• 1
  • 2
2012-07-15, 04:31
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
När räntorna är höga kan man avstå från att amortera för att istället amortera när räntorna är låga, vi har ett extremt lågränteläge sedan några år. Amortering är alltså det som gäller.

Man "tjänar" inte genom inflationen då man betalar mer i räntekostnad istället om man avstår från att amortera, finns inte en ekonom som skulle hålla med om att man tjänar på att inte amortera...

För att göra det enkelt:

Bundet bolån: ränta 3.65%, avdrag 30% = 2.55%
Bundet bankspar med insättningsgaranti: ränta 4.40%, avdrag 30% = 3.08%
Vinst på att sätta in pengarna varje år på bank istället för amortering = 0.53%

Dessutom har man pengarna i hand till skillnad från att amortera, om något akut skulle uppstå. Givet dagens ränteläge anser jag definitivt att man ska spara en buffert men absolut inte amortera.
Citera
2012-07-15, 04:39
Medlem
sucuks avatar
Var hittar man denna ebberöds bank? (Klassisk svensk film som visar problematiken med det du skriver).
Citera
2012-07-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
För att göra det enkelt:

Bundet bolån: ränta 3.65%, avdrag 30% = 2.55%
Bundet bankspar med insättningsgaranti: ränta 4.40%, avdrag 30% = 3.08%
Vinst på att sätta in pengarna varje år på bank istället för amortering = 0.53%

Dessutom har man pengarna i hand till skillnad från att amortera, om något akut skulle uppstå. Givet dagens ränteläge anser jag definitivt att man ska spara en buffert men absolut inte amortera.
Alternativt både amortera och buffertspara. Man ska inte bortse från både ekonomisk och psykologisk lättnad att amortera, minska sin skuldsättning och få en successivt lägre kapitaliserad debetränta.
Citera
2012-07-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baaaltis
Nu kanske någon ekonom kommer in och total-sågar mitt resonemang... men....

Varför amotera på ett bostadslån? För antar att man inte köper en bostad för att man tänkt bo där i 2-3 år? Personligen så kommer jag inte köpa varesig hus eller lägenhet förens jag bestämt mig för att "här vill jag bo tills jag dör..." och varför ska man då amotera? 2 millar idag kommer inte vara något om 50 år...

Som referens kan jag ta mina egna föräldrar. Dom byggde sin villa för nästan exakt 30 år sedan. Den kostade (inklusive tomt och allt sånt) 500 000. Idag har den ett uppskattat värde på knappt 3 miljoner, och då har varesig badrum eller kök renoverats (vitvaror har så klart bytts), och det ända dom "byggt till" är lite altan och pool.

Du kan inte jämföra för 30 år sedan och nu. Fram till 1990 hade vi inflation som till stor del åt upp skulden. Sedan dess har inflationen varit mycket låg, vi har till och med haft deflation.
Amorterar du får du ner månadskostnaden.
Räkna på vad du ett lån på 2 milj kostar i räntor över en 20-30årsperiod. Du kommer att betala din bostad flera gånger om du inte amorterar.
Citera
2012-07-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Var hittar man denna ebberöds bank? (Klassisk svensk film som visar problematiken med det du skriver).

Men han har rätt i att det inte skulle ta allt för lång tid i att hitta en ekonom som sa till dig att kolla på alternativkostnaden. Personligen så vet jag att det är det man ska göra men jag väljer ändå amortering eftersom jag värdesätter den låga risken på amorterings "sparande" jämfört men andra högavkastnings alternativ.
Citera
2012-07-16, 22:39
Medlem
svengörans avatar
Polaren köpte en lägenhet för några miljoner och klarade inte pressen av att vara skuldsatt med miljoner så han blev tvungen att sälja och flytta till hyreslägenhet igen.

Vissa människor mår dåligt av att vara skuldsatta och stora skuldsättningar medför ofta en ovisshet för framtiden..

Jag vill själv inte ha några onödiga skulder och vill ha min ekonomiska buffert och tryggheten det innebär för att känna mig avslappnad, Man vet att skulle det värsta hända med jobb och annat så påverkar det inte mig nämnvärt.
Senast redigerad av svengöran 2012-07-16 kl. 22:41.
Citera
2012-07-16, 22:42
Bannlyst
Ush vilket rikemansproblem. Det är meningen att du ska betala av lånet tills du blir typ pensionär.
Dessutom ökar antagligen din lön.
Sen dör väl dina föräldrar så du får ärva. Om du mår för dåligt av lånet så kan du alltid skaffa dig en hyresrätt.
Citera
2012-07-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Ush vilket rikemansproblem. Det är meningen att du ska betala av lånet tills du blir typ pensionär.
Dessutom ökar antagligen din lön.
Sen dör väl dina föräldrar så du får ärva. Om du mår för dåligt av lånet så kan du alltid skaffa dig en hyresrätt.

Inte så lätt att få en hyresrätt i Stockholm till att börja med. Rikemansproblem är det väl ändå ifall man får lägenheten helt betald..
Senast redigerad av Fatheryoo 2012-07-16 kl. 23:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in