2012-07-11, 16:11
Medlem
swimmingpools avatar
Om jag har förstått saken rätt får man ca 8 800 kr/mån i sjukersättning och i studeibidrag från CSN får man ca 2 796 kr/mån. Kan detta stämma? Jag fattar noll.

Det är väl bättre att man studerar än att man går hemma hela dagarna.
Citera
2012-07-11, 16:14
Medlem
Du glömmer nog studielån, tror jag.
Citera
2012-07-11, 16:23
Medlem
Bal1s avatar
Kan ju sätta det i lite perspektiv också.. Man måste inte vara en idiot som aldrig jobbat för man är sjuk, finns även folk som slitit in i det sista med sin sjukdom/tills de blev sjuka. Men visst äre härligt med folk som har olika hittepåsjukdomar och plockar in skattepengar från oss andra?
Citera
2012-07-11, 17:00
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxieTheSwe
Du glömmer nog studielån, tror jag.
Vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Bal1
Kan ju sätta det i lite perspektiv också.. Man måste inte vara en idiot som aldrig jobbat för man är sjuk, finns även folk som slitit in i det sista med sin sjukdom/tills de blev sjuka. Men visst äre härligt med folk som har olika hittepåsjukdomar och plockar in skattepengar från oss andra?
Jag menar inte att pissa på sjuka människor, jag bara undrar varför man får mer när man är sjuk än när man studerar. Undrar om jag har räknat fel på något sätt.
Citera
2012-07-11, 18:13
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vad menar du?

Jag menar inte att pissa på sjuka människor, jag bara undrar varför man får mer när man är sjuk än när man studerar. Undrar om jag har räknat fel på något sätt.

Du väljer att studera till skillnad från sjukdom som vanligtvis är något du drabbas av. Studier är också något du kan planera för till skillnad mot tex en hjärnblödning.
Jag förstår inte vad problemet är faktiskt, vad tycker du är rimligt, sänka hjälpen för de som är sjuka till nivån studiemedel eller höja studiemedlet till nivån för sjukhjälp?

En annan poäng är också att som sjuk kan du omöjligt påverka din inkomst till skillnad från en student, jag arbetade tex extra hela min studietid när studierna medgav det.

Jag lämnar diskussion därhän om simulanter och bidragsparasiter som vanligtvis bukar uppstå.
Citera
2012-07-11, 19:50
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
vad tycker du är rimligt, sänka hjälpen för de som är sjuka till nivån studiemedel eller höja studiemedlet till nivån för sjukhjälp?
Både borde vara i princip likadana i summa. Helst höja studiebidraget då.
Citera
2012-07-12, 01:33
Medlem
Citat:
Om jag har förstått saken rätt får man ca 8 800 kr/mån i sjukersättning och i studeibidrag från CSN får man ca 2 796 kr/mån. Kan detta stämma? Jag fattar noll.

Var har du fått den summan ifrån?
Sjukersättningen baseras ju på din tidigare inkomst och taket ligger väl på 330000 kr någonting.
Citera
2012-07-12, 08:25
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Var har du fått den summan ifrån?
Sjukersättningen baseras ju på din tidigare inkomst och taket ligger väl på 330000 kr någonting.

Du blandar nog ihop sjukpenning med sjukersättning. Sjukpenning baseras på tidigare inkomst och är 80% av 97% av tidigare inkomst med ett tak på 21340 kr i månaden.

Sjukersättningen däremot är 64% av tidigare inkomst med ett golv på 8800 kronor i månaden och ett tak på 17600.

8800 eller c:a 6000 netto är alltså vad man får som långtidssjukskriven även om man aldrig arbetat, till det tillkommer bostadsbidrag så man når upp till en skälig nivå efter boendekostnaden är betald.

Alla siffror är brutto och sjukskrivna har c:a en tusenlapp högre inkomstskatt än personer med arbetsinkomst pga jobbskatteavdraget.

Sjukdom är inget man väljer själv till skillnad från en investering i sig själv när man väljer att studera. Därmed inte sagt att studiebidraget inte bör höjas.

Sjukersättning är bra men visst finns det ett problem när det gäller yngre strulputtar som kan ges aktivitetsersättning om de behöver längre tid för att klara gymnasiet, vilket är en växande andel av de med aktivitetsersättning.
Citera
2012-07-12, 08:43
Avslutad
Pärlor åt svin, men VILKET svinn:

Citat:

Ja, du fattar verkligen NOLL, så rätt och så långt har du själv lyckats räkna ut.
Men var får du den statiska summan 8 800 kr/mån ifrån? Och hur har du räknat när du ställer sjuka mot dem som studerar och därmed kan påverka både nuet och sin framtid? Eller räknar du kanske med att du aldrig kommer att bli sjuk? Och du vet väl det också, i denna din "uträkning", att en student förlorar en hel del på att bli just långtidssjuk.
HUR räknade du ut denna magiska summan på 8 800 kr/mån? Bor du hemma hos mamma fortfarande och hon "lever på sjukersättning 8, 8 i månaden" och du sitter/ lever/ bor där hemma och tycker att mamma kräver för mycket av dig i uppehälle?
Och lär dig som student här ock att skilja på bidrag och ersättning OCH härmed (in- )förtjänat "levebröd"... Och hur kan du ens ha det synsättet att sjuka går hemma och drar benen efter sig som?

Vad fan studerar du egentligen? Och vad fan betalar vi skattebetalare dig för egentligen?
Jag hoppas nu att du inte är någon "student" och därmed bidrar med bland annat det bidrag du skriver om här?
Din fråga i din rubrik avslöjar att du aldrig har JOBBAT.
Senast redigerad av hee4r 2012-07-12 kl. 09:10.
Citera
2012-07-12, 09:25
Medlem
Korrekt, folk borde inte få lån för att bedriva högre studier som säkras av staten, heller inte några studiemedel.

Likaså ska inte folk bara av skäl att de är sjuka få bidrag. De får köpa en sjukförsäkring om de vill ha sådan ersättning vid fall att en sjukdom infinner sig.
Citera
2012-07-12, 09:34
Avslutad
Citat:
Både borde vara i princip likadana i summa. Helst höja studiebidraget då.

Men om du nu som frisk har stora problem med att sjuka tillåts överleva på en spottstyver så undrar jag återigen hur fan du kan överleva som? Studiebidraget är i ditt tycke alltför lågt. Varför tycker du det? Överlever du inte på detta bidraget, eller? Varför ber du om högre bidrag för?
Lånar du inte till din framtid? Eller lever du enbart på detta av skattebetalarna= vi som JOBBAR, bidraget? Är detta ditt bidrag att parasitera på alla dem som har jobbat och som jobbar?

Redogör nu i korrekta siffror för den uträkning du gjort här och som landar för då sjuka på "8, 8 i månaden".
Du pissar på dem med rätt att få ut ersättning för förlorad arbetsinkomst/ -förmåga alltmedan du själv skriker som en påsatt gris om att få ut mera i form av bidrag från och av desamma vilka är dem du kunnat växa dig fet och alltför stor och stöddig på?
Snacka om att bo hemma hos mamma, men?
Senast redigerad av hee4r 2012-07-12 kl. 09:49.
Citera
2012-07-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Du pissar på dem med rätt att få ut ersättning för [i]förlorad arbetsinkomst/

Att du säger att det är en rätt gör inte att vi behöver hålla med, eller ens att vi borde.

Jag skulle snarare påstå att man är sjuk i huvudet om man tror att "Det är syn om mig" -> "Pengar". Nej, ingenstans i den ekvationen har du tillfört något av värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in