2012-07-17, 18:12
Medlem
9Hv2s avatar
Hej, vinbryggning är något jag har velat prova under en längre tid. Men hur tar man de första stegen? Hur ska man bygga sin första "bryggningsstation"? Den ska vara bra men inte för dyr/svår att tillverka.
Har ni även några tips på var man kan finna recept och liknande. Jag vet att denna information finns på forumet men jag hittar ingen tråd som sammanställer det.
Citera
2012-07-18, 19:25
Medlem
Shankss avatar
Plasthink, gärna två stycken då du vill tappa om vinet.
Hävert.
Jäsrör.

Jag köper vinsatser. Väldigt enkelt. Dessutom väljer jag att tappa upp mitt vin på flaska, tillsluta med riktig kork samt krympkorkar. Till detta behöver du en korkningsapparat och en varmluftspistol till krympkorkningen.
Citera
2012-07-18, 23:43
Medlem
9Hv2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Plasthink, gärna två stycken då du vill tappa om vinet.
Hävert.
Jäsrör.

Jag köper vinsatser. Väldigt enkelt. Dessutom väljer jag att tappa upp mitt vin på flaska, tillsluta med riktig kork samt krympkorkar. Till detta behöver du en korkningsapparat och en varmluftspistol till krympkorkningen.
Bra tips men jag vill undvika vinsatsen. Eftersom jag anser det blir mer egenproducerat och det är det jag finner det potentiella nöjet i.

Men har du någon pdf med ritningar och liknande?
Citera
2012-07-22, 15:44
Medlem
NAPOLEON-BONAPARTEs avatar
PGW Produkter säljer bra startkit. Har själv köpt ett som kallas "Vinfabrik för egna frukter", fick med allt man behövde och lite till... Har för mig att det kostade runt 300 sek. Finns även billigare kit som är lite mindre.
Citera
2012-07-24, 07:10
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAPOLEON-BONAPARTE
PGW Produkter säljer bra startkit. Har själv köpt ett som kallas "Vinfabrik för egna frukter", fick med allt man behövde och lite till... Har för mig att det kostade runt 300 sek. Finns även billigare kit som är lite mindre.

Jag rekommenderar det startkitet, själv köpte jag till två plastdunkar á 25 liter så jag kan sätta två satser samtidigt, det är dessutom betydligt enklare att tappa om till plastdunk när det är dags att skaka bort kolsyran.

Ett tips om man inte har tillgång till tillräckligt många flaskor kan vara att köpa en plastdunk med tappkran, de finns på ett stor känd svensk kedja som börjar på J.
Citera
2012-07-24, 17:33
Medlem
videofotografens avatar
Mitt tips är att undvika att jäsa eller förvara vin i plast. Bättre att satsa några kronor extra på att köpa en riktig glasdamejeanne.

Bild: http://www.fyndtorget.se/users_images/113207.jpg
Kostar begagnade runt en hundring. Just den här kostar 150 kronor.
http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=113207

Finns ofta att köpa i second hand butiker men finns självklart även nya. Satsa på svensktillverkade!
Citera
2012-07-28, 15:42
Medlem
9Hv2s avatar
Tack för alla givande svar. Jag återkommer ifall jag har några fler frågor!
Citera
2012-07-30, 16:32
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Mitt tips är att undvika att jäsa eller förvara vin i plast. Bättre att satsa några kronor extra på att köpa en riktig glasdamejeanne.

Bild: http://www.fyndtorget.se/users_images/113207.jpg
Kostar begagnade runt en hundring. Just den här kostar 150 kronor.
http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=113207

Finns ofta att köpa i second hand butiker men finns självklart även nya. Satsa på svensktillverkade!

Ja det där stämmer om man tänkt lagra vinet en längre tid, tyvärr brukar vinet ha en benägenhet att ta slut inom någon månad
Citera
2012-07-30, 16:53
Medlem
anjoh66s avatar
Att tänka på om du väljer att jäsa i en glas damejeanne:

Ytan på vinet får inte vara för liten, t ex får en glasdamejeanne under jäsningen bara vara fylld till 4/5. Fylls damejeannen ända upp i halsen får kolsyran för liten yta (bara flaskhalsens bredd) att lämna vinet på. Kolsyran och de ämnen den har med sig för att lämna jäsningen kommer inte ut som den skall utan ackumuleras i vinet. Detta saktar ner jäsningen och kan i vissa fall helt stanna den, särskilt på starkviner. Många undrar om det går att jäsa 10 liter vin på en 25-liters damejeanne.

Ofta jäser 10 liter vin snabbare färdigt i en 25-liters damejeanne än 20 liter gör. l många vinböcker står det angivet att damejeannen skall fyllas upp helt men detta gäller bara när vinet är färdigjäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in