2012-07-17, 21:21
Medlem
Laertess avatar
Det verkar vedertaget att samtliga naturkrafter har en s.k. förmedlarpartikel. Vad gäller gravitationskraften så benämns den teoretiska partikeln som en graviton. Vad jag inte riktigt förstår är vad skillnaden mellan Higgs och gravitonen är. Är de delar av två separata teorier eller är de förenliga med varandra? Och om de är förenliga med varandra, har de någon växelverkan?
Citera
2012-07-18, 21:25
Medlem
Higgs påverkas av gravitonen som alla andra partiklar med massa. Skillnaden är faktiskt väldigt stor, det är väl som att jämföra elektronen och fotonen. Gravitonen är kraftbärare av gravitationen och Higgsbosonen är en excitation av Higgs-fältet.
Citera
2012-07-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Higgs påverkas av gravitonen som alla andra partiklar med massa. Skillnaden är faktiskt väldigt stor, det är väl som att jämföra elektronen och fotonen. Gravitonen är kraftbärare av gravitationen och Higgsbosonen är en excitation av Higgs-fältet.

Men Higgsbosonen är ju fortfarande en boson, en alltså masslös kraftförmedlare, vars fält förmedlar massa. Kan den då påverkas av en graviton på samma sätt som fermioner?
Citera
2012-07-19, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magdaaee
Men Higgsbosonen är ju fortfarande en boson, en alltså masslös kraftförmedlare, vars fält förmedlar massa. Kan den då påverkas av en graviton på samma sätt som fermioner?

En boson är inte en masslös partikel utan en partikel med heltaligt spinn som är kraftbärare.
Higgspartikeln har en massa på ungefär 125 GeV. W och Z bosonerna har också massa för den delen.
Citera
2012-07-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
En boson är inte en masslös partikel utan en partikel med heltaligt spinn som är kraftbärare.
Higgspartikeln har en massa på ungefär 125 GeV. W och Z bosonerna har också massa för den delen.

Ja okej, men det hela verkar fortfarande lite luddigt. En boson är ett samlingsnamn för de partiklar som förmedlar massa. Medans en fermion är ett samlingsnamn för de partiklar som utgör massa. En boson är en kraftförmedlare som förmedlar massa/kraft med egen massa. Hur går det till egentligen?
Fotonen är en boson som däremot är masslös, vilka fler, och hur håller man koll på det?
Citera
2012-07-19, 17:38
Medlem
Citat:
En boson är ett samlingsnamn för de partiklar som förmedlar massa.
Snarare för de partiklar som förmedlar krafter.

Namnen boson och fermion kommer från vilken kvantstatistik de uppfyller: Bose-Einstein eller Fermi-Dirac. Genom kopplingen kvantstatistik - spinn gäller att bosoner har heltaligt spinn och fermioner halvtaligt.
Citera
2012-07-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Snarare för de partiklar som förmedlar krafter.

Jag trodde också detta tills denna sida sa annorlunda. http://www.kosmologika.net/Kvantgravitation/Ordlista.html
Citera
2012-07-19, 18:29
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Jag trodde också detta tills denna sida sa annorlunda. http://www.kosmologika.net/Kvantgravitation/Ordlista.html

https://www.iis.se/internet-for-alla/guider/kallkritik-pa-internet
Citera
2012-07-19, 18:59
Medlem
Citat:
Sidan är skapad av en av mina klasskompisar på gymnasiet. Vi umgicks rätt så mycket, han och jag.

Måste därför säga att jag är förvånad. Men sidan är gammal, och han hade kanske missförstått. Eller så råkade han bara skriva fel och menade kraft men råkade skriva massa utan att märka det.
Citera
2012-07-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Sidan är skapad av en av mina klasskompisar på gymnasiet. Vi umgicks rätt så mycket, han och jag.

Måste därför säga att jag är förvånad. Men sidan är gammal, och han hade kanske missförstått. Eller så råkade han bara skriva fel och menade kraft men råkade skriva massa utan att märka det.

Hahaha du skojar? Blev rätt säker på att det var en miss, men vid första anblicken ser sidan rätt seriös och rättfärdigad ut, så att säga. Bra att veta.
Citera
2012-07-19, 20:08
Medlem
Citat:
En boson är ett samlingsnamn för de partiklar som förmedlar massa. Medans en fermion är ett samlingsnamn för de partiklar som utgör massa.

Nej, det är felaktigt. Fermioner är samlingsnamn för partilar med halvtaligt spinn medans bosoner är samlingsnamn för partiklar med heltaligt spin. Vissa bosoner är kraftförmedlare, men inte alla.
Citera
2012-07-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Det verkar vedertaget att samtliga naturkrafter har en s.k. förmedlarpartikel. Vad gäller gravitationskraften så benämns den teoretiska partikeln som en graviton. Vad jag inte riktigt förstår är vad skillnaden mellan Higgs och gravitonen är. Är de delar av två separata teorier eller är de förenliga med varandra? Och om de är förenliga med varandra, har de någon växelverkan?
Higgs är kraftbärarpartikeln för higgsfältet, Gravitonen bör vara kraftbärarpartikeln för gravitationsfältet. För att passa in i modellen så bör gravitonen vara masslös.

Den nyligen bekräftade Higgspartikeln är en indikation på att Gravitonpartikeln kan existera. Det finns alltså en förenlig teori.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in