Tjenare.
Jag postade inte detta i den stora tråden eftersom jag tycker att detta är en stor fråga som absolut bör tas upp, och jag har sökt som en galning men inte hittat bra svar alls.
Biotillgängligheten på Concerta depotkapslarna ligger ju på 10-50% generellt, och tuggar du dem förändras ju inte biotillgängligheten, skillnaden blir bara att du tar upp och förbrukar det snabbare, enligt min logiska egenbedömning.
Jag har även svårt att hitta mer information om biotillgängligheten på metylfenidat, har bara fått fram att oral administration ligger på 10-50%.
Ritalin 10mg tabletterna har jag testat oralt och nasalt, nasalt ger mig något hårdare påslag men kortare rus, tvärtom om jag bara sväljer dem, längre rus och inte lika hårt påslag. Men det blir ju jädrans mycket pulver att snorta ifall man kör en helkväll på Ritalin 10mg, lite onödigt att förstöra näsan helt och hållet sådär, särskilt om man är osäker på biotillgängligheten.
Någon som har något bra tips?
PS. Kör inte intravenöst.
Edit:
Läste på något forum att rektalt hade högre biotillgänglighet än oralt, ganska uppenbart kanske, men ingen exakt siffra hittade jag dessvärre inte.
Senast redigerad av 200kg 2012-07-14 kl. 15:01.