2012-07-14, 21:07
Bannlyst
Har en Enskildfirma som startades i maj 2012. Valde att redovisa moms en gång i kvartalet.
Jag har fattat att man i mitt fall betalar moms för perioden april-juni i augusti, det jag inte fattat är hur, vart och när jag ska redovisa min moms?
Har förmig att jag läst att man får en blanket hemskickad en månad effter perioden(juli) som man fyller i och betalar in momsen på skattekontot ytterligare en månad effter, stämmer det? Varför har jag då inte fått någon blankett hemskickad?

Börjar bli nervös att jag ska stula till det med momsen så någon får gärna förklara hur det funkar.
Citera
2012-07-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gtv6
Har en Enskildfirma som startades i maj 2012. Valde att redovisa moms en gång i kvartalet.
Jag har fattat att man i mitt fall betalar moms för perioden april-juni i augusti, det jag inte fattat är hur, vart och när jag ska redovisa min moms?
Har förmig att jag läst att man får en blanket hemskickad en månad effter perioden(juli) som man fyller i och betalar in momsen på skattekontot ytterligare en månad effter, stämmer det? Varför har jag då inte fått någon blankett hemskickad?

Börjar bli nervös att jag ska stula till det med momsen så någon får gärna förklara hur det funkar.

Har du e-tjänst så kan du logga in på skatteverkets hemsida och fylla i momsdeklarationen. Sista datum för redovisning 17 augusti tror jag - men du kan göra rapporteringarna nån dag in på varje nytt kvartal.
Citera
2012-07-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gtv6

Har du e-tjänst kan du gå in på skatteverkets hemsida och deklarera moms för varje kvartal. Detta är möjligt nån dag in på varje ny kvartalsperiod och sista datumet är väl 17 augusti. Annars kan du ringa skatteverket och beställa hem pappersdeklarationen.
Citera
2012-07-15, 15:47
Medlem
Pre 1914s avatar
Den där blanketten kommer nog mot slutet av juli. Ska skickas in senast 17 augusti och ska du betala in moms vill de ha pengarna då också.
Startade eget i aug-09 men har aldrig skickat in blanketten utan gör det på internet.
Citera
2012-07-15, 16:02
Medlem
Repolainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvugglan
Har du e-tjänst så kan du logga in på skatteverkets hemsida och fylla i momsdeklarationen. Sista datum för redovisning 17 augusti tror jag - men du kan göra rapporteringarna nån dag in på varje nytt kvartal.

All ingående moms som rör företaget (alltså den moms betalar till dina leverantörer etc) bokför du på ditt konto för ändamålet (konto 2641 i BAS-kontoplanen för enskild näringsidkare tror jag?)

Det betyder att av kostnaden för ett varuinköp på faktura ska du uppge totalsumman exkl. moms som ett varuinköp och bokföra den delen av inköpet på konto 4010, återstoden bokför du som ingående moms på konto 2641. Sedan balanserar du mot kontot leverantörsskulder.

När det är dags för momsredovisning balanserar du kontona för ingående respektive utgående moms mot momsredovisningskontot, och har du inte vetat huruvida du skulle få tillbaks eller betala moms dessförinnan så bör det nog framgå ganska tydligt här.

Sedan är själva ifyllandet av blanketten ganska mycket en piece of cake.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in