Jäst svampar gillar inte ljus överhuvudtaget, så det är nog minst av allt själva solljuset som får det att jäsa utan den extra värmen som aktiverar naturligt vild jäst. Jäst svampar arbetar snabbare i högre temperaturer också, fast då minskar alkoholhalten. Själva jäsningen i sig är en reaktion som ger ifrån sig värme, är fortfarande väldigt tveksam. Möjligen 5 – 8 % om det lyckas, självklart så kan det gå inget är omöjligt. Men när det gäller just blåbär så är de svåra att jäsa ut ordentligt pga det naturliga konserveringsmedlet i dem. Det är inget jag har
hittat på själv utan erfarenhet, jag kan länka till forum med folk som säger samma sak om det är så också. Sedan kan det uppstå en rad problem om man jäser bär i en flaska och just blåbär är ingen större hitt att få på kläderna eller inredningen, jag tycker att receptet är väldigt otillräckligt luddigt missanvisande.
Om folk ska ge sig på att jäsa vilda bär och frukter för första gången, då är det viktigt att folk har rätt utrustning och teoretisk förkunskap. Det går inte att trolla fram bra vin igenom att bara ha ner blåbär i en flaska och skruva åt korken lite löst, 9 gånger av 10 lär det misslyckas mer eller mindre. Hur kan man ens testa alkohol % utan att veta om allt socker är ut jäst eller utan en alkoholmätare, och vart köper man dessa. Jo på samma ställe som man kan köpa annan nödvändig utrustning, så varför inte köpa det som behövs för några hundringar när man ändå är där? Man sparar ju väldigt väldigt snabbt in dom hundringarna ändå på skatten som man annars får betala om man skulle köpa vinet ifrån bolaget + att det inte ens finns sådana viner på bolaget + att man kan få exakt som man själv vill och vara 100 % säker på innehållet då man hällt i det själv.
Jag är knappast någon expert men jag vet vad jag talar om.
Edit:
http://vinboken-online.com/olika-recept-3/ en hel del bra kunskaper att ha på den sidan + recept på blåbärsvin.
Edit:Edit: för folk som är rädda att det ska lukta, det finns aktivt kolfilter som gör att det inte luktar något alls. Har man växter hemma så blir de dessutom väldigt glada om de får stå i samma rum pga den ökade koldioxiden i luften, 20 – 30 % mer avkastning om man odlar kryddor eller annat ätbart.