Citat:
Ursprungligen postat av infashion
Det skulle vara underbart om jag kunde få lite feedback från er. Jag har i några år planerat att köpa en ny systemkamera. Jag väntade otåligt på att Canon EOS 5d mark III skulle släppas och nu har den ju funnits på marknaden ett tag.
Jag har som sagt sparat pengar väldigt länge (och fått ärva från min mamma, som jag lovade att inte snåla utan köpa den kamera som jag helst vill ha) och har råd med trean, men trots att jag läst artikel på artikel och blogginlägg på blogginlägg så kan jag inte bestämma mig för om jag tycker att förbättringarna är värda den stora priskillnaden. Jag velar alltså mellan 5d mark II och 5d mark III.
Jag fotar inte så ofta något där jag egentligen behöver treans förmåga att ta fler bilder på sekund. Fotar mest porträtt och olika slags produktbilder samt närbilder/vardagsbilder.
Någon som har testat båda? Hur skulle ni ha gjort i min situation? Det lutar lite mot tvåan, men samtidigt vet jag att jag allt för ofta snålat tidigare i mitt liv och då ångrat mig...
Jag har bägge. Den stora vinsten är AF. 5dmk1 och mk2s AF är bedrövlig, speciellt om använder längre telen, typ 300mm eller mer. Du skriver ovan att du främst fotar porträtt mm. Det låter som om 5Dmk2 i så fall är ett bättre alternativ. mk3s buffert vid seriebildstagning fylls väldigt snabbt.
Canon gjorde stort nummer av att mk3 var bra vid dåliga ljusförhållanden, av någon anledning har man gjort mittersta AF-punkten svart, istället för röd, vilket kan ställa till det vid fotande i dåligt ljus.
Mk3:s AF kommer till sin rätt vid actionfoto och t ex fotande av flygande fågel.
En mindre betydelsefull förbättring är batterigreppet har en bättre integration och i mitt tycke
betydligt skönare att hålla i.
Bildkvaliteten är i princip oförändrad jmf mk2.
Jag har använt min 5dmk2 sedan den släpptes och är nöjd med den, bortsett från AF då.