2012-07-16, 14:25
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Men mig veterligen så har ingen blivit straffad för något sådant
Det har hänt en gång, men det var lite av ett extremfall med ett par hundra RP'n, där alla rapporterades om efter vi plockat bort dem.
Citera
2012-07-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Ne Ett problem med att införa straff för okynnesrapportering är att det riskerar att skrämma bort de som är osäkra på om deras rapporter stämmer.

Det är ju sant. Men detsamma gäller många av dom gällande reglerna; dom kan också förhindra saker i sin respektive gråzon. Så något inkonsekvent är det.
Citera
2012-07-18, 17:20
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Det är ju sant. Men detsamma gäller många av dom gällande reglerna; dom kan också förhindra saker i sin respektive gråzon. Så något inkonsekvent är det.
Reglerna är faktiskt väldigt enkla att inte bryta och det finns gott om folk som insett vart i gråzonen man kan befinna sig. Rapporter är dock något oerhört viktigt då vi moderatorer även om vi försöker läsa "våra" forum mycket inte har en chans att upptäcka allt på egen hand.
Citera
2013-07-11, 17:05
Medlem
tinasluts avatar
Okynnesrapportering av inlägg

Jag har inte lyckats hitta ngn tråd som tar upp just detta ämne. Det handlar om användare som sätter i system att bara anmäla andras inlägg utan att posta ngt själv i den aktuella tråden. Ett bra exempel på detta är Brutus-tråden:

https://www.flashback.org/t1922649

Tidigare gick diskussionens vågor höga i tråden men när den aktuelle polismannens namn blev känt så försvann som genom ett trollslag alla postare som tidigare stöttat honom. I stället satte någon/några i system att anmäla samtliga inlägg som gjordes i tråden och detta pågår fortfarande. Jämför gärna med vilken annan tråd som helst och ni lär knappast hitta en tråd där varje inlägg rapporteras.

Enligt mod så är det helt i sin ordning att rapportera inlägg hur ofta man vill. Bedömningen om OT eller inte görs ju av moderatorerna. Men om inte annat så måste det ju innebära en ökad arbetsbelastning för mod att kolla upp alla anmälda inlägg. Man frågar sig vad drivkraften är för dessa okynnesanmälare. I många fall så är det ju solklart att inläggen är on topic. Ändå rapporterar man.

Så länge inlägg som är on topic får stå kvar så spelar det ju egentligen ingen roll men vad säger ni om anmälarnas agerande? Är det riktigt korrekt att anmäla allt och alla i en tråd utan att själv delta i diskussionen? Trots allt så är ju detta ett diskussionsforum...
Citera
2013-07-11, 17:22
Medlem
Uber0ns avatar
Att rapportera off topic och regelbrott är knappast klandervärt, men rapporter på inlägg som är on topic och ej bryter mot reglerna verkar givetvis onödigt. Jag vet dock inte om detta är förbjudet på något vis.
Citera
2013-07-11, 17:28
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
(...)

Så länge inlägg som är on topic får stå kvar så spelar det ju egentligen ingen roll men vad säger ni om anmälarnas agerande?
Rapporterar man helt uppåt väggarna galet, eller rapporterar man tendentiöst (bara sina meningsmotståndare t ex) så riskerar man att sänka sin RP-trovärdighet i moderatorns ögon. Åtminstone på ett omedvetet plan.

Citat:
Är det riktigt korrekt att anmäla allt och alla i en tråd utan att själv delta i diskussionen? Trots allt så är ju detta ett diskussionsforum...
Det är helt okay, som jag ser det. Väldigt många bra RP's kommer från användare som inte postat i tråden.
Citera
2013-07-11, 17:40
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ret är helt okay, som jag ser det. Väldigt många bra RP's kommer från användare som inte postat i tråden.

I exemplet som jag angav så rapporteras samtliga inlägg i tråden och ett litet fåtal tas sedan bort av mod. Uppenbarligen finns ngn strategi bakom denna massrapportering eftersom man hela tiden bevakar tråden och rapporterar så fort det kommer ett nytt inlägg. Enligt mod för tråden sker rapporteringen oftast utan motivering.

Jag förstår att detta inte i nuläget strider mot Flashbacks regelverk men är det lämpligt?
Senast redigerad av tinaslut 2013-07-11 kl. 17:44.
Citera
2013-07-11, 17:47
Moderator
^Eazs avatar
Finns tråd för detta: "Straff" för uppenbar okynnesrapportering?
Citera
2013-07-11, 17:50
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Finns tråd för detta: "Straff" för uppenbar okynnesrapportering?

Tack för det. Jag sökte faktiskt aldrig just på ordet "okynnesrapportering" men då har ju ämnet iaf ventilerats förut.
Citera
2013-07-11, 17:59
Medlem
najass avatar
Trådar sammanfogade

/mod
Citera
2013-07-11, 18:09
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Tack för det. Jag sökte faktiskt aldrig just på ordet "okynnesrapportering" men då har ju ämnet iaf ventilerats förut.

Hade aldrig kommit på att söka på det om jag inte kom ihåg den tråden.

Dock, så har det väl varit exempel där rabiata medlemmar rapporterar allt som deras meningsmotståndare skriver, inte för att det är regelbrott utan för att de antingen avskyr ämnet som sådant, avskyr postaren eller inte håller med om åsikterna.

Personligen, så anser jag att det borde falla under 0.03 eftersom det är tramsande i min bok (eller rent av en egen regel om att missbruka forumets funktioner), samtidigt så är det svårt att sätta regler mot det då detta kanske skulle skrämma användare från att rapportera inlägg då de kan tro att "Oj, om det inte är ett regelbrott - får jag skit för det?".
Citera
2013-07-11, 18:26
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Hade aldrig kommit på att söka på det om jag inte kom ihåg den tråden.

Dock, så har det väl varit exempel där rabiata medlemmar rapporterar allt som deras meningsmotståndare skriver, inte för att det är regelbrott utan för att de antingen avskyr ämnet som sådant, avskyr postaren eller inte håller med om åsikterna.

Personligen, så anser jag att det borde falla under 0.03 eftersom det är tramsande i min bok (eller rent av en egen regel om att missbruka forumets funktioner), samtidigt så är det svårt att sätta regler mot det då detta kanske skulle skrämma användare från att rapportera inlägg då de kan tro att "Oj, om det inte är ett regelbrott - får jag skit för det?".

Jag delar nog din åsikt vad gäller 0.03. Vad är det annat än trams om man rapporterar ngn bara för att man inte gillar personen eller att man tycker olika i en fråga? Men i den tråd jag nämnde som exempel så har man gått steget längre och rapporterar precis allt! Man kan ju fråga sig vad poängen är med det. Om förhoppningen är att tråden ska försvinna så verkar inte strategin fungera.

Moderatorerna ser ju vilka som rapporterar på detta sätt. Skulle man inte kunna tillfälligt blocka postare som uppenbarligen massrapporterar utan att det är befogat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in