2012-07-12, 06:46
Medlem
Aldrig ägt en S70 tidigare men har efter läsning på interwebben förstått att handbromsbackarna kan lossna och därmed total-låsa bakhjulen. Det har troligen hänt och grejen är att bilen står så jävla dumt till för att greja.

Fråga 1: Kan jag ta bort backarna och köra till verkstan med bilen utan dom?

Oken och allt omkring ser riktigt risigt ut så inte ens säkert jag lyckas få av skiten med min tafatta verktygsarsenal, hur ska jag göra i så fall? Är det bärgning som gäller?

Tack på förhand!
Citera
2012-07-12, 07:53
Medlem
mumindeluxes avatar
Har bilen stått still länge med handbromsen i eller hände det när du körde?

I första fallet är det antagligen så enkelt att bromsen kärvat fast och att det med lite tur släpper om du kör fram och tillbaks lite! Om det hände när du rullade så är det troligtvis något som havererat.

Efter en snabb googling verkar det som att du har separata backar som tar på insidan av bromsskivans "nav" och i så fall ska det inte vara några problem att köra till verkstad om du monterar bort backarna!

Lycka till!
Senast redigerad av mumindeluxe 2012-07-12 kl. 07:56.
Citera
2012-07-12, 08:24
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmja
Aldrig ägt en S70 tidigare men har efter läsning på interwebben förstått att handbromsbackarna kan lossna och därmed total-låsa bakhjulen. Det har troligen hänt och grejen är att bilen står så jävla dumt till för att greja.

Fråga 1: Kan jag ta bort backarna och köra till verkstan med bilen utan dom?

Oken och allt omkring ser riktigt risigt ut så inte ens säkert jag lyckas få av skiten med min tafatta verktygsarsenal, hur ska jag göra i så fall? Är det bärgning som gäller?

Tack på förhand!

Ja du kan absolut köra utan bromsbackar till verkstaden.

När du ska lossa dom två bultarna till oket så se till att du använder en fräsch hylsa, försök inte lossa bultarna med någon sliten blocknyckel, då lär dom bli runda, dom där två små bultarna är väldigt mjuka i materialet.

Det första du kan försöka göra när du skruvat av hjulet är ju att försöka släppa på justerskruven som sitter mellan backarna, den justerskruven (Ett tandat kugghjul) kommer du åt i hålet som är i bromstrumman/skivan, Har du tur så kanske det räcker med att skruva den fullt i retur för att backarna ska släppa...

.
Citera
2012-07-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumindeluxe
Har bilen stått still länge med handbromsen i eller hände det när du körde?

I första fallet är det antagligen så enkelt att bromsen kärvat fast och att det med lite tur släpper om du kör fram och tillbaks lite! Om det hände när du rullade så är det troligtvis något som havererat.

Efter en snabb googling verkar det som att du har separata backar som tar på insidan av bromsskivans "nav" och i så fall ska det inte vara några problem att köra till verkstad om du monterar bort backarna!

Lycka till!

Den har stått med dragen handbroms ett tag, så jag trodde också att det skulle gå att antingen banka loss det eller köra loss det men icke, de är 100% låsta. Då drog jag slutsatsen att backarna havererat. Tack för svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja du kan absolut köra utan bromsbackar till verkstaden.

När du ska lossa dom två bultarna till oket så se till att du använder en fräsch hylsa, försök inte lossa bultarna med någon sliten blocknyckel, då lär dom bli runda, dom där två små bultarna är väldigt mjuka i materialet.

Det första du kan försöka göra när du skruvat av hjulet är ju att försöka släppa på justerskruven som sitter mellan backarna, den justerskruven (Ett tandat kugghjul) kommer du åt i hålet som är i bromstrumman/skivan, Har du tur så kanske det räcker med att skruva den fullt i retur för att backarna ska släppa...
.

Läste om det du beskriver vid en googling men grejen är att det hålet måste visst vara på en speciell plats för att komma åt kugghjulet, men jag kan inte vrida hjulet alls och det är dessvärre i fel läge.
Tack för tips om hylsorna!

Följdfråga, om jag nu ändå har ner grejerna, kanske det är lika bra att göra det själv.. eller är det väldigt svårt? Ha i beaktning att jag får ju sitta med röven in i ett buskage och dessutom i lutning både bakåt och åt sidan.. som sagt, den står jävligt dumt till
Citera
2012-07-12, 10:33
Medlem
95 % av arbetet ligger i att få loss bromsskivan, när den väl är borta är det ganska enkelt att byta själva backarna. Så får du loss de befintliga backarna kommer du inte ha några problem att få dit de nya också. Been there done that med en liknande Volvo.
Citera
2012-07-12, 10:40
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Som sagt, tar du bort backarna kan du ju lika gärna trycka dit nya, så slipper du åka till verkstaden.
Citera
2012-07-12, 11:04
Medlem
Tackar för svaren! Nu är delar beställda
Citera
2012-07-12, 23:54
Medlem
provocative77s avatar
Då backarna låser hjulet när den stått still så har de bara nypt.
När backarna havererar så är det när hjulen rullar. Det som hänt är att dina backar har kärvat fast pga dålig wire eller rost i trumman. Brukar slåppa om man gör som någon föregående sa. Kör så släpper det. I värsta fall så får du Volvohaveriet du tror du fått.
Men de brukar klara sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in