2012-07-15, 04:34
Medlem
Vet absolut inte om jag lagt det här i rätt del av forumet men till saken.

Kan någon berätta i enkelhet vad higgs boson handlar om och hur sträng teorin fungerar ? Har suttit i säkert 2-3 timmar och försökt fatta men jag är för dum för allas jävla grekiska.

Så kan någon förenkla dessa saker och berätta vad det handlar om ?
Citera
2012-07-15, 04:39
Medlem
Famines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flojdd
Vet absolut inte om jag lagt det här i rätt del av forumet men till saken.

Kan någon berätta i enkelhet vad higgs boson handlar om och hur sträng teorin fungerar ? Har suttit i säkert 2-3 timmar och försökt fatta men jag är för dum för allas jävla grekiska.

Så kan någon förenkla dessa saker och berätta vad det handlar om ?

Haha vet hur du känner dig, alla artiklar ska vara så jävla vetenskapliga. Gav upp efter en halvtimma..
Citera
2012-07-15, 04:41
Medlem
Precis :9 Skulle ändå vara kul att veta för jag tycker det är lite smått intressant
Citera
2012-07-16, 06:07
Medlem
adequates avatar
Filosofi -> FMT

/Mod
Citera
2012-07-16, 10:47
Medlem
evolutes avatar
Minute physics har bra förklaringar av Higgs, eller i alla fall så bra som man kan få på några få minuter.

Higgs del 1: http://www.youtube.com/watch?v=9Uh5mTxRQcg
Higgs del 2: http://www.youtube.com/watch?v=ASRpIym_jFM

PhD comics har också en bra förklaring.

http://www.phdcomics.com/comics.php?f=1489

Här talar Brian Greene om strängteori.

http://www.ted.com/talks/brian_greene_on_string_theory.html

För att verkligen förstå någonting måste man emellertid studera fysik i ganska många år.
Citera
2012-07-16, 21:03
Medlem
Evolute gav ett bra svar. Brian Greene och Michio Kaku förklarar mycket i sina videos på youtube.

Jag kan säga som Feynman en gång sade:

"Det språk som beskriver dessa saker (Higgs och M-teori i detta fall) är matematiskt och det går inte att förklara på svenska eller engelska. För att lära sig kvantmekanik eller strängteori så måste du kunna språket"

Som sagt så är det svårt att förklara vad det handlar om då jag antar att du inte har de kunskaper för att förstå vad jag skulle skriva. Enkelt och snabbt förklarat:

Higgs: Higgs-fältet är ett fält som existerar i hela universum. Då vissa partiklar rör sig genom detta så får de massa (protoner tex). Vissa partiklar (fotoner tex) rör sig obehindrat och är därför masslösa. Om du kopplar i en kabel med påslagen ström så kan du ibland se en liten ljusblixt, detta är fotoner som är partiklar från det elektromagnetiska fältet. Higgs bosonen finns på samma sätt men sönderfaller väldigt väldigt snabbt samt är otroligt mycket svårare att hitta.

Strängteori: Denna teori försöker förklara allt i universum. Om en proton förstoras upp till solsystemets storlek så skulle en sträng vara ungefär lika stor som ett träd (dvs, väldigt liten). Detta medför att det inte går att testa denna teori på något känt sätt.

Den handlar om strängar som vibrerar likt en gitarrsträng. Olika vibrationer (olika toner på en gitarr) ger olika partiklar. Det finns även membran som strängarna kan sitta fast på.

Det bästa med denna teori är att den förutspår "multiverse", alltså att det existerar ett oändligt antal parallella universum. Den förutspår även 26 dimensioner.
Citera
2012-07-22, 00:30
Medlem
Förstår lite iallafall, men så om de hittar higgs bosonen. Kan de då på något sätt förklara strängteorin eller vad är så viktigt med higgs ?
Citera
2012-07-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flojdd
Förstår lite iallafall, men så om de hittar higgs bosonen. Kan de då på något sätt förklara strängteorin eller vad är så viktigt med higgs ?

Den bevisar att det finns ett Higgs-fält vilket i sin tur ger massa åt vissa partiklarStandardmodellen (en partikelmodell som utvecklades för en hel del år sedan) förutspådde att detta fält skulle existera och det gjorde det. Detta är kvantmekanik och har ingenting med beviset av strängteorin att göra.

Det existerar inget bevis för strängteorin, det är även i dagsläge omöjligt att experimentellt bevisa denna (m-teorin).
Citera
2012-07-22, 16:10
Medlem
HAPSICORDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Det bästa med denna teori är att den förutspår "multiverse", alltså att det existerar ett oändligt antal parallella universum. Den förutspår även 26 dimensioner.

Nej. Det bästa med strängteorin är att den beskriver alla de fyra grundkrafterna. Inte för att jag är så insatt, men det verkar som att du försöker låta lite mer insatt än du är. Jag kan dock ha fel.

"Förutspår" förresten inte strängteorin fem parallella universum, och inte oändligt många?
Citera
2012-07-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAPSICORD
Nej. Det bästa med strängteorin är att den beskriver alla de fyra grundkrafterna. Inte för att jag är så insatt, men det verkar som att du försöker låta lite mer insatt än du är. Jag kan dock ha fel.

"Förutspår" förresten inte strängteorin fem parallella universum, och inte oändligt många?

Det jag skrev var helt otroligt subjektivt. Jag anser att multiverse är otroligt mycket mer spännande än föreningen av krafterna.

M-teorin består av fem strängteorier där alla är speglingar av en, den förespråkar ett oändligt antal universum.

Nu har du hoppat på mig i två trådar. Om du saknar kunskap om det givna ämnet samt vettiga argument så är det ingen idé att försöka rätta mig.
Citera
2012-07-24, 17:20
Medlem
mumuhammeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute

Är det inte så att enligt strängteorin så finns det endast 11 dimensioner då om det skulle finnas fler så skulle de vara ostabila

har för mig att Michio Kaku hävdar det

http://bigthink.com/blogs/dr-kakus-universe/search?utf8=%E2%9C%93&q=string kolla där, minns inte exakt var jag såg det men nånstans där är det
Citera
2012-07-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumuhammed
Är det inte så att enligt strängteorin så finns det endast 11 dimensioner då om det skulle finnas fler så skulle de vara ostabila

har för mig att Michio Kaku hävdar det

http://bigthink.com/blogs/dr-kakus-universe/search?utf8=%E2%9C%93&q=string kolla där, minns inte exakt var jag såg det men nånstans där är det

M-teorin består av 5 speglingar av olika strängteorier. Vad jag vet så är det fastslaget att de 26 tidigare nämnda dimensionerna egentligen är 10 spatiala+1 tids men det beror lite på hur man tolkar den. Strängteori är förövrigt inte en teori utan snarare ett område inom fysiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in