Begreppet "Säljes i befintligt skick" har ingen som helst juridisk betydelse om man har med eller inte på ett eventuellt kvitto/i annons, det är en myt att man kan som säljare kan friskriva sig från ansvar. Dock funkar det nog till viss del eftersom det är en ganska utbredd uppfattning
Konsumentköplagen säger att säljaren är skyldig att informera om fel som känner till, och köparen bör undersöka bilen efter bästa förmåga, och sedan får man bedömma utifrån situationen om det begåtts något fel.
Det enda fall där man som köpare har nån större chans att få upprättelse är om bilen har allvarliga fel som säljaren rimligtvis borde känt till, men som det var svårt att upptäcka vid provkörning/koll. Typ att bilen håller på att skaka sönder i motorvägsfart, men att det inte fanns möjlighet att köra så fort under provkörningen, etc. Eller om säljaren har haft bilen i flera år och det visar sig att den läcker olja som ett såll när köparen kör hem med den, så kan man ju misstänka att säljaren kände till detta. Men det är svårt att bevisa nånting, speciellt på en så gammal bil. Saker går tyvärr sönder.
För att ta ett exempel. Jag sålde en bmw 730, och åkte 25 mil för att möta köparen. Ett par dagar senare hör han av sig och bilen har kokat med följd att toppen slagit sig(=dyrt). Ur köparens synvinkel är det ju surt, han har köpt en bil för rätt mycket pengar och några dagar senare rasar den, och han tyckte nog att jag skulle ta tillbaka bilen. Men är det ett fel jag rimligtvis borde känt till? (Att jag åkte 25 mil var nog ett ganska bra bevis på motsatsen)
EDIT: Ang att sälja vidare men mörka felen, gör du så så bryter du mot ovan nämnda lag för köp mellan privatpersoner. Att bli stämd är nog inget du riskerar, dock kan köparen kräva att du tar tillbaka bilen och ger denne sina pengar tillbaka om han kan bevisa att du kände till felen(vilket som sagt kan vara svårt dock). Så håll tummarna att en eventuell köpare inte är flashbackare