Citat:
Ursprungligen postat av
svengöran
2. Hur bankerna lurar på korkade föräldrar att månadsspara till barnen på ett lågränte bankkonto istället för att amortera på sitt nya mångmiljonlån på bostaden, Jäkligt ofördelaktigt att inte amortera.
Lägg istället undan lite sista 2 åren från lönen innan barnen fyller 18 om man vill hjälpa dom med körkort eller möbler.
Först och främst är mitt "pensionsspar" i aktie- och fondkonto, kapitalförsäkring och investeringssparkonto. Har funderat på pensionsspar för avdraget men skippar det då tanken är att ha så det både räcker och blir över från de vanliga kontona när pensionen kommer.
Sparar även pengar regelbundet åt mitt barn istället för att amortera mer än nödvändigt på det lilla lånet som är kvar fast i kapitalförsäkring. Riskabelt - ja, men än så länge har det gått åt rätt håll i alla fall. Nu har dock en nivå uppnåtts där jag måste börja fundera på om det faktiskt ens är värt att fortsätta månadsspara då den summan gör så lite skillnad att en vanlig dag på börsen kan åstadkomma samma svängning i kapitalet. Därför är jag för att börja spara undan tidigt åt barnen för att pengarna ska kunna växa med tiden och för att man ska slippa behöva lägga undan pengar månadsvis när barnen blir äldre och vill hitta på mer saker tillsammans. Däremot håller jag med dig om att lågräntekonto åt barnen är aja baja!