2012-07-13, 23:46
Medlem
Silvermoons avatar
Hej, osäker på om tråden skulle ligga här, i politik eller samhälle men testar här iaf.

Jag undrar helt sonika, varför är det olagligt att bränna sprit?

Man får tillverka öl, cider och vin utan problem, så varför inte sprit?

Det där med att man skulle bränna fel och tillverka metanol är så vitt jag vet enbart en myt?

Som läget är nu åker folk hellre till Tyskland och köper billig sprit istället, så staten tjänar väl knappast på att inte tillåta det?
2012-07-14, 00:08
Medlem
Hemmagjord öl och vin är inte så eftertraktat, men hembränd sprit, säljer faktiskt. Man vill väl att marknaden minskar. Alltså att minska försäljning av hembränt.
2012-07-14, 00:10
Medlem
VonFanderblads avatar
Av samma anledning som stöld är olagligt, staten hatar konkurrens.
2012-07-14, 06:26
Medlem
Flaskhalsats avatar
Staten vill ha pengar, allt annat är skitsnack.
2012-07-14, 10:31
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Det där med att man skulle bränna fel och tillverka metanol är så vitt jag vet enbart en myt?
Njae, det finns mycket otäckheter i mäsken, om man gör fel när man bränner så sorterar man ut alla otäckheter i samma flaska, vilket om man gör optimalt fel blir mycket hälsovådligare än etanol.

Men anledningen är såklart skatten, den svenska alkoholpolitikens ryggmärg (501kr per liter ren etanol).
2012-07-14, 10:33
Medlem
ganglere2s avatar
Som redan skrivet så vill staten ha pengarna själv.
2012-07-14, 11:42
Medlem
qdqdqs avatar
Så här är det, staten försökte förbjuda spriten förr, folk vägra och började bränna hemma. Staten såg vilka pengar skickliga brännare drog in och vart avundsjuka, och eftersom folk överlag ändå inte brydde sig om förbudet, så tänkte dom ok om de ändå ska köpa skiten så kan de göra det av oss. Ett gäng smarta herrar samlades och la ihop en plan som gick ut på att starta ett monopol, dessutom gradvis höja skatten för att göra det än mer lönsamt. Resultatet ser vi nu. Tobaken spriten kostar några kronor att tillverka och vi får betala flera hundra = en väldigt lönsam affär.
2012-07-14, 11:46
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Staten vill ha pengar, allt annat är skitsnack.
+1 som skitungarna brukar skriva.
Att skylla på något annat är bara undanflykter.
Men när merparten av politikerna är nykterister så
blir det så här, staten ska representera samhället tycker jag.
2012-07-14, 11:57
Medlem
Silvermoons avatar
Men min poäng är att idag är det så vanligt att folk åker till Tyskland och köper oskattad sprit och antingen dricker själv eller säljer svart. Då får staten inte in några pengar alls istället, hade folk bränt hemma hade de iaf fått momsen på sockret och jästen.

Jag är osäker på om staten verkligen tjänar pengar på spritbrännarförbudet.
2012-07-14, 12:00
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Men min poäng är att idag är det så vanligt att folk åker till Tyskland och köper oskattad sprit och antingen dricker själv eller säljer svart. Då får staten inte in några pengar alls istället, hade folk bränt hemma hade de iaf fått momsen på sockret och jästen.

Jag är osäker på om staten verkligen tjänar pengar på spritbrännarförbudet.
Som jag skrev, politiker som är nykterister kan inte tänka fritt.
Dom tänker endast, förbud = kommer inte att hända då.
Teoretiskt mambo jambo alltså, ser ju bra ut på pappret för en idiot.
Det är samma sak med narkotikapolitiken.
2012-07-14, 12:08
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Som jag skrev, politiker som är nykterister kan inte tänka fritt.
Dom tänker endast, förbud = kommer inte att hända då.
Teoretiskt mambo jambo alltså, ser ju bra ut på pappret för en idiot.
Det är samma sak med narkotikapolitiken.

Vilka politiker menar du är nykterister? På almedalen t.ex. är de ju notoriskt kända för att pimpla rosévin så mycket det går, Schyman var väl alkoholist och enligt den här artikeln finns det gott om alkohol för politiker: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/alkohol-en-del-av-politikerns-vardag_731821.svd
2012-07-14, 12:10
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
De säger att det är av häsloskäl, men egentligen är det bara för pengarnas skull.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in