2012-07-12, 15:10
Medlem
LnACEs avatar
Vad gör en som arbetar som sociolog? Har bara spontansökt en massa skit på högskola nu till hösten, varav jag kom in på Sociologiprogrammet. Har väl egentligen inte tänkte gå. Men är ändå nyfiken på vad det handlar om?

http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=SGSOC

Som vanligt är beskrivningarna om programmet rätt luddiga, och säger inte så mycket om vad det egentligen innebär att ha detta yrke. Jobbar man inom kommun? Företag? Vad EXAKT är det man gör?
Citera
2012-07-12, 16:30
Medlem
bombaccis avatar
Det är en hel del som blir lärare på högskolan och "forskar" inom sitt ämne. Sociologer kan ju även kallas beteendevetare och kan arbeta inom olika myndigheter. BRÅ anställde någon förut såg jag. De kan även försöka komma in på HR banan. Vet en tjej som läste sociologi och därefter fick jobb på bank. Det var inom HR avdelningen tror jag.

Då är det kanske enklare att läsa personalvetarprogrammet men funkar att läsa till sociolog och sedan ta några extra kurser i t ex juridik.
Citera
2012-07-12, 16:38
Medlem
bombaccis avatar
Snabbläste länken, du länkade till TS. Jag tycker det låter som en ganska bra utbildning faktiskt.

Problemet med utbildningar som sociolog är att man inte får något exakt jobb man kan söka. t ex läser man till socionom så finns det jobb som socialsekreterare där man mer eller mindre måste ha en socionomutbildning. Sociolog är ganska brett men har inte någon stor fördel för ett visst yrke.

Det blir lite vad man gör det till. Man kommer inte bli jätte het på arbetsmarknaden men har man ideer och lite tur så kan det gå bra ändå.

Du kommer dock få läsa väldigt mycket vänsterlitteratur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in