2012-07-12, 18:25
Medlem
God kväll.

Jag lider av detta syndrom, som innebär en plötslig skarp smärta i vänstra sidan av bröstkorgen som förvärras av att andas in, men som brukar försvinna efter ca 10-60 sekunder. Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Precordial_catch_syndrome

Det jag undrar är, hur vanligt är detta? Är några av er flashbackare också drabbade? I så fall, hur ofta brukar ni ha episoder och hur länge brukar de vara? Hur hanterar ni det?

Jag undrar också om det finns något svenskt namn för detta. Jag har letat, men inte hittat något.
Citera
2013-05-05, 14:12
Medlem
Lite sent svar kanske, men jag får dessa ibland, dock inte allt för ofta längre. Vanligtvis håller det bara i sig ~5 sekunder, men vid ett tillfälle höll det i sig ungefär två timmar där jag var ii princip orörlig pga den skarpa smärtan. Detta efterlämnade en smärta som kan liknas vid svår träningsvärk som inte släppte på 2-3 dagar

Jag brukar kröka ryggen bakåt och trycka ut bröstet varvid det släpper, testa det.

Har ingen vetskap om ett svenskt namn, men är också intresserad av att veta detta.
Citera
2017-12-22, 13:11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
God kväll.

Jag lider av detta syndrom, som innebär en plötslig skarp smärta i vänstra sidan av bröstkorgen som förvärras av att andas in, men som brukar försvinna efter ca 10-60 sekunder. Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Precordial_catch_syndrome

Det jag undrar är, hur vanligt är detta? Är några av er flashbackare också drabbade? I så fall, hur ofta brukar ni ha episoder och hur länge brukar de vara? Hur hanterar ni det?

Jag undrar också om det finns något svenskt namn för detta. Jag har letat, men inte hittat något.
Här är en till som "lider" av precordial catch syndrome (med den något olyckliga förkortningen PCS). Men jag känner inte riktigt igen mig i beskrivningen på wiki. Mina smärtor kommer även på höger sida tämligen frekvent. Episoderna varar heller aldrig mer än några få sekunder eftersom det i 99% av fallen löser sig spontant efter ett djupt (extremt plågsamt) andetag. Jag hade frekventa episoder i tonåren, nu får jag det max någon gång per månad.

Härmed vill jag föreslå följande svensklatinska namn: episodisk benign thorakalgi.
Citera
2017-12-22, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Här är en till som "lider" av precordial catch syndrome (med den något olyckliga förkortningen PCS). Men jag känner inte riktigt igen mig i beskrivningen på wiki. Mina smärtor kommer även på höger sida tämligen frekvent. Episoderna varar heller aldrig mer än några få sekunder eftersom det i 99% av fallen löser sig spontant efter ett djupt (extremt plågsamt) andetag. Jag hade frekventa episoder i tonåren, nu får jag det max någon gång per månad.

Härmed vill jag föreslå följande svensklatinska namn: episodisk benign thorakalgi.

Intressant läsning må jag säga. Här är nämligen ytterligare en som känner igen sig. Eftersom jag alltid haft det sekundsnabbt har jag aldrig ens brytt mig att ta reda på vad det är. Alltid tänkt att det är ofarligt. Men jag har likt du, Lapapp, även på höger sida även om det mestadels kommer på vänster.
Citera
2017-12-22, 16:48
Medlem
Hade en halvtimme i går på höger sida. Tryckte på bröstkorgen samtidigt som jag andades in och kände ett tydligt knak. Gick till sig. Känner igen mig i att det brukar bli bättre av att räta ut bröstryggen, gärna mot något hårt. Får det lite i perioder. Tror nog att det är oftare vintertid/förkylningstider. Vette fan om jag haft det på sommaren någon gång. Har alltid trott att detta var något alla har till och från i uppväxten. Känns som en kniv, ibland mer som molande tandvärk.
Citera
2017-12-22, 22:19
Moderator
Lapapps avatar
Ett knakande ljud, varefter smärtan förbättras skall vara klassiskt som jag förstått det. Själv har jag aldrig upplevt det. 30 min låter fruktansvärt om det är samma smärtintensitet som jag brukar ha.

Vid första anblick skulle man kunna tro att det var överrepresenterat inom läkarskrået eftersom minst 3/5 här faller inom den kategorin (misstänker jag i alla fall). Troligen dock bara att sjukvårdspersonal är mer uppmärksam på kroppens idiosynkrasier.

Ingen annan som upplever att ett djupt hastigt andetag är botande?
Citera
2017-12-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Ett knakande ljud, varefter smärtan förbättras skall vara klassiskt som jag förstått det. Själv har jag aldrig upplevt det. 30 min låter fruktansvärt om det är samma smärtintensitet som jag brukar ha.

Vid första anblick skulle man kunna tro att det var överrepresenterat inom läkarskrået eftersom minst 3/5 här faller inom den kategorin (misstänker jag i alla fall). Troligen dock bara att sjukvårdspersonal är mer uppmärksam på kroppens idiosynkrasier.

Ingen annan som upplever att ett djupt hastigt andetag är botande?

Djupt hastigt andetag är definitivt botande, men fruktansvärt smärtsamt. Faller själv inte inom läkaryrket, men är spec.SSK, så jobbar inom vården
Citera
2017-12-22, 22:44
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppiloppan
Djupt hastigt andetag är definitivt botande, men fruktansvärt smärtsamt. Faller själv inte inom läkaryrket, men är spec.SSK, så jobbar inom vården
Detta styrker tesen ytterligare, det kanske är något infektiöst?

Skämt åsido tror jag att det är jättevanligt, vet att alla i min familj och alla vänner som jag pratat med säger att de får det ibland. Intressant att inandning hjälper dig också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in