2012-07-11, 23:20
Medlem
Hej, jag har nyligen köpt en bil (polo 1,6 årsmodell 97) och dessvärre så har det blivit det sämsta köpet i mitt liv. Bilen går men inte länge till. Problemet är dels avgasröret som det är hål i och som måste bytas. På verkstaden sa de också att katalysatorn måste bytas. Sedan är det också svårt att växla bilen 1:an och backen. Backen är i stora drag omöjlig och man måste ibland skjuta ut bilen från parkeringen.
kostnaden för att laga bilen är mer än det dubbla värdet än själva bilen.

hur som helst. en vän till mig (som jag ej minns vem det var) sa att hans farsa en gång hade blivit stämd för att han sålt en bil som 1 månad senare tvärdog. Han hade inte försökt luras eller något utan bara sålt den för att han inte använde den längre. Fallet blev iaf att han blev betalningsskyldig till den nya bilägaren för att han hade sålt skit till honom trots att han skrev i annonsen att bilen säljs i befintligt skick. Kan detta stämma? kan man bli stämd eller åtalad på något vis föra att man säljer en skitbil.

Bilen som jag köpte var besiktigad utan anmärkning bara en vecka innan jag köpte den men nu så är den helt kaputt 2 månader senare.

Kan jag stämma han som sålde bilen eller bli stämd till den personen jag säljer bilen till?

tack på förhand
Citera
2012-07-11, 23:26
Medlem
Heeths avatar
Skrev ni någon kvittens?
Alltid när jag säljer fordon lägger jag till typ "Bilen säljes i befintligt skick" på kvittot. Då blir det aldrig något tjafs. Men står det bara i annonsen är jag osäker om du har det som underlag i någon stämning.
Citera
2012-07-11, 23:32
Medlem
zxqs avatar
Så länge bilen inte såldes med dolda fel så kan du inte göra ett skvatt.

Det är köparens ansvar att inspektera fordonet innan köp, och säljarens ansvar att informera om dom kända fel som finns på bilen.

Sen om den var besiktigad en vecka innan så borde det finnas ett besiktningsprotokoll. Var det helt blankt, eller fanns det "bra att veta" på det? Om det var ett blankt protokoll så känns det lite som att besiktningsmännen inte har gjort sitt jobb ordentligt (förutsatt att du har kört bilen på ett normalt sätt).
Senast redigerad av zxq 2012-07-11 kl. 23:36.
Citera
2012-07-11, 23:38
Medlem
zepofans avatar
Vi talar i det här fallet om en 15 år gammal Polo i prisklassen max 5000:-. Tveksamt om någon skulle få för sig att driva en rättsprocess för så lite pengar. På dyrare bilar där man uppenbart mörkat på fel som t.ex. att bilen varit krockad, är det nog lättare och kanske mer befogat att få igenom någon form av skadestånd.

Bilen har ju hållit i två månader, det får du vara glad för tycker jag. Gamla bilar går sönder, så är det bara. Ett avgassystem som var "helt" igår trillar helt plötsligt i bitar och en växellåda håller inte heller i evighet. Att den var besiktad var väl bra, då vet du ju att bromsar mm var OK då, men en sån sak som växdellådan kollas inte på bes, det får man se till att göra själv vid köpet.
Citera
2012-07-11, 23:40
Medlem
Walle110s avatar
Har själv varit med om en liknande företeelse (inga detaljer lämnas, men det handlar om ett fordonsköp).

Det problem du ställs inför, om du funderar på att stämma personen i fråga, är att stämningen riskerar att ogillas av rätten på grund av att bilen är 15 år gammal. Det handlar rätt och slätt om att man inte kan förvänta sig att ett 15 år gammalt fordon ska fungera utan problem.

Men självklart är det skillnad mellan fall och fall. Men det är inte helt enkelt att få igenom en stämning vid fordonsköp, då fordonet i fråga är en äldre modell.
Citera
2012-07-11, 23:45
Medlem
Du kan inte göra ett skit. Att avgasröret går sönder på en 15 år gammal bil som förmodligen kostade mindre än 10' får man räkna med.
Katalysatorn fungerade ju bevisligen en vecka före köpet så det kan säljaren knappast hållas ansvarig för.
Ang. växlarna. Märkte du inte det när du provkörde? Du har f.ö. förmodligen ett problem med kopplingen.
Citera
2012-07-12, 00:09
Medlem
Besiktnings protokollet var helt blankt, uppenbarligen för bra för att vara sann. När jag körde bilen så var ettan svår att få i men eftersom jag har precis samma fel på morsans bil (som det inte är något fel på enligt verkstaden) så antog jag att det skulle gå att leva med ett år eller 2 utan bekymmer.

Att det var kopplingen sa mekanikern också.

Vad ska man gör med bilen då?
Skrota?

Sälja och för hur mycket i så fall.

Ska man var ett as och försöka mörka felen eller ärlig och kanske inte få den såld?
jag får faan ångest
Citera
2012-07-12, 00:10
Medlem
Begreppet "Säljes i befintligt skick" har ingen som helst juridisk betydelse om man har med eller inte på ett eventuellt kvitto/i annons, det är en myt att man kan som säljare kan friskriva sig från ansvar. Dock funkar det nog till viss del eftersom det är en ganska utbredd uppfattning

Konsumentköplagen säger att säljaren är skyldig att informera om fel som känner till, och köparen bör undersöka bilen efter bästa förmåga, och sedan får man bedömma utifrån situationen om det begåtts något fel.

Det enda fall där man som köpare har nån större chans att få upprättelse är om bilen har allvarliga fel som säljaren rimligtvis borde känt till, men som det var svårt att upptäcka vid provkörning/koll. Typ att bilen håller på att skaka sönder i motorvägsfart, men att det inte fanns möjlighet att köra så fort under provkörningen, etc. Eller om säljaren har haft bilen i flera år och det visar sig att den läcker olja som ett såll när köparen kör hem med den, så kan man ju misstänka att säljaren kände till detta. Men det är svårt att bevisa nånting, speciellt på en så gammal bil. Saker går tyvärr sönder.

För att ta ett exempel. Jag sålde en bmw 730, och åkte 25 mil för att möta köparen. Ett par dagar senare hör han av sig och bilen har kokat med följd att toppen slagit sig(=dyrt). Ur köparens synvinkel är det ju surt, han har köpt en bil för rätt mycket pengar och några dagar senare rasar den, och han tyckte nog att jag skulle ta tillbaka bilen. Men är det ett fel jag rimligtvis borde känt till? (Att jag åkte 25 mil var nog ett ganska bra bevis på motsatsen)

EDIT: Ang att sälja vidare men mörka felen, gör du så så bryter du mot ovan nämnda lag för köp mellan privatpersoner. Att bli stämd är nog inget du riskerar, dock kan köparen kräva att du tar tillbaka bilen och ger denne sina pengar tillbaka om han kan bevisa att du kände till felen(vilket som sagt kan vara svårt dock). Så håll tummarna att en eventuell köpare inte är flashbackare
Senast redigerad av Fragone 2012-07-12 kl. 00:16.
Citera
2012-07-12, 13:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrede44
Besiktnings protokollet var helt blankt, uppenbarligen för bra för att vara sann. När jag körde bilen så var ettan svår att få i men eftersom jag har precis samma fel på morsans bil (som det inte är något fel på enligt verkstaden) så antog jag att det skulle gå att leva med ett år eller 2 utan bekymmer.

Skrota?

Ska man var ett as och försöka mörka felen eller ärlig och kanske inte få den såld?
jag får faan ångest

Om växlarna funkar bättre att få i om du dubbeltrampar så kan det bero på att kopplingen är sliten. Antar att ni redan kollat så att det är tillräckligt med vätska i kopplingen (har man en bil som använder bromsvätska för kopplingen och bromsarna är slitna så kan vätskenivån vara för låg och det första som börjar krångla då är kopplingen (svårt att få i växlarna)).

Avgassystemet kan du ju kanske försöka få tag på en plockskrot för 200 spänn så håller det i ett år eller två. Det är inte särskilt svårt att byta.
Citera
2012-07-12, 19:54
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Begreppet "Säljes i befintligt skick" har ingen som helst juridisk betydelse om man har med eller inte på ett eventuellt kvitto/i annons, det är en myt att man kan som säljare kan friskriva sig från ansvar. Dock funkar det nog till viss del eftersom det är en ganska utbredd uppfattning

Konsumentköplagen säger att säljaren är skyldig att informera om fel som känner till, och köparen bör undersöka bilen efter bästa förmåga, och sedan får man bedömma utifrån situationen om det begåtts något fel.

Det enda fall där man som köpare har nån större chans att få upprättelse är om bilen har allvarliga fel som säljaren rimligtvis borde känt till, men som det var svårt att upptäcka vid provkörning/koll. Typ att bilen håller på att skaka sönder i motorvägsfart, men att det inte fanns möjlighet att köra så fort under provkörningen, etc. Eller om säljaren har haft bilen i flera år och det visar sig att den läcker olja som ett såll när köparen kör hem med den, så kan man ju misstänka att säljaren kände till detta. Men det är svårt att bevisa nånting, speciellt på en så gammal bil. Saker går tyvärr sönder.

För att ta ett exempel. Jag sålde en bmw 730, och åkte 25 mil för att möta köparen. Ett par dagar senare hör han av sig och bilen har kokat med följd att toppen slagit sig(=dyrt). Ur köparens synvinkel är det ju surt, han har köpt en bil för rätt mycket pengar och några dagar senare rasar den, och han tyckte nog att jag skulle ta tillbaka bilen. Men är det ett fel jag rimligtvis borde känt till? (Att jag åkte 25 mil var nog ett ganska bra bevis på motsatsen)

EDIT: Ang att sälja vidare men mörka felen, gör du så så bryter du mot ovan nämnda lag för köp mellan privatpersoner. Att bli stämd är nog inget du riskerar, dock kan köparen kräva att du tar tillbaka bilen och ger denne sina pengar tillbaka om han kan bevisa att du kände till felen(vilket som sagt kan vara svårt dock). Så håll tummarna att en eventuell köpare inte är flashbackare

Konsumentköplagen gäller ej mellan privatpersoner.
Skulle gissa på att det är skyll dig självlagen som tillämpas. Tyvärr. Gilla läget och ta det som läropengar
Citera
2012-07-12, 20:09
Medlem
toby79s avatar
Det är köplagen som gäller mellan privatpersoner.

Här finns lite info.
http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/
Citera
2012-07-12, 20:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrede44

Skrota?

jag får faan ångest
Sälj den i befintligt skick för helvete...ångest.. Jag har för fan sålt bilar som knappt hållt för hemturen till överpris i över 20 år...ångest ..ja jävlar det finns så känsliga människor.

Sätt ut den på ett rejält överpris o beskriv dess förträfflighet i fona familjebilstraditioner, inte felen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in