2008-06-11, 03:50
Medlem
Schnyggves avatar
Sushi är gott! och jag är inte oroad av min hälsa, men det är klart att det inte skadar om det är nyttigt! och på tal om det så har jag funderat på en sak, är den syltade/inlagda ingefäran nyttig? för färsk ska ju vara så fantastiskt nyttig och läkande, men den till sushin är inte i närheten eller?
Citera
2008-06-11, 09:20
Medlem
jamenvaddårås avatar
Man ska ju få inälvsparasiter typ binnikemask av rå fisk.
Förr skulle inte en jävel ha käkat rå fisk.
Undrar om inte det här med avgiftningar detox, tarmsköljningar osv som är så poppis är något folk håller på med eftersom de har fått mask av sushi.
Apoteket kan säkert tala om ifall det skett en drastisk ökning av försäljningen av maskmedel.

Jag har käkat sushi en gång och det gör jag inte om. Kall, rå fisk lindad kring osötad risgrynsgröt är inte mat. Man känner verkligen att nu äter jag en död fisk.
Citera
2008-06-11, 11:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Man ska ju få inälvsparasiter typ binnikemask av rå fisk.
Förr skulle inte en jävel ha käkat rå fisk.
Undrar om inte det här med avgiftningar detox, tarmsköljningar osv som är så poppis är något folk håller på med eftersom de har fått mask av sushi.
Apoteket kan säkert tala om ifall det skett en drastisk ökning av försäljningen av maskmedel.

Jag har käkat sushi en gång och det gör jag inte om. Kall, rå fisk lindad kring osötad risgrynsgröt är inte mat. Man känner verkligen att nu äter jag en död fisk.
Snacka om att oroa sig för småsaker.

Sen finns det en del som påstår att binnikemask är bra för dig och att det gjorts studier på det.
Hittar inte studien nu men sk ah a visat ökat immunförsvar och förbättrad matsmältning.

Citat:
Ursprungligen postat av Pelican
fyfan för all sorts firre, BLÖRK.
Vadå fisk?
Ta en sushi utan fisk då för bövlen :s
Citera
2008-06-11, 13:10
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Sushi är gott! och jag är inte oroad av min hälsa, men det är klart att det inte skadar om det är nyttigt! och på tal om det så har jag funderat på en sak, är den syltade/inlagda ingefäran nyttig? för färsk ska ju vara så fantastiskt nyttig och läkande, men den till sushin är inte i närheten eller?
Den syltade är ju färsk på sätt och vis, bara inlagd. Förutom att den är bra för matsmältningen är den superbra för blodcirkulationen och om man har lätt för att bli kall. Ett te på färsk ingefära (ungefär en kub på 1x1 cm) som man kokar i 10 minuter och dricker med honung är kanon på vintern.
Citera
2008-06-11, 13:30
Jag äter gärna sushi då jag tycker det är riktigt gott. Där jag bor finns en riktigt trevlig asiatkrog som serverar utsökt sushi som får det att vattna i munnen av att bara läsa på menyn. När jag var i stan en gång så besökte jag ett populärt sushihak som hette Häslosushi eller liknande och beställde in en 10bitars. Den smakade inte bara sämre utan till min förvåning också illa. Hur kan det vara så stor spridning i smak/kvalité mellan de olika sushiställena?
Citera
2008-06-11, 14:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag äter gärna sushi då jag tycker det är riktigt gott. Där jag bor finns en riktigt trevlig asiatkrog som serverar utsökt sushi som får det att vattna i munnen av att bara läsa på menyn. När jag var i stan en gång så besökte jag ett populärt sushihak som hette Häslosushi eller liknande och beställde in en 10bitars. Den smakade inte bara sämre utan till min förvåning också illa. Hur kan det vara så stor spridning i smak/kvalité mellan de olika sushiställena?
Vet man inte vad man håller på med så blir det lätt inte så bra.

Och kvalitet på råvarorna är mycket viktigt, märks snabbt om man fuskar.
Citera
2011-05-25, 18:21
Medlem
Rosias avatar
Sushi är nyttigt! Dom pratade om det för fem minuter sen på TV. Sushi har massa vitaminer som vi behöver, som omega 3 m.m. Dom sa också att det finns en speciellt vitamin i sushin som minskar samt skyddar mot cancer. Dom sa massa saker, men kommer inte ihåg allt. Men som sagt, det är riktigt nyttigt!
Citera
2011-05-25, 21:54
Medlem
Beelzebobs avatar
Sushi är nyttigt, mättande och fantastiskt gott. Jag brukar göra egen sushi. Det rekommenderas starkt! Det blir oerhörda mängder om man jämför priset det kostar att köpa 8 bitar (60-80 kronor beroende på ställe), samtidigt är det kul att arrangera sushikvällar med några vänner där man gör ohyggliga mängder och mölar i sig i flera timmar!

Till en rejäl bunke sushiris brukar jag utgå från cirka två matskedar socker, två matskedar risvinäger och en tesked salt som värms i en kastrull under omrörning tills blandningen lösts upp. Ofta använder man inte ens hela blandningen. Det är sushirisets gyllene gyllene regel! Det gäller att hälla i en liten skvätt i taget, röra om och smaka av, för det är väldigt lätt hänt att det smakar för mycket. Då har man sabbat hela skiten.
Citera
2011-05-26, 13:18
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Enligt Anna Skipper är sushi dålig mat för det inehåller socker.
Håller inte med, utan anser att det är bra mat men med för lite grönsaker för att det ska bli en optimal måltid.
Citera
2011-06-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyCopKiller
Enligt Anna Skipper är sushi dålig mat för det inehåller socker.
Håller inte med, utan anser att det är bra mat men med för lite grönsaker för att det ska bli en optimal måltid.

Anna Skipper är en tjockis så hon har nog ätit en hel del sushi själv och jag håller med dig om grönsakerna men har du prövat wakamiesallad av sjögräs? sinnessjukt gott, i love it!!
Citera
2011-06-14, 12:34
Medlem
Feadogs avatar
Sushi är så klart sjukt nyttigt. Fisken innehåller en massa otroligt nyttiga fetter och mycket protein, algerna och sjögräset är extremt rika på vitaminer och mineraler, tofu är det en massa bra protein i. Inte ens riset är onyttigt. De flesta som har lite koll på näringslära vet att kallt ris (precis som kall pasta i exv. sallader) är mycket nyttigare än varm dito, mycket lägre GI. Det finns nog en anledning till att japaner, särskilt från ön Okinawa där man äter ännu mer fisk än på andra ställen, är ett av världens absolut mest långlivade folk. Dessutom har de betydligt mindre fetma och relaterade sjukdomar än i västvärlden.

Sushi är dessutom otroligt gott, men det är mycket finstämda och subtila smaker som Kreti och Pleti inte brukar förstå sig på. Desto bättre för oss som älskar Sushi. Skulle alla vilja ha det så skulle nog priset gå upp ännu mer. Dessutom är haven utfiskade som det är. Så fortsätt gärna med era flottplättar och donkenburgare ni. Ju färre som äter sushi desto bättre är det.
Citera
2011-06-18, 23:27
Bannlyst
Hur är det med tillsatta smakförstärkare, tex E621 i sushi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in