Evolute gav ett bra svar. Brian Greene och Michio Kaku förklarar mycket i sina videos på youtube.
Jag kan säga som Feynman en gång sade:
"Det språk som beskriver dessa saker (Higgs och M-teori i detta fall) är matematiskt och det går inte att förklara på svenska eller engelska. För att lära sig kvantmekanik eller strängteori så måste du kunna språket"
Som sagt så är det svårt att förklara vad det handlar om då jag antar att du inte har de kunskaper för att förstå vad jag skulle skriva. Enkelt och snabbt förklarat:
Higgs: Higgs-fältet är ett fält som existerar i hela universum. Då vissa partiklar rör sig genom detta så får de massa (protoner tex). Vissa partiklar (fotoner tex) rör sig obehindrat och är därför masslösa. Om du kopplar i en kabel med påslagen ström så kan du ibland se en liten ljusblixt, detta är fotoner som är partiklar från det elektromagnetiska fältet. Higgs bosonen finns på samma sätt men sönderfaller väldigt väldigt snabbt samt är otroligt mycket svårare att hitta.
Strängteori: Denna teori försöker förklara allt i universum. Om en proton förstoras upp till solsystemets storlek så skulle en sträng vara ungefär lika stor som ett träd (dvs, väldigt liten). Detta medför att det inte går att testa denna teori på något känt sätt.
Den handlar om strängar som vibrerar likt en gitarrsträng. Olika vibrationer (olika toner på en gitarr) ger olika partiklar. Det finns även membran som strängarna kan sitta fast på.
Det bästa med denna teori är att den förutspår "multiverse", alltså att det existerar ett oändligt antal parallella universum. Den förutspår även 26 dimensioner.