Citat:
Ursprungligen postat av datja
Huvudfråga:
Stämmer citatet?
Ja, bortsett från sista meningen eftersom "for them" när man syftar på masslösa partiklar är ett meningslöst påstående då masslösa partiklar saknar viloram.
Citat:
Bifråga 1:
Om E=mc2 så är E/m=c2. Jag begriper inte hur division med 0 kan ge c2. Kan någon förklara detta?
Det är inte E = mc^2. Det är E^2 = (pc)^2 + (mc^2)^2 där p är rörelsemängden. E = mc^2 gäller bara för partiklar i vila, masslösa partiklar kan som sagt inte vara i vila. Då får man E = pc (och att detta stämmer kan man testa med ljus).
Citat:
Bifråga 2:
Står tiden still för en foton?
"För en foton..." är ett meningslöst påstående.
Citat:
Bifråga 3:
Jag har fattat det som att Higgs "bara ger en del av massan" och att de energistarka bindningar som finns t ex mellan partiklarna i atomkärnor (vilka är bindningarna mellan kvarkar i protoner och neutroner förresten?) och således i sig själva ger massa (enl E=mc2). Alltså, utan Higgs, skulle materian ändå ha en del massa kvar och då inte röra sig med ljusets hastighet och skulle således tiden röra sig?
Bindningarna mellan kvarkar är den svaga kärnkraften. Vilomassorna för kvarkarna i en proton utgör bara ~5 % av protonens massa, resten kommer precis som du säger från den starka kärnkraften. Jag vet inte om det är möjligt att ha bundna tillstånd av kvarkar (protoner) utan Higgs. Det ska teoretiskt finnas
limbollar av masslösa gluoner, så kanske kan man ha protoner även utan Higgs. Den partikeln skulle då ha vilomassa och vara tvingad till att röra sig långsammare än c.