2012-07-17, 23:53
Bannlyst
Jo, jag tycker det är kul att "se" hur länge jag kan hålla andan under vattnet, typ när jag badar i badkaret..

Så jag hyperventilerar, tar tid på klocka, och går sen ner under vattnet, och i början känns det så fridfullt och tyst.. det är bara hjärtslagen man hör.. ganska skönt

Nu till stora frågan.. är det farligt? kan man svimma och drunkna? jag bor ensam i lägenhet, så om det händer så kommer jag garanterat inte bli hittad på ett tag.. men finns det en rist att man blir typ medvetslös under vattnet eller är det bara en myt?
Citera
2012-07-18, 00:07
Medlem
Zelogaths avatar
Hyperventilerar du innan du "dyker" så finns det väl en risk att du svimmar av, i och med att man kan svimma av att hyperventilera även på land

Andas lugnt och fint innan du "testar" att se hur länge du kan hålla andan är mitt tips, tycker inte att min topp är allt för dåligt (runt fyra minuter) och då har jag aldrig hyperventilerat innan.

Du lär iallafall inte dränka dig om det inte är vad du vill, då man har en naturlig instinkt att vilja ha luft och du vet att du måste köra upp huvudet över vattenytan för att få den
Citera
2012-07-18, 00:09
Medlem
Tror nog det skulle vara mycket bättre om du tog långa djupa andetag innan du dök ner, inte snabba.
Citera
2012-07-18, 01:40
Medlem
Ja, det kan vara farligt i vissa fall om man har otur. Det som gör att du får "lufthunger" är inte syrebrist, utan ökande koldioxidhalt i blodet vilket sänker pH och orsakar den starka hungern efter luft. När du hyperventilerar sänker du koldioxidhalten i blodet en bra bit under normala nivåer vilket innebär att det tar längre innan kroppen säger åt dig att det är dags att andas, så det skulle kunna hända att syrenivån i blodet går så lågt att du svimmar innan du känner att du måste andas. Kroppen är väldigt dålig på att känna av syrehalt direkt förrän det är för sent.
Senast redigerad av paiway 2012-07-18 kl. 01:43.
Citera
2012-07-18, 02:12
Bannlyst
Okej nu testade jag iallafall.. första testet utan att hyperventilera blev ett totalt misslyckande.. kände redan av att jag behövde luft efter 20 sek, men gick upp till ytan efter ca 40 sekunder.. så det var inge bra.

Nästa gång testade jag med att hyperventilera innan och då känns det knappt nånting när jag gått under vattnet.. efter 2 minuter så känner jag fortfarande inget större behov av syre.. men det kommer tvärt så jag går upp efter 2:42 då det känns som att huvet ska explodera under vattnet. Antar att det är syrebristen?

Skulle kunnat fortsätta men jag vågade inte då jag bor ensam.
Citera
2012-07-18, 02:18
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paiway
Ja, det kan vara farligt i vissa fall om man har otur. Det som gör att du får "lufthunger" är inte syrebrist, utan ökande koldioxidhalt i blodet vilket sänker pH och orsakar den starka hungern efter luft. När du hyperventilerar sänker du koldioxidhalten i blodet en bra bit under normala nivåer vilket innebär att det tar längre innan kroppen säger åt dig att det är dags att andas, så det skulle kunna hända att syrenivån i blodet går så lågt att du svimmar innan du känner att du måste andas. Kroppen är väldigt dålig på att känna av syrehalt direkt förrän det är för sent.
Det här stämmer exakt, så ska du öva på det här så ska du inte vara ensam, ts.
Citera
2012-07-19, 00:31
Bannlyst
Hade en kompis med mig denna gång.. hyperventilerade en stund tills jag blev lite yr sen tog jag ett sista andetag och "dök" ner. 3:28 är min tid på nu, jag är nöjd är det en bra tid?
Citera
2012-07-19, 01:43
Medlem
Ja, det är en bra tid. Fridykare i världsklass brukar ligga lite över fyra minuter om jag inte missminner mig så jag tycker du ska vara nöjd med den tiden. Gör det inte till en vana bara.
Citera
2012-07-19, 02:09
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Voluntary hyperventilation before beginning voluntary apnea is commonly believed to allow the person involved to safely hold their breath for a longer period. In reality, it will give the impression that one does not need to breathe, while the body is actually experiencing a blood-oxygen level that would normally, and indirectly, invoke a strong dyspnea. Some have incorrectly attributed the effect of hyperventilation to increased oxygen in the blood, not realizing that it is actually due to a decrease in CO2 in the blood and lungs. Blood leaving the lungs is normally fully saturated with oxygen, so hyperventilation of normal air cannot increase the amount of oxygen available. Lowering the CO2 concentration increases the pH of the blood, thus increasing the time before the respiratory center becomes stimulated, as described above. While hyperventilation will yield slightly longer breath-holding times, any small time increase is at the expense of possible hypoxia. One using this method can suddenly lose consciousness—a shallow water blackout—as a result. If a person loses consciousness underwater, especially in fresh water, there is a considerable danger that they will drown.

Saxat från Wikipedia, låter inte som något man bör hålla på med ensam med andra ord
Citera
2012-07-19, 12:00
Medlem
FinaTinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paiway
Ja, det är en bra tid. Fridykare i världsklass brukar ligga lite över fyra minuter om jag inte missminner mig så jag tycker du ska vara nöjd med den tiden. Gör det inte till en vana bara.
De som är i världsklass i statisk apnea http://sv.wikipedia.org/wiki/Fridykning håller andan mycket längre än så. 11.35 är världsrekordet.

Men för att bli topic så kan det mycket riktigt vara farligt med överdriven hyperventilering före ett fridyk. Ni som sett Mästarnas Mästare minns kanske att i tävlingen om att hålla andan under vattnet, så var de tvungna att föra en boll fram och tillbaka hela tiden. Detta var för att man skulle kunna se att de inte blivit medvetslösa.

Inom tävlingar i fridykning blir man diskvalificerad om man tappar medvetandet under eller direkt efter dyket. Detta av säkerhetsskäl för att ingen ska ta onödiga risker.
Citera
2012-07-20, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaTina
De som är i världsklass i statisk apnea http://sv.wikipedia.org/wiki/Fridykning håller andan mycket längre än så. 11.35 är världsrekordet.

Men för att bli topic så kan det mycket riktigt vara farligt med överdriven hyperventilering före ett fridyk. Ni som sett Mästarnas Mästare minns kanske att i tävlingen om att hålla andan under vattnet, så var de tvungna att föra en boll fram och tillbaka hela tiden. Detta var för att man skulle kunna se att de inte blivit medvetslösa.

Inom tävlingar i fridykning blir man diskvalificerad om man tappar medvetandet under eller direkt efter dyket. Detta av säkerhetsskäl för att ingen ska ta onödiga risker.
Men är det tillåtet att hyperventillera innan man ska fridyka då det borde ju vara förbjudet i så fall. Har den där som hållit andan i världsrekord inte hyperventillerat först? Håller du på med sånt? Hur länge håller du andan? Hur länge skulle värdsrekordet vara om man fick hyperventillera och hålla andan tills man blir medvetslsös?
Citera
2013-05-10, 21:09
Medlem
Om man andas vanligt innan man går ner men tar ett stort andetag det sista, är det farligt? Eller hur många andetag behöver man göra innan det klassas som hyperventilation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in