testat med en del tips utan resultat.

Dragit ut alla kablar till modemet ( Thomson 789vn ) flera dygn i sträck, har också försökt släppa loss min ip med Ipconfig /release och /renew.
Försökte också byta mac- adress på modemet, visade sig att det inte går att byta mac adress på thomson 789vn eftersom den har en inbyggd trådlös router ( så sa kundtjänst).

Har nu slut på idéer. Vet att jag tilldelas en ny ip om ja byter modem, men vill helst lyckas byta.

Om jag nu i teorin och praktiken inte kan byta ip och måste köpa ett nytt modem, önskar jag att det ska finnas något typ av skydd mot Dos/ddos. Finns det sådana modem? Ge gärna tips!

Snabb hjälp uppskattas!
Citera
2012-07-18, 02:40
Medlem
stäng av NAT i thomsonburken så får du kanske nytt ip.
har inte 100 koll på telias adsl. men får dhcp:n in en ny mac adress från dig så får du nytt ip.
Citera
2012-07-18, 02:44
Medlem
Brallan44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelos
stäng av NAT i thomsonburken så får du kanske nytt ip.
har inte 100 koll på telias adsl. men får dhcp:n in en ny mac adress från dig så får du nytt ip.

Är inte så speciellt duktig på nätverk, du tror inte du skulle kunna förklara vad NAT är och under vilka flikar ja ska leta? :P

Edit: Tack för snabbt svar!
Citera
2012-07-18, 03:11
Medlem
NAT gör att du kan surfa flera samtidigt på enbart ett publikt ip.

om du kollar din ip adress på datorn så har du säkert ip 10.x.x.x eller 192.168.x.x
har du någon av dessa adresser så skriv in gateway adressen i webläsaren. då kommer du till thomsonburken och kan logga in där. stäng då av NAT funktionen.

detta kommer dock medföra att du enbart kan koppla in en host med internet access samtidigt.
Citera
2012-07-18, 03:20
Medlem
Brallan44s avatar
Citat:
NAT gör att du kan surfa flera samtidigt på enbart ett publikt ip.

om du kollar din ip adress på datorn så har du säkert ip 10.x.x.x eller 192.168.x.x
har du någon av dessa adresser så skriv in gateway adressen i webläsaren. då kommer du till thomsonburken och kan logga in där. stäng då av NAT funktionen.

detta kommer dock medföra att du enbart kan koppla in en host med internet access samtidigt.

Hur jag kommer fram till Thomson sidan det vet jag ( för övrigt 192.168.1.1 ). Är inne nu och var jag än läser så kan jag inte hitta något om NAT elr hur jag aktiverar / av.

Om jag nu skulle avaktivera NAT och då endast kunna använda en dator med internetuppkoppling, skulle jag kunna aktivera NAT då igen och ha kvar den ipn jag fått när jag avaktiverade NAT?
Citera
2012-07-18, 03:29
Medlem
allt handlar om vad telia har för leasetime på sin dhcp.
kan va allt från 20min till 1 vecka.
dvs, hur långa tid du får "låna" ditt ip från server innan din "lånetid" går ut. när den har gått ut så kan vem som helst får ditt nuvarande ip.
typ som att låna en bok på bibblan, när du lämnar tillbaka så kan nån annan låna den. funkar lite åt det hållet.

men du kan ju prova att stänga av thomsonburken innan du går och lägger dig.
och sen sätta på den igen när du vaknar.
har dom kort leasetimer så får du kanske nytt ip.

men är nog lättare att bara stänga av nat. och sen köra så i ett tag
Citera
2012-07-18, 03:35
Medlem
ikeross avatar
Edited: Nvm
Citera
2012-07-18, 03:37
Medlem
Brallan44s avatar
Citat:
allt handlar om vad telia har för leasetime på sin dhcp.
kan va allt från 20min till 1 vecka.
dvs, hur långa tid du får "låna" ditt ip från server innan din "lånetid" går ut. när den har gått ut så kan vem som helst får ditt nuvarande ip.
typ som att låna en bok på bibblan, när du lämnar tillbaka så kan nån annan låna den. funkar lite åt det hållet.

men du kan ju prova att stänga av thomsonburken innan du går och lägger dig.
och sen sätta på den igen när du vaknar.
har dom kort leasetimer så får du kanske nytt ip.

men är nog lättare att bara stänga av nat. och sen köra så i ett tag

Tack för svar, men som jag inlädde tråden med så har jag testat att koppla ur modemet, kom nyligen hem från en tre veckors semester. Gissa vad!!

Ipn oförändrad. >;

Som jag har förstått det så har inte Telia någon bestämd "leasetime". Om jag kopplar ur modemet så läggs min ip i en "ippåse" nästa gång jag kopplar in modemet blir jag tilldelad samma ip om någon annan inte fått min. Det är en stor nackdel med Thomson, de memorerar den senaste ipn.
Citera
2012-07-18, 03:41
Medlem
Brallan44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikeros
Edited: Nvm

Kan inte räkna på mina fingrar längre hur många gånger jag ringt. Det värkar som att allt Telia bryr sig om är att göra och jobba så minimalt dom kan för sina kunder.
Det komiska är ju dock att dom får mer jobb när folk väl ringer
Senast redigerad av Brallan44 2012-07-18 kl. 03:43.
Citera
2012-07-18, 03:46
Medlem
om du stänger av alla funktioner på thomson burken som t.ex NAT.
så att den enbart fungerar som ett modem.

då skickar din dator dhcp discover message till telia, istället för att thomson burken gör det.
och då får du säkert nytt ip.

gonatt
Citera
2012-07-18, 03:49
Medlem
Brallan44s avatar
Citat:
om du stänger av alla funktioner på thomson burken som t.ex NAT.
så att den enbart fungerar som ett modem.

då skickar din dator dhcp discover message till telia, istället för att thomson burken gör det.
och då får du säkert nytt ip.

gonatt

Får leta lite imorgon, kanske någon som vet hur man avaktiverar NAT på mitt modem
Citera
2012-07-18, 20:19
Medlem
Brallan44s avatar
Ingen som kan hjälpa mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto