2012-07-15, 14:38
Medlem
Jarans avatar
Så jag tänkte börja jämföra soft air guns eftersom jag skall köpa en, kulorna har lite olika vikter har jag märkt, 0,2 gram brukar vara standard.
Översätter Joule direkt till m/s eller vad är skilnaderna mellan dom om det är samma vikt på kulorna?
http://www.strikerairsoft.se/airsoftvapen/smg/acm-blackhawk-style-lanyard-svart.html
Om man tittar på denna link så skriver dom i både joule och m/s.

uppskattar alla svar, fråga om ni inte förstår vad jag försöker fråga.
Senast redigerad av Jaran 2012-07-15 kl. 14:42.
Citera
2012-07-15, 14:43
Medlem
endures avatar
En typisk fjäderdriven Soft Air gun har 0,5 J (dvs. dess anslagsenergi). Det resulterar i runt 70 m/s utgångshastighet om du använder en 0,2g-kula (BB).

Tips:
Denna är bra

Om du hittar någon i lager så är denna bäst, enligt mitt tycke.
Citera
2012-07-15, 14:55
Medlem
Jarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
En typisk fjäderdriven Soft Air gun har 0,5 J (dvs. dess anslagsenergi). Det resulterar i runt 70 m/s utgångshastighet om du använder en 0,2g-kula (BB).

Tips:
Denna är bra

Om du hittar någon i lager så är denna bäst, enligt mitt tycke.

men om man tittar här, http://gyazo.com/34cc989900438fb2d6a6c15e1a25401b

Den vänstra har dubbelt så mycket Anslagsenergi än den högra, även för det så är det nästan bara 12 extra m/s. det kanske bara har med att en är eldriven och att den andra är fjäderdriven?
Citera
2012-07-15, 15:04
Medlem
sckrz-krks avatar
m/s är farten kulan färdas i och Joule är ett mått på kulans anslagsenergi, precis som endure säger. De är relaterade till varandra via denna välkända (om än lite omskrivna) fysikformel:
Citat:
Anslagsenergi (Joule) = ½ * kulans massa (kg) * kulans hastighet^2 (m/s)

Stoppar vi in 0.5 J, kulans massa (0.0002 kg) och löser ut för hastigheten får vi ~71 m/s.
48 m/s vs 60 m/s och en kula på 0.2g ger inte riktigt en fördubbling av energin, snarare 1.5x.
Denna formel tar dock inte luftmotstånd och tyngdkraft i beräkning, så den reella hastigheten och därmed anslagsenergin blir lite lägre än beräknat.
Senast redigerad av sckrz-krk 2012-07-15 kl. 15:06.
Citera
2012-07-15, 16:58
Bannlyst
Köp en luftpistol eller en Co2-driven pistol om du vill ha lite tryck? En soft-air gun är väl för barn?
Citera
2012-07-15, 17:12
Medlem
Jarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ucantstopme
Köp en luftpistol eller en Co2-driven pistol om du vill ha lite tryck? En soft-air gun är väl för barn?
Det brukar inte vara så lyckat att simulera krigssituvationer med luftpistoler? och sedan brukar inte Co2 pistoler vara så behändiga. Men varför går det inte att skjuta soft air gun kulor med lufttryck? behöver inte vara lika stark som ett luftgevär men bara det blir lite starkare än vanliga gevär. Varför satsar dom bara på fjäder, el och Co2?
Citera
2012-07-15, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
Det brukar inte vara så lyckat att simulera krigssituvationer med luftpistoler? och sedan brukar inte Co2 pistoler vara så behändiga. Men varför går det inte att skjuta soft air gun kulor med lufttryck? behöver inte vara lika stark som ett luftgevär men bara det blir lite starkare än vanliga gevär. Varför satsar dom bara på fjäder, el och Co2?

Varför skulle det inte vara lyckat att leka krig med luftpistoler/co2? Det måste ju vara kännas mer verkligt än med bb-pistoler.
Den co2 pistolen jag har är väldigt behändig och lätt att byta patron på. tar 20 sekunder... Plus att du slipper att ladda efter varje skott.

Antar att dom inte kör luft i bb-pistoler för att kulorna är för lätta? Små plastkulor som bara går ett par meter i rak riktning...
Citera
2012-07-15, 21:13
Medlem
Jarans avatar
ja luftpistoler så åker nog kulan igenom kläderna och in en bit i huden, ser inte skilnaden på Co2 och El pistoler förutom att Co2 är dyrare. Skall inte ha någon jävla fjäderpistol som man måste ladda imellan varje skott dock.
Citera
2012-07-16, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaran
ja luftpistoler så åker nog kulan igenom kläderna och in en bit i huden, ser inte skilnaden på Co2 och El pistoler förutom att Co2 är dyrare. Skall inte ha någon jävla fjäderpistol som man måste ladda imellan varje skott dock.

Njae. ett ganska friskt rött märke och lite blod blir det om man har otur men kulan fastnar inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in