Citat:
Ursprungligen postat av jjjjjj123456
Vad har psykisk sjukdom med saken att göra? Det finns flera kompositörer/låtskrivare som varit sjuka/tros ha varit sjuka (i äldre fall, där det ej bekräftats, då diagnoserna ej fanns vid tidpunkten). Ta Mozart eller kanske Kurt Cobain som exempel.
Det finns få källor till vetskap om kompositörers sjukdomar för att undersöka saken närmare. Mitt påstående är att psykiska sjukdomar sätter käppar i hjulet för musikskapande av god kvalitet. Jag har förstått detta efter att ha läst biografier över kompositörer och erfarit detta med mitt gemenskap med mångsidiga personer med psykisk sjukdom. Psykisk sjuka med långvarig sjukdom verkar inte vara musikbegåvade såsom i litteratur och konst.
Leopold Mozart var, som jag har läst, mycket produktiv men ett akut tillstånd (eller snarare en psykiatrisk kris) utbröt aldrig under hans verksamma liv. Vad gäller Kurt Cobain kan jag inte helt veta men jag ska försöka besvara. Han var säkerligen depressiv men den kunde ha förvärrats på grund av hans beroendeproblematik. Ifall kan skulle lida av en psykiatrisk tillstånd skulle han inte klarat av alkohol- och drogberoendet. Folk med kroniska depressioner och psykoser har redan överhettade hjärnor.