2012-07-15, 09:01
Medlem
mespingvins avatar
Är heltidsanställd 8-17 på ett jobb jag trivs bra med. Nu när frugan är föräldraledig så är vår totala inkomst efter skatt + barnbidrag cirkus 27 000:- per månad, och det är inte så jävla mycket med två barn, en bostadsrättsfyra, dagisavgift, sparande och bil (inga lån på den tack gode gud).

Till saken hör den att vi aldrig får ut beordrad övertid på jobb i pengar, utan när vi jobbar över så får vi ta ut övertidstimmarna i "ledighet". Ganska värdelöst faktiskt.

Vilka extrajobb ger den där extra kryddan i tillvaron?

* Bli god man till ensamkommande barn?
* Sälja skit på Tradera (jävulskt tidskrävande mot det man får tillbaka)
* Är musiker, så kan erbjuda lektioner

Ja, känns som man har tappat all inspiration....
Citera
2012-07-15, 09:18
Bannlyst
Hur kan inte 27000 räcka? Inga lån inga skulder. Får jag fråga vad hyran går på?
Citera
2012-07-15, 09:25
Medlem
Lägg ut annons på vilka instrument du kan lära ut. Blocket,lokala tidningen mm.
Citera
2012-07-15, 09:31
Moderator
v50s avatar
Frugan kanske ska börja sälja använda trosor finns tydligen en stor marknad för detta och man får 500-1000 kr paret vad jag har hört

Angående tradera så behöver det inte vara så tidskrävande om du lägger ner någon timme på att plocka fram saker du vill sälja samt fota och skriva en vettig text så kan det vara lönsamt sedan beror det på vad man säljer vissa saker är svårare att kränga medan andra är lättare. Säljer man något för ett par kronor styck är det knappast värt besväret men om man kan få några hundra kr så tycker jag det är helt ok.
Citera
2012-07-15, 09:43
Medlem
Känns ju väldigt intressant att veta vad er månadshyra på bostadsrätten landar på.

Ser att du skriver "sparande" kanske detta är något ni får skippa sålänge din fru inte jobbar ?

Ta er ner och skriv ner era utgifter i ren "lyxfällan anda" så ska du se att ni klarar er riktigt gott på 27 000 om du inte har en hyra på mer än 10 000 i månaden vilket jag har svårt att tro.

Känns som det blir lite onödiga utgifter för er om du ska tvingas jobba extra.
Citera
2012-07-15, 09:53
Medlem
Regina.Spektors avatar
Beroende på vad du jobbar med kanske du kan frilansa hemifrån med samma sak, fast åt andra kunder än på ditt vanliga jobb. Er lägenhet kanske har ett extra rum så att ni kan ta in en inneboende student eller så under några månader?

Som andra redan skrivit skulle jag också råda er att först sätta er ner och gå genom ekonomin. Säg upp alla onödiga prenumerationer (tidningar, böcker, whatever, strumpor) och försök slimma ner abbonnemang där ni kanske betalar för onödiga tjänster (tv, telefoni etc.). Omvänt kanske det är så att ni köper lösnummer av någon tidning ni verkligen vill ha så att det lönar sig att prenumerera på den.

Jag ser väldigt ofta familjer som lägger fyrsiffriga belopp på tidningar och magasin de knappt läser
Citera
2012-07-15, 10:00
Medlem
mespingvins avatar
Jag kör en liten breakdown av ekonomin.

Fasta utgifter

Boende:

Avgift brf inkl VA, el: 4700:-
Lån före ränteavdrag 3500:-
Amortering 1000:-

Dagis:

1300:-

Bil:

Carport 300:-
Bensin 1000:-
Skatt 200:-
Försäkring 200:-
Rep + underhåll 500:-

Försäkringar:

Hem + liv + barn = 600:-

Övrigt:

2 mobilabonnemang 700:- fast pris tele2
CSN 1200:- (klart om 7 år)
Tv-avgift 200:-
Fackavgifter 300:-
Pensionssparande Avanza 1000:-

Totalt: 16700:- i fasta avgifter

Det ger oss ungefär 10.000:- kvar att leva på

Och vad kan en barnfamilj på 4 lägga på mat + kläder + blöjor + hygien + annat skit??? 6000:- kanske?

Det blir typ 4.000 kvar... så det är ju inte så fasligt mycket utrymme till att hitta på roligheter just nu
Citera
2012-07-15, 10:08
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mespingvin
Och vad kan en barnfamilj på 4 lägga på mat + kläder + blöjor + hygien + annat skit??? 6000:- kanske?

Kanske? Sätt er ner och titta genom kvitton/kontoutdrag och ta reda på det! Gör en budget.

Hur handlar ni mat? Blir det mest ad-hoc eller kör ni planerade storhandlingar? Man kan spara en slant om man försöker pussla ihop måltiderna och se över vad man handlar för märken och kvalitet.
Citera
2012-07-15, 10:08
Bannlyst
Citat:
Jag kör en liten breakdown av ekonomin.

Fasta utgifter

Boende:

Avgift brf inkl VA, el: 4700:-
Lån före ränteavdrag 3500:-
Amortering 1000:-

Dagis:

1300:-

Bil:

Carport 300:-
Bensin 1000:-
Skatt 200:-
Försäkring 200:-
Rep + underhåll 500:-

Försäkringar:

Hem + liv + barn = 600:-

Övrigt:

2 mobilabonnemang 700:- fast pris tele2
CSN 1200:- (klart om 7 år)
Tv-avgift 200:-
Fackavgifter 300:-
Pensionssparande Avanza 1000:-

Totalt: 16700:- i fasta avgifter

Det ger oss ungefär 10.000:- kvar att leva på

Det blir typ 4.000 kvar... så det är ju inte så fasligt mycket utrymme till att hitta på roligheter just nu

Jag hoppas att du skojar med mig? Ni får alltså över ca. 10.000 att leva på? Ni har två små munnar att föda samt två stora, kräver ca. 3000 kr minst. Då har du alltså 7000 till godo. Då din fru verkar vara mammaledig så kan hon och barnen hitta på någonting medans du sliter arslet av dig ta bort en person under ''roliga'' aktiviteter. Du får över minst 2000 kr som du kan betala av eventuella skulder med.

Fast vad vet jag, du kanske föredrar pokerspelande och fest varje helg?
Citera
2012-07-15, 10:15
Medlem
mespingvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripod1
Jag hoppas att du skojar med mig? Ni får alltså över ca. 10.000 att leva på? Ni har två små munnar att föda samt två stora, kräver ca. 3000 kr minst. Då har du alltså 7000 till godo. Då din fru verkar vara mammaledig så kan hon och barnen hitta på någonting medans du sliter arslet av dig ta bort en person under ''roliga'' aktiviteter. Du får över minst 2000 kr som du kan betala av eventuella skulder med.

Fast vad vet jag, du kanske föredrar pokerspelande och fest varje helg?

Öhhh nej, inget pokerspelande eller festande här. Hur får du ihop att man klarar sig på mat och hygien för 3000:- varje månad?

Dessutom måste ju alla dessa jävla kläder köpas, då äldsta inte har någonting att ärva... sedan alla jävla aktiviteter som sagt
Citera
2012-07-15, 10:20
Bannlyst
Citat:
Öhhh nej, inget pokerspelande eller festande här. Hur får du ihop att man klarar sig på mat och hygien för 3000:- varje månad?

Dessutom måste ju alla dessa jävla kläder köpas, då äldsta inte har någonting att ärva... sedan alla jävla aktiviteter som sagt

Äter ni ofta ute? Jag förstår inte 3000 kronor är ju standard för en vanlig barnfamilj. Vad för aktiviteter pratar vi om nu? Bio varje lördag? Eller dagis relaterad?
Citera
2012-07-15, 10:32
Medlem
Gemenis avatar
Klart han ska jobba!

Tidningsbud vore kanske något för dig. Farsan min körde alltid tidningen innan han gick på sitt ordinarie jobb som målare. Visst det blir långa arbetspass.

Han klev upp kl 02 var klar med utdelningen kl 05:30, kom hem och väckte oss med frukost för att sedan köra till sitt 07 - 16 jobb.

Nackdelen är är väl att oftast så får du köra mån - lör samt att det blir långa arbetsdagar. Kanske fungerar för dig ett tag iaf. Farsan höll på så här i ca 15 år men så vart han utbränd och spydde ner sig samt svimmade på jobbet en dag. Numera en uttråkad sjukpensionär med problem med för högt blodtryck samt hjärtat!

Men vi reste mycket utomlands osv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in