Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-07-14, 21:30
Medlem
Continental Ops avatar
jag äter mest strimlad kycklingfilé som jag har i diverse grytor etc men tänkte börja gå över mot att helsteka i ugn istället, är 200 grader ca 30-40 min en optimal temperatur att köra med från tinat läge alltså

jag gör en hel del lax i ugn, köper färsk file på rea o sen fryser jag bitar, där brukar 200 vara lite för varmt men helt ok, inte mer än 200 iaf IMHO
Citera
2012-07-14, 21:45
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Vart gott som f*n.. Äter mycket kyckling då man kan variera det så mycket.
Vad vart det av dina små pippis då?

äter med ofta kyckling, nyttigare mat än fläsk och liknande, man kan göra så mycket med det.

jag orka inte göra nåt avancerat idag

tinade upp kycklingen som du sa, la in den i folie papper, salta peppra och en stänk med curry på.

körde den i 23 min ca i 200 grader

sen gjorde jag en sås på kastrull. hackad vitlök, och vanlig gul lök , kycklinfond, crème fraiche,och lite timjan.

sen gjorde jag ris på det. inget avancerat för jag var lite stressad.

enklare kanske som du gjorde, lägga allt i en form i ugnen så får det stå där och puttra ett tag.

skall jag nog göra nästa gång
Citera
2012-07-14, 21:48
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
jag äter mest strimlad kycklingfilé som jag har i diverse grytor etc men tänkte börja gå över mot att helsteka i ugn istället, är 200 grader ca 30-40 min en optimal temperatur att köra med från tinat läge alltså

jag gör en hel del lax i ugn, köper färsk file på rea o sen fryser jag bitar, där brukar 200 vara lite för varmt men helt ok, inte mer än 200 iaf IMHO

jag brukar köra i 225 grader max, i ca 23 minuter. då brukar dom bli perfekta, och dom blir möra,

det är en svår balansgång, kör du för lite blir dom råa, kör du för länge blir dom för torra och all smak försvinner.

hur många minuter brukar du köra på laxen?
Citera
2012-07-14, 21:53
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
äter med ofta kyckling, nyttigare mat än fläsk och liknande, man kan göra så mycket med det.

jag orka inte göra nåt avancerat idag

tinade upp kycklingen som du sa, la in den i folie papper, salta peppra och en stänk med curry på.

körde den i 23 min ca i 200 grader

sen gjorde jag en sås på kastrull. hackad vitlök, och vanlig gul lök , kycklinfond, crème fraiche,och lite timjan.

sen gjorde jag ris på det. inget avancerat för jag var lite stressad.

enklare kanske som du gjorde, lägga allt i en form i ugnen så får det stå där och puttra ett tag.

skall jag nog göra nästa gång

Lät gott det där med.

Jag kör ofta ugnen då jag hatar att stå o laga mat till mig själv så därför preppar jag allt snabbt
kastar ner i en form o sedan voilá,så får ugnen göra resten. Har man polare eller fruntimmer över så är det roligare o hänga i köket o snacka skit o spisa med en pils eller ett glas tjut. Vet inte om det finns en speciell tråd där vi bara snackar recept o trix ang denna underskattade proteinkälla
Citera
2012-07-15, 15:28
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
jag brukar köra i 225 grader max, i ca 23 minuter. då brukar dom bli perfekta, och dom blir möra,

det är en svår balansgång, kör du för lite blir dom råa, kör du för länge blir dom för torra och all smak försvinner.

hur många minuter brukar du köra på laxen?
laxen måste man bevaka lite, det går fortare typ 12-15 min, det går rätt fort när den övergår från mörk till ljusrosa men det är oxå mkt lättare att se på färgen när de är klara, för övr är det att rekommendera att istället för att köpa torra färdiga dyra frysbitar att istället köpa färsk o dela upp själv, hela grejen med lax försvinner om den är torr då blir det nästan som tonfisk, willys har ofta rea på hela filéer
Citera
2012-07-15, 15:31
Bannlyst
Det går ju utmärkt att koka filéerna med då blir de jättebra och garanterat bakteriefria.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in