2012-07-16, 15:13
Medlem
Hej. Jag vet ett det säkert finns massor med sådana här trådar, men jag startar en egen i alla fall

Det är så att jag skulle behöva låna 350-400.000 för ett inköp som jag tänkte göra för 7-800.000
Ca 400.000 kan jag gå in med själv så det är alltså resten som jag skulle behöva låna.

Vad är förmånligast för mig i så fall? Kan jag ta ett hypotekslån med huset som säkerhet? Jag köpte huset för ca 10 år sedan och då betalade jag 300.000 för det, men därefter har huspriserna stigit ganska mycket häromkring och jag har gjort en hel del renoveringar och lite tillbyggnad så det borde vara värt åtminstone det dubbla idag gissar jag. På det lånet jag tog då har jag ca 100.000 kvar att betala

Jag har stadig inkomst, men jag jobbar i norge så det kanske ställer till ett och annat? 400.000 NOK i grundlön per år, men med traktamente och övertid och växlingskurs och allt sådant så fick jag ut ungefär 500.000 i skattade pengar ifjol.

Att få lån borde inte vara några problem, men jag vill ju veta hur jag får det så förmånligt som möjligt.
Citera
2012-07-16, 17:11
Medlem
meganegerdases avatar
Får man fråga vad du ska köpa?
Citera
2012-07-16, 17:35
Medlem
Någon typ av ultralätt flygplan.
Citera
2012-07-16, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Någon typ av ultralätt flygplan.
Hmm, min erfarenhet säger att det kan bli svårt. Lån är "bara" till för studier och bolån. Jag är tveksam till om du ens kan låna 400k då dom flesta bankerna erbjuder 350k.
Citera
2012-07-16, 17:52
Medlem
Diablo1118s avatar
Tror inte det är omöjligt och det finns nog flera som lånar ut speciellt om det finns utrymme att belåna bostaden. Börja med den bank som du är huvudkund på och boka ett möte.

Själv skulle jag aldrig låna för att köpa leksaker men vi prioritera alla olika.
Citera
2012-07-16, 18:24
Medlem
Prata med den bank du har bolånet i första hand och gör ett par förfrågningar i andra banker.

Hypotekslån borde vara det bästa valet, kan själv inte komma på något annat iaf.
Citera
2012-07-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Hmm, min erfarenhet säger att det kan bli svårt. Lån är "bara" till för studier och bolån. Jag är tveksam till om du ens kan låna 400k då dom flesta bankerna erbjuder 350k.

Jag kanske klarar mig med 350 också, eller ännu mindre. Jag får prata med banken och se, men det är ändå skönt at veta lite grand vad som väntar innan jag går dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tror inte det är omöjligt och det finns nog flera som lånar ut speciellt om det finns utrymme att belåna bostaden. Börja med den bank som du är huvudkund på och boka ett möte.

Själv skulle jag aldrig låna för att köpa leksaker men vi prioritera alla olika.

Nej, jag vet att det är dumt, men det är inte speciellt stort värdetapp och jag tycker att jag borde kunna betala av det hyfsat snabbt. Jag har lite pengar på ett investeringssparkonto också, men jag vet inte hur det funkar att ta av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Prata med den bank du har bolånet i första hand och gör ett par förfrågningar i andra banker.

Hypotekslån borde vara det bästa valet, kan själv inte komma på något annat iaf.

Ja, det är ungefär så jag tänkt göra.
Citera
2012-07-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det låter ju högst troligt, men fråga åtminstone på att inteckna flygplanet också. Man kan ju aldrig få annat än ett svar, antingen bra eller dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in