2012-07-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Jag bor utomlands i Bangkok den största delen av året, och när man bor där så lär man sig att se saker ifrån nya perspektiv och inser ganska snart att sättet vi lever på i Sverige kanske inte är särskilt optimalt. Det är dock rätt känsligt ämne för många när man tar upp att man kanske skulle sänka löner i Sverige, sist igår blev det en väldigt livlig diskussion över ett par öl.

Tanken jag leker med är att om man skulle ta bort många av skydden som de anställda har, och b la sänker kraven på minimum-lön, så skulle man ju skapa arbeten som inte finns i Sverige just nu, för att det är för dyrt att skapa dem. Det är ju många tjänste-arbeten som inte finns i Sverige just pga av detta. T ex folk som står inne på offentliga toaletter och tvättar dem efter varje besök för att se till att allt är fräscht, men även produktiva tjänster så som inom industrin som vi nu skickar ut till andra länder för en billigare peng.

Jag själv som är företagare köper t ex ett klädesplagg ifrån fabrik i Kina för ca 15 SEK som jag sedan kan sälja för 249 SEK. Vi har tittat efter leverantörer i Sverige, men priset där ligger ofta kring 70+ SEK. Det är liksom inte en liten skillnad vi pratar om. Om priset skulle gå ner till t ex 40 SEK så tror jag att väldigt många skulle överväga att inhandla det i Sverige istället pga komfortabla skäl.

Så om vi säger att en arbetslös idag går på Social-bidrag och för exemplets skull säger vi att de får ut 10,000 SEK. Om de då fick en anställning där de istället får ut 8000 SEK, så blir ju individen fattigare. Å andra sidan så skapar ju individen produktivitet samt så får ju staten in både ytterligare skatter, men de kan även omfördela dessa sociala bidrag till andra budgetposter för att höja välfärden. Alltså även om personerna fick mindre pengar, så kanske skola, infrastruktur och vården skulle bli bättre och höja livsstandarden för dem.

Vad tror ni om detta? Är det så extremt fel att folk börjar skrika för att man "skapar fattigdom i vackra Sverige"? Har jag tänkt fel? Eller låter det som en OK idé?
Man kan göra så här så kan folk få se och påverka lite mer själva.

a) A-kassa görs obligatoriskt
b) Staten som idag betalar största delen av folks a-kasse-premie slutar att betala den (och kan sänka skatten med motsvarande).

Dvs folk (som jobbar) får förvisso en skattesänkning men ser nu hur mycket de måste betala till a-kassan.

Det är troligt, när sanningen uppdagas, att folk kommer att vilja se lägre ersättning och kanske kortare ersättningsperioder, och eventuellt lägre ingångslöner för att få ned premien.

Dvs det här är ett ganska bra sätt att få ned arbetslöshet.
Citera
2012-07-21, 16:36
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Man kan göra så här så kan folk få se och påverka lite mer själva.

a) A-kassa görs obligatoriskt
b) Staten som idag betalar största delen av folks a-kasse-premie slutar att betala den (och kan sänka skatten med motsvarande).

Dvs folk (som jobbar) får förvisso en skattesänkning men ser nu hur mycket de måste betala till a-kassan.

Det är troligt, när sanningen uppdagas, att folk kommer att vilja se lägre ersättning och kanske kortare ersättningsperioder, och eventuellt lägre ingångslöner för att få ned premien.

Dvs det här är ett ganska bra sätt att få ned arbetslöshet.

Nej staten betalar inte arbetslöshetsersättningen det gör arbetstagarna via sina arbetsgivare.
Obligatorisk a-kassa är given men allt bör bekostas pss som sjukförsäkringen, dvs helt genom arbetsgivaravgifterna.

Att sänkta ersättningar på något magiskt sätt skulle öka efterfrågan på arbetskraft och minska arbetslösheten tror jag faktiskt ingen ärligt tror på, det är bara en lögn personer som borde veta bättre väljer att tro på för att de inte tror att de själva inte kommer att bli arbetslösa och därmed inte vill betala för arbetslöshetsförsäkringen.

Samma idiotiska filosofi som Alliansen kört på i sex år, arbetslösheten beror på att arbetslösa inte vill arbeta. Allt regeringen har gjort för att "bekämpa" arbetslösheten har byggt på denna fundamentala feltänk, vilket gjort att de kastas miljarder i sjön i form av söka-jobb-kurser, jobbcoacher och fas-3.
För att inte tala om dunderfiaskot med jobbskattebidraget vars syfte var att arbetslösa frivilligt skall börja jobba när de ser hur mer lönsamt det är att arbeta ( antagligen det mest korkade resonemang som någon gått på val på )

Fortsätta på samma sätt fast man vet bättre är idiotiskt, men skylla-på- de-arbetslösa-politiken är ju till för att vinna val inte för att minska arbetslösheten.

Varje friskt tänkande person borde ju dock inse att fas-3 falsifierat denna stolletes.
Får ni tror väl inte 31 000 personer frivilligt väljer att jobba heltid för i snitt 7000 netto utan semester,LAS eller MBL för parasitära skojare kan berikas på absurditeterna framför ett betalt arbete med värdighet och lön.
Citera
2012-07-21, 17:31
Medlem
Citat:
Shivaya vi behöver inte heller påstådd framtida arbetskraft som är här av icke naturliga anledningar.

Jaha och är det ett tyckande eller har du något på fötterna. Sveriges största inrikes problem är den demografiska krisen
Citera
2012-07-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Nej staten betalar inte arbetslöshetsersättningen det gör arbetstagarna via sina arbetsgivare.
Det går in till statskassan, och betalas sedan ut därifrån som ersättning till arbetslösa. Och om jag inte missminner mig som ett anslag till arbetsförmedlingen.

Därmed finns ingen direkt koppling mellan vad man betalar och vad som betalas ut.

Men själva poängen här är att det skall bli en mer direkt koppling. Det som inte betalas in till a-kassan skall gå ut i lön.
Och stiger arbetslösheten så antingen stiger premien (och de anställda får ut mindre lön) eller så sjunker utbetalningen. Något som medlemmarna får rösta om.

Det här blir en utmärkt reglermekanism. Något som helt saknas idag.

Citat:
Att sänkta ersättningar på något magiskt sätt skulle öka efterfrågan på arbetskraft och minska arbetslösheten tror jag faktiskt ingen ärligt tror på, det är bara en lögn personer som borde veta bättre väljer att tro på för att de inte tror att de själva inte kommer att bli arbetslösa och därmed inte vill betala för arbetslöshetsförsäkringen.
Man borde kunna komma ned mot de nivåer som t ex Hongkong har.
Varför skulle det inte ske?

Citat:
Samma idiotiska filosofi som Alliansen kört på i sex år,
Nej, nu går du helt i baklås och börjar yra. Alliansen har inte genomför något sådant här. Tänk om de hade gjort det. Då hade dom visat prov på en förmåga att göra något åt saker och ting.

Titta på Nokia. Nu har dom mött svår internationell konkurrens. Och måste säga upp massor med människor. Och indirekt drabbas många fler.
De som söker nya jobb måste med nödvändighet sänka priset på sitt arbete. Åtminstone i snitt. Några kanske tom kan ordna något till högre lön. Sker ingen sänkning så går ett gäng som både kan och vill jobba arbetslösa, och andra måste betala ut ersättning till dom (som de i stället hade kunnat få disponera själva).
Det här är självklarheter. Varför behöver jag skriva detta?

Med lite tur är det några sedan som uppoffrar sig genom att utveckla något på fritiden och startar ett bolag där man lyckas göra något som folk är beredda att betala för, och med tur, uppoffringar och skicklighet kan bygga upp och konkurrera framgångsrikt. Och denna framgång gör att de kan anställa fler och betala högre löner. Genom detta kan lönenivån i landet höjas.

Genom att utföra arbete kan man erhålla varor och tjänster. "Pengar" är bara ett medel däremellan.
Om några inte utför eget arbete och andra ska arbeta åt dom så kommer dessa andra att få avstå varor och tjänster till de som inte arbetar.
Därför är det bra att så många som möjligt kan arbeta ihop till sina egna varor och tjänster.
Och så länge man kan levererar ett arbete som andra är beredd att betala för så kan man också arbeta. Men kräver man för högt pris för sitt arbete vill ingen betala för det. Och då får man sänka priset.
Citera
2012-07-21, 20:09
Medlem
crawlys avatar
Varför är full sysselsättning målet? Det borde vara tvärtom, om vi inte vore så förbannat indoktrinerade.

Med dagens teknik behöver inte alla arbeta. Detta, samt det faktum att mer av tillgångarna ägs av färre människor kommer långsamt att resultera i det vi ser omkring oss idag. De som producerar varorna har svårt att sälja sina produkter eftersom de själva sitter med pengarna.
typ. Det går liksom inte att skruva på parametrarna så mycket till. Det krävs större omtag.

Kapitalism fungerar bara om staten inte lägger sig i. Det andra alternativet är valutafria system.
Citera
2012-07-21, 21:31
Medlem
Juno-Sixs avatar
Citat:
Jag bor utomlands i Bangkok den största delen av året, och när man bor där så lär man sig att se saker ifrån nya perspektiv och inser ganska snart att sättet vi lever på i Sverige kanske inte är särskilt optimalt. Det är dock rätt känsligt ämne för många när man tar upp att man kanske skulle sänka löner i Sverige, sist igår blev det en väldigt livlig diskussion över ett par öl.

Tanken jag leker med är att om man skulle ta bort många av skydden som de anställda har, och b la sänker kraven på minimum-lön, så skulle man ju skapa arbeten som inte finns i Sverige just nu, för att det är för dyrt att skapa dem. Det är ju många tjänste-arbeten som inte finns i Sverige just pga av detta. T ex folk som står inne på offentliga toaletter och tvättar dem efter varje besök för att se till att allt är fräscht, men även produktiva tjänster så som inom industrin som vi nu skickar ut till andra länder för en billigare peng.

Jag själv som är företagare köper t ex ett klädesplagg ifrån fabrik i Kina för ca 15 SEK som jag sedan kan sälja för 249 SEK. Vi har tittat efter leverantörer i Sverige, men priset där ligger ofta kring 70+ SEK. Det är liksom inte en liten skillnad vi pratar om. Om priset skulle gå ner till t ex 40 SEK så tror jag att väldigt många skulle överväga att inhandla det i Sverige istället pga komfortabla skäl.

Så om vi säger att en arbetslös idag går på Social-bidrag och för exemplets skull säger vi att de får ut 10,000 SEK. Om de då fick en anställning där de istället får ut 8000 SEK, så blir ju individen fattigare. Å andra sidan så skapar ju individen produktivitet samt så får ju staten in både ytterligare skatter, men de kan även omfördela dessa sociala bidrag till andra budgetposter för att höja välfärden. Alltså även om personerna fick mindre pengar, så kanske skola, infrastruktur och vården skulle bli bättre och höja livsstandarden för dem.

Vad tror ni om detta? Är det så extremt fel att folk börjar skrika för att man "skapar fattigdom i vackra Sverige"? Har jag tänkt fel? Eller låter det som en OK idé?

Skulle "fattigdom gynna välfärden? Kanske.
Skulle arbetslöshet gynna välfärden? Definitivt. http://sv.wikipedia.org/wiki/NAIRU

Hela det ekonomiska systemet vi är en del av idag är ett stort korthus, byggt på nödlösningar som krävdes på grund av ohederlighet och ologiska strukturer. Så länge man håller inflationen nere, så är man glad. Invandringens syfte är just att upprätthålla jämviktsarbetslösheten, då vi fött för lite barn.

Detta är naturligtvis sjukt.
Citera
2012-07-21, 23:33
Medlem
Erk Swedes avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Shivaya
Staten lurar alltid folket, det kanske är dags att vi inser det snart.

Jo det såg vi ju med tydlighet när det gällde EU medlemskapet.
Citat:
Alla heltidsarbetare då , och punktskatter bekymrar mig inte ett dugg, dessa var såpass marginella i vilket fall och relativt lätta att påverka. Sänkt restaurangmoms var en utmärkt ide för en bransch med låg lönsamhet, mer pengar åt arbetarna och företagen tack. Dags för en sänkt bolags och löneskatt kanske?

Punktskatterna är en stor börda!!
Moms på 25% och straffskatter på energi som dessutom får moms pålagd.
Citera
2012-07-31, 16:19
Medlem
aparatjiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det där är helt rätt.
Företagen borde snarare sänka vinsten med 20 % eller varför inte med 100 % och låta de pengarna gå till både nya anställningar, kortare arbetstid och högre lön.
Det är inte bolagens funktion, dom är enbart konstruerade för vinst. Man kan tycka en massa saker om bolag men det blir svårt att få en symaskin att joddla.

Uppenbarligen behövs inte alla människor för att driva verksamheter i denna typ av marknadsekonomi. Det är någonting man borde erkänna, istället för att försöka reformera och hoppas på förändringar.
Citera
2012-07-31, 20:04
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aparatjik
Det är inte bolagens funktion, dom är enbart konstruerade för vinst. Man kan tycka en massa saker om bolag men det blir svårt att få en symaskin att joddla.

Uppenbarligen behövs inte alla människor för att driva verksamheter i denna typ av marknadsekonomi. Det är någonting man borde erkänna, istället för att försöka reformera och hoppas på förändringar.

Om vissa får för sig att man skall sänka lönerna till ren fattigdomsnivå bara för att. Måste man faktiskt säga emot.
Och ja det är bolagens funktion men det behöver inte vara så och vi behöver faktiskt inte ha bolag. Man kan göra en symaskin eller vad som helst utan bolag.
Citera
2012-07-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donkeshot
Jaha och är det ett tyckande eller har du något på fötterna. Sveriges största inrikes problem är den demografiska krisen

Välkommen in i 2000-talet http://www.dn.se/ledare/signerat/demografi-oron-for-aldringsbomben-ar-overdriven
Citera
2012-07-31, 21:09
Medlem
Citat:

Och om du sänker lönerna, vem ska då köpa dina klädesplagg? Då måste du sänka priserna och då kommer du fortfarande klaga på höga löner och bristande vinst. Kanske vore bättre att starta upp något som fungerade bättre?
Citera
2012-07-31, 21:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det går in till statskassan, och betalas sedan ut därifrån som ersättning till arbetslösa. Och om jag inte missminner mig som ett anslag till arbetsförmedlingen.

Därmed finns ingen direkt koppling mellan vad man betalar och vad som betalas ut.

Men själva poängen här är att det skall bli en mer direkt koppling. Det som inte betalas in till a-kassan skall gå ut i lön.
Och stiger arbetslösheten så antingen stiger premien (och de anställda får ut mindre lön) eller så sjunker utbetalningen. Något som medlemmarna får rösta om.

Det här blir en utmärkt reglermekanism. Något som helt saknas idag.

Man borde kunna komma ned mot de nivåer som t ex Hongkong har.
Varför skulle det inte ske?

Nej, nu går du helt i baklås och börjar yra. Alliansen har inte genomför något sådant här. Tänk om de hade gjort det. Då hade dom visat prov på en förmåga att göra något åt saker och ting.

Titta på Nokia. Nu har dom mött svår internationell konkurrens. Och måste säga upp massor med människor. Och indirekt drabbas många fler.
De som söker nya jobb måste med nödvändighet sänka priset på sitt arbete. Åtminstone i snitt. Några kanske tom kan ordna något till högre lön. Sker ingen sänkning så går ett gäng som både kan och vill jobba arbetslösa, och andra måste betala ut ersättning till dom (som de i stället hade kunnat få disponera själva).
Det här är självklarheter. Varför behöver jag skriva detta?

Med lite tur är det några sedan som uppoffrar sig genom att utveckla något på fritiden och startar ett bolag där man lyckas göra något som folk är beredda att betala för, och med tur, uppoffringar och skicklighet kan bygga upp och konkurrera framgångsrikt. Och denna framgång gör att de kan anställa fler och betala högre löner. Genom detta kan lönenivån i landet höjas.

Genom att utföra arbete kan man erhålla varor och tjänster. "Pengar" är bara ett medel däremellan.
Om några inte utför eget arbete och andra ska arbeta åt dom så kommer dessa andra att få avstå varor och tjänster till de som inte arbetar.
Därför är det bra att så många som möjligt kan arbeta ihop till sina egna varor och tjänster.
Och så länge man kan levererar ett arbete som andra är beredd att betala för så kan man också arbeta. Men kräver man för högt pris för sitt arbete vill ingen betala för det. Och då får man sänka priset.
Inte en lösning, det måste komma nya högproduktiva arbeten och du kan aldrig upprätthålla en generell välfärdsstat genom donkenjobb.
Nya branscher måste ersätta gamla branscher. Nokia går inte dåligt för att deras arbetskraft är dyr,lika lite som Ericsson eller SAAB primärt gick dåligt p.g.a. av det.
De går/gick dåligt för de valt fel väl när de produktutvecklat och satsat på produkter med fel utseende, innehåll och prestanda kontra pris.

Nokia missade väg gällande operativsystem kontra hårdvara, ericsson missade vart tillväxten på mobiler skulle komma och fel image/design.
SAAB byggde för länge bilar med för dålig kvalitét kontra pris och tvingades tillverka föråldrade modeller för länge.
SAAB hade redan effektiviserat sin produktion, metallarna eller ingenjörerna var inte överbetalda.
Senast redigerad av Sonnenwende 2012-07-31 kl. 21:31.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in