2012-07-15, 12:46
Medlem
Tönten112s avatar
Hallå.

Jag har en fråga. Jag har suttit i fängelse i 6 månader, var dömd till 9 månaders fängelse.

Min kvaltid har gått ut, och jag har ej gjort något brott under den tiden. Däremot nu, efter kvaltiden har jag återfallit i brott. Jag har ingen övervakning eller dylikt. Däremot, har man villkorlig dom efter avtjänat fängelsestraff? Även fast man varit lugn under kvaltiden?
Citera
2012-07-15, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tönten112
Hallå.

Jag har en fråga. Jag har suttit i fängelse i 6 månader, var dömd till 9 månaders fängelse.

Min kvaltid har gått ut, och jag har ej gjort något brott under den tiden. Däremot nu, efter kvaltiden har jag återfallit i brott. Jag har ingen övervakning eller dylikt. Däremot, har man villkorlig dom efter avtjänat fängelsestraff? Även fast man varit lugn under kvaltiden?

Ja

RB 26kap:
10 § Efter den villkorliga frigivningen gäller en prövotidsom motsvarar den strafftid som återstår vid frigivningnen, dock minst ett år.

Om den dömde återfaller i brott under prövotiden efter villkorlig frigivning ska domstolen förverka den villkorligt medgivna friheten eller del av den, om inte särskilda skäl talar emot det, till exempel att den nya brottsligheten är av lindrig beskaffenhet jämfört med den tidigare eller att lång tid har förflutit mellan brotten.

Så risken är stor att om du begår brott inom ett år efter villkorlig frigivning så kommer du att få åka tillbaka till fängelset av avtjäna de 3 månader du har kvar.
Senast redigerad av HarrySTruman 2012-07-15 kl. 13:02.
Citera
2012-07-15, 13:07
Medlem
KollaPolskis avatar
Det beror på om det är samma typ av brott du begått igen. Om du senast avtjänade straff för ekobrott och nu har begått våldsbrott t ex så får du inte din tidigare del. Men om det är likartad brottslighet så kan dom förverka delar eller hela delen. 1 år efter att du blev VF är du dock helt befriad från det.
Citera
2012-07-15, 13:13
Medlem
Tönten112s avatar
Förra gången var jag dömd för misshandel och våldsamt motstånd.

Denna gång är det fyra anmälningar av våld mot tjänsteman(poliser), försök till våld mot tjäntseman samt våldsamt motstånd.

Däremot hittar jag ej någon tillförlitlig information om att jag skulle vara villkorligt frigiven. Jag har avtjänat mitt straff.
Citera
2012-07-15, 13:43
Medlem
Citat:

Denna gång är det fyra anmälningar av våld mot tjänsteman(poliser), försök till våld mot tjäntseman samt våldsamt motstånd.

Däremot hittar jag ej någon tillförlitlig information om att jag skulle vara villkorligt frigiven. Jag har avtjänat mitt straff.

Om straffet var 9 månader och du kom ut innan dess så är resterande tid villkorlig. De brott du begått nu är liknande de du blev dömd för tidigare och då kan den resterande tiden läggas på straffet.
Citera
2012-07-15, 13:45
Medlem
provocative77s avatar
Citat:

Ditt stora problem är nog inte om du får tre månader extra eller inte. Det kan du nog leva med om du får.
Däremot är nog ditt stora problem, konflikthantering.
När du nåsta gång kryper in borde du be om att få gå IDAP. En form av KBT-terapi du kommer må bra av. Kan även förlängas via frivården. GÅ DEN.

Om du inte begått brott på ett år efter VF så behöver du inte fundera på dina löjliga tre månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in