2012-07-23, 00:13
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UshtarNatyral
Musik är vad som skapas av människan och inte naturen enligt konstfilosofin.

Då får vi först definiera vad musik är?
En sammansättning utav toner skulle jag säga.
Måste den då nödvändigtvis vara just skapad?
Citera
2012-07-23, 01:15
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Citat:
I #23 avsåg jag musikverk.

Om TS vill njuta av musik och behärska örat för att förstå musiken skapat av naturen krävs nog hon/han är psykisk frisk. En framgångsrik kompositör lär TS aldrig bli ifall han/hon är psykisk sjuk under sitt verksamma liv. Ett faktum som gäller alla världskända kompositörer.

Vad har psykisk sjukdom med saken att göra? Det finns flera kompositörer/låtskrivare som varit sjuka/tros ha varit sjuka (i äldre fall, där det ej bekräftats, då diagnoserna ej fanns vid tidpunkten). Ta Mozart eller kanske Kurt Cobain som exempel.
Citera
2012-07-23, 01:21
Medlem
anartris avatar
Har jag fel om jag säger att det är för att musik kan liknas vid kommunikation? Ett fallande träd skulle aldrig skapa ljudet "Jag faller, ditt förbannade as!", det skulle inte heller skapa en medveten, riktad symfoni. Iaf ingen som vi, i vårat medvetande skulle förstå.
Citera
2012-07-23, 11:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner

Varför finns det ingen musik i verkligheten som inte är skapad av människor eller djur?[/b]

Frågeställningen blir oklar eftersom du inte definierat begreppet musik.
Citera
2012-07-23, 13:34
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anartri
Har jag fel om jag säger att det är för att musik kan liknas vid kommunikation? Ett fallande träd skulle aldrig skapa ljudet "Jag faller, ditt förbannade as!", det skulle inte heller skapa en medveten, riktad symfoni. Iaf ingen som vi, i vårat medvetande skulle förstå.

"Iaf ingen som vi, i vårat medvetande skulle förstå"
Musik definieras alltså "något som vårt medvetande kan förstå?
Jo, jag skulle nog säga att du har fel.
Citera
2012-07-23, 13:47
Medlem
anartris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
"Iaf ingen som vi, i vårat medvetande skulle förstå"
Musik definieras alltså "något som vårt medvetande kan förstå?
Jo, jag skulle nog säga att du har fel.

Jo, det är klart. En måste definiera "musik".
Citera
2012-07-23, 14:39
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Alla ljud i naturen och universum är för det mesta oregelbundna oljud. Förmodligen uppstår ljud när saker kolliderar, rör på sig m.m. Kanske på atom-nivå, att de avger energi som sätter saker i rörelse. Denna rörelse blir ljud-energi etc. Ljud uppstår spontant av olika anledningar. Ljud kan också skapas, musik, animaliska läten (biologiska förklaringar), naturens kraft, vind vatten m.m.
Många forskare har hittat att planeters banor ger ifrån sig ljud som kan liknas vid symfonier. En häpnadsväckande upptäckt (hittar inte källan) kanske är ljud matematik etc.

Varför finns det ingen musik i verkligheten som inte är skapad av människor eller djur?

Jag håller inte med. Jag lyssnar ganska mycket på elektronisk experimentell musik och genren "Drones" kan vara slående likt en tvättmaskin eller fläktar . Finns även folk som komponerar med bara fältinspelningar. Tror snarare diskussionen landar på vad vi betraktar som musik.

Annars är ju musik en kombination av olika ljud som avges av vibrationer och vårt kulturella kapital bestämmer i vad som är musik.
Citera
2012-07-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjjjjj123456
Vad har psykisk sjukdom med saken att göra? Det finns flera kompositörer/låtskrivare som varit sjuka/tros ha varit sjuka (i äldre fall, där det ej bekräftats, då diagnoserna ej fanns vid tidpunkten). Ta Mozart eller kanske Kurt Cobain som exempel.
Det finns få källor till vetskap om kompositörers sjukdomar för att undersöka saken närmare. Mitt påstående är att psykiska sjukdomar sätter käppar i hjulet för musikskapande av god kvalitet. Jag har förstått detta efter att ha läst biografier över kompositörer och erfarit detta med mitt gemenskap med mångsidiga personer med psykisk sjukdom. Psykisk sjuka med långvarig sjukdom verkar inte vara musikbegåvade såsom i litteratur och konst.

Leopold Mozart var, som jag har läst, mycket produktiv men ett akut tillstånd (eller snarare en psykiatrisk kris) utbröt aldrig under hans verksamma liv. Vad gäller Kurt Cobain kan jag inte helt veta men jag ska försöka besvara. Han var säkerligen depressiv men den kunde ha förvärrats på grund av hans beroendeproblematik. Ifall kan skulle lida av en psykiatrisk tillstånd skulle han inte klarat av alkohol- och drogberoendet. Folk med kroniska depressioner och psykoser har redan överhettade hjärnor.
Senast redigerad av UshtarNatyral 2012-07-23 kl. 16:52.
Citera
2012-07-23, 19:23
Medlem
KTM_s avatar
Annan tanke som tåls att tänka på är ju hur lite utav spektrumet vi faktiskt uppfattar.
Eller varför vi hela tiden skall referera jorden till allt som finns i universum. Den tiden borde ju vara förbi?
Citera
2012-07-23, 21:45
Medlem
Citat:
Då får vi först definiera vad musik är?
En sammansättning utav toner skulle jag säga.
Måste den då nödvändigtvis vara just skapad?
Är ett sceneri över ett vackert berglandskap med en skimrande sjö ett konstverk?

TS fråga faller under begreppet konstfilosofi.
Citera
2012-07-23, 21:58
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Är ett sceneri över ett vackert berglandskap med en skimrande sjö ett konstverk?

TS fråga faller under begreppet konstfilosofi.

Ja?
Återigen, definitionsfråga.
Dock så var det inte frågan om konstverk, utan vad musik är för något/varför det inte finns naturligt.
Så du får nog utveckla lite mer vad du menar.
Citera
2012-07-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ja?
Återigen, definitionsfråga.
Dock så var det inte frågan om konstverk, utan vad musik är för något/varför det inte finns naturligt.
Så du får nog utveckla lite mer vad du menar.
Svaret är nej. Ett verk (såsom ett konstverk eller ett musikverk) är skapat av människan.

TS fråga om musik är lika relevant som konst eftersom båda frågorna faller under begreppet konstfilosofi och kan uppfattas likadant.

Jag skrev nästan färdigt en artikel om konstfilosofi, ämnat till en kulturtidning. Jag blev inte klar strax före deadline men lyckades att förkovra mig lite grann i ämnet.

En lång artikel om konstfilosofi kan ge svar på frågan (artikeln är på engelska):

http://www.britannica.com/EBchecked/...-philosophy-of
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in