Hej. Jag vet ett det säkert finns massor med sådana här trådar, men jag startar en egen i alla fall
Det är så att jag skulle behöva låna 350-400.000 för ett inköp som jag tänkte göra för 7-800.000
Ca 400.000 kan jag gå in med själv så det är alltså resten som jag skulle behöva låna.
Vad är förmånligast för mig i så fall? Kan jag ta ett hypotekslån med huset som säkerhet? Jag köpte huset för ca 10 år sedan och då betalade jag 300.000 för det, men därefter har huspriserna stigit ganska mycket häromkring och jag har gjort en hel del renoveringar och lite tillbyggnad så det borde vara värt åtminstone det dubbla idag gissar jag. På det lånet jag tog då har jag ca 100.000 kvar att betala
Jag har stadig inkomst, men jag jobbar i norge så det kanske ställer till ett och annat? 400.000 NOK i grundlön per år, men med traktamente och övertid och växlingskurs och allt sådant så fick jag ut ungefär 500.000 i skattade pengar ifjol.
Att få lån borde inte vara några problem, men jag vill ju veta hur jag får det så förmånligt som möjligt.