2012-07-14, 16:18
Medlem
Har länge funderat på hur jag som bäst kan dra ner kostnaden för bilen och kom fram till att en hel del kan sparas bara genom att välja rätt verkstad och rätt delar till bilen. Så jag bestämde mig med en polare att ta tag i det hela och utveckla en sida där man enkelt kan se hos vilken verkstad jag kan få bilen fixad billigast, så att fattiga studenter som jag själv har råd att ha bilen kvar. Ett litet studentprojekt med andra ord.

Nu till frågan. Vi skulle båda vilja ha lite feedback på sidan. Vad tycker ni? Användbart eller inte? Saker som inte stämmer? Vi vet att billigast inte alltid är bäst och därför har vi även ett forum inbyggt där man kan lämna omdömen om verkstäder. Självfallet har vi en massa idéer på vidareutveckling av sidan också, men först vill vi se om folk vill använda den. Vi vill helt enkelt att det ska vara lättare för oss konsumenter att hitta rätt i denna verkstadsdjungel.

Och en länk till sidan: www.bilservicepriser.se
Citera
2012-07-14, 16:34
Medlem
RuleBritannias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonias
Har länge funderat på hur jag som bäst kan dra ner kostnaden för bilen och kom fram till att en hel del kan sparas bara genom att välja rätt verkstad och rätt delar till bilen. Så jag bestämde mig med en polare att ta tag i det hela och utveckla en sida där man enkelt kan se hos vilken verkstad jag kan få bilen fixad billigast, så att fattiga studenter som jag själv har råd att ha bilen kvar. Ett litet studentprojekt med andra ord.

Nu till frågan. Vi skulle båda vilja ha lite feedback på sidan. Vad tycker ni? Användbart eller inte? Saker som inte stämmer? Vi vet att billigast inte alltid är bäst och därför har vi även ett forum inbyggt där man kan lämna omdömen om verkstäder. Självfallet har vi en massa idéer på vidareutveckling av sidan också, men först vill vi se om folk vill använda den. Vi vill helt enkelt att det ska vara lättare för oss konsumenter att hitta rätt i denna verkstadsdjungel.

Och en länk till sidan: www.bilservicepriser.se

Jo men visst är det absolut en bra idé! Visste faktiskt inte att det var en så pass stor skillnad i pris mellan olika verkstäder. Personligen så tycker jag att det blir lite komplicerat och omständigt med ett forum, skulle kanske vara bra om man kunde rejta verkstäderna på en skala mellan 1-5 eller liknande direkt på sidan så att man kunde se direkt om verkstaden verkar lovande eller inte. Sen kan man ju även ha ett forum för djupare diskussioner om varför verkstaden i fråga är bra/mindre bra. Märkte att vissa modeller inte finns, exempelvis så finns inte Volvo v60 som är en av Sveriges mest sålda bil år 2012. Hemsidan i sig tycker jag ser lite "B" ut än så länge men förmodar att det är det som ni ska vidareutveckla!
Senast redigerad av RuleBritannia 2012-07-14 kl. 16:35. Anledning: Felstavning
Citera
2012-07-14, 20:50
Medlem
provocative77s avatar
Ska byta fjädrar på min Volvo V60 framöver. Om man bortser att det INTE kommer ske i Sthlm så var detta en av de bästa idéer jag sett på länge.
Lägg in fler reperationer o även övriga världen så lär ni bli rika på reklamen.
SKITBRA upplägg. Även en apa kan söka där.

Betyget blir 4 amöbor av 5 möjliga. När den är utbyggd får ni 9krokodiler av 8 möjliga.

Edit: Detta kommer även göra att konkuransen ökar då man slipper ringa runt o kolla. Nu kan man ringa sin gamla verkstad o berätta vad, HederligeHarry tar.
Senast redigerad av provocative77 2012-07-14 kl. 20:54.
Citera
2012-07-14, 21:03
Medlem
zepofans avatar
Vem har ni tänkt ska rapportera in och uppdatera priserna? Idén är som sagt god, men jag tror att administrationen runt omkring blir gigantisk. För att sidan ska vara intressant så måste priserna uppdateras/kontrolleras minst en gång i månaden.
Citera
2012-07-14, 21:56
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vem har ni tänkt ska rapportera in och uppdatera priserna? Idén är som sagt god, men jag tror att administrationen runt omkring blir gigantisk. För att sidan ska vara intressant så måste priserna uppdateras/kontrolleras minst en gång i månaden.

Ja, jag håller med dig zepofan. Kan tänka mig att den här sidan håller en eller ett par veckor, om inte de stora märkena sponsrar dem, men varför skulle dom göra det?
Det krävs minst en eller två heltidsanställda för att kunna hålla den här sidan uppdaterad, och med det behöver de en månatlig intäkt på 100 tusen kronor
Citera
2012-07-15, 15:31
Medlem
Först och främst: ett stort tack för feedbacken! Kul att de flesta av er tycker om idén!

@RuleBritannia: Tycker om idén med att man ska kunna snabbt och enkelt kunna rejta verkstaden på en femgradig skala, det ska vi kolla mer på. Vi jobbar även ständigt på att lägga till fler och fler bilmodeller, så inom en snar framtid kommer säkert V60n med

@provocative77: Tackar så mycket! Det är just tanken att det ska bli lättare för konsumenter att kunna jämföra och samtidigt pressa priserna. Just nu är det en mörk djungel, inte många konsumenter som har riktigt koll vad verkstäder debiterar och varför, mao stor risk att många blir blåsta. Nu menar jag inte att alla verkstäder är oärliga, men det finns dessvärre en del som gett denna bransch inte det bästa ryktet.

@ Zepofan och P55: Det är vi själva som ska uppdatera priserna, behövs inte folk som ska rapportera in priser. Priserna ändras inte så ofta och när det väl händer så är det inte en så stor ökning, av vår erfarenhet. Det är som ni båda påpekat väldigt mycket administration kring detta, men vi hoppas på att klara av jobbet. Vi är för tillfället inte sponsrade då vi vill fortsätta vara en helt oberoende prisjämförelsetjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in