2012-07-17, 19:52
Medlem
Tja,

Om man åker till tyskland en månad så får man träning is språket nästan alla timmar man är vaken om man ser till att interagera med omgivningen. Skulle man inte kunna få denna träning i sverige?

Finns det ingen tysk koloni man kan bo i eller nått?

Tacksam för svar
Citera
2012-07-17, 19:56
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Är det inte lättare att intensivplugga med exempelvis språklärningsprogrammet Rosetta Stone, istället för att leta "Tyska kolonier" i Sverige? Tyskkurser ges ju även på universitetet.

/ Erich Honecker
Citera
2012-07-17, 19:56
Medlem
Hehe...det skulle väl vara en sommarstugekoloni i småland eller så.

Mängder av tyskar äger sommarhus! De smälter dock så fint in i omgivningen att ingen gör någon notis.

Och de vill enbart lära sig svenska och anpassa sig...kanske om du träffar på en full tysk...
Citera
2012-07-17, 20:05
Medlem
captainzeros avatar
Jag har hört att det finns ett par tyska-läger i Österrike, dem skall tydligen vara bra för koncentrationen i alla fall!
Citera
2012-07-18, 14:25
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Är det inte lättare att intensivplugga med exempelvis språklärningsprogrammet Rosetta Stone, istället för att leta "Tyska kolonier" i Sverige? Tyskkurser ges ju även på universitetet.

/ Erich Honecker

Alldeles för tråkigt.
Citera
2012-07-18, 14:43
Medlem
egon2bs avatar
TS bör nog vara inställd på att studera grammatik under ordade former, tråkigt eller inte tråkigt. Motsvarande gäller för övrigt romanska språk också, även om det är olika delar av grammatiken som är svåra i de väsentligt olika språken.
Citera
2012-07-18, 17:14
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Alldeles för tråkigt.
Ja, möjligt. Min tolkning av TS frågeställning var dock: 'Hur kan man lära sig tyska så effektivt som möjligt' och då gav jag mitt svar på det.

/ Erich Honecker
Citera
2012-07-22, 15:04
Medlem
SamsonZs avatar
Att läsa traditionella skolkurser är inte alltid så effektivt, eftersom de bygger på nationella styrdokument som ibland kan vara lite tungrodda och de lärare som undervisar kan ställa upp en hel del formella krav som "gör dessa grammatikövningar", "läs två romaner", "analysera de här dikterna", "berätta om Goethes liv" osv.

En studiecirkel i tyska, kanske en ren konversationskurs, kan i så fall kanske snabbare ge dig det du behöver.

Det finns gott om tyskar i Sverige och det ska inte vara omöjligt att bli vän med en dylik sådan Själv bor jag på en liten ort, men har tillgång till flera personer med tyskt ursprung.

Vet inte om det framgick av din ursprungliga förfrågan om du är helt och hållet nybörjare eller redan relativt bevandrad i det tyska språket. Är du absolut gröngöling är det nog så att du behöver lite strukturerad undervisning parallellt med det mer spontana språkbadet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in