2012-07-11, 15:52
Medlem
KycklingIRymdens avatar
http://www.youtube.com/watch?v=0qgMFO0KU-I

Välrefererad man. Kände att hans diskurs delvis hörde hemma här. Man kan se det som en förklaring till UFO-stories, om man vill. Även andra historier förklaras genom tankegångar som presenterats av Graham som destillerats från bl.a. modern arkeologi.

Jag har personligen ingen frågeställning eller undrar något om detta. Däremot undrar jag om det fungerar som förklaring till UFO-kritiker?

Se gärna föreläsningen innan ni skriker. Boken som föreläsningen berör har många tydliga källhänvisningar. Titta gärna på dem innan man börjar yra om 'svammel' och 'flum'.

Thankyew.
Citera
2012-07-11, 16:56
Medlem
Nexus-6s avatar
Vad sägs i klippet?:

Grottmålningar är gjorda av Schamaner som tagit droger visar människor med djurhuvuden.
Tomten är röd och vit eftersom de som tog droger (typ flugsvamp) också gjorde himlafärder med renar. (Jo han sa faktiskt det... )
Droger ger alternativa upplevselser...och aliens visar sig i dess upplevelser.
En psykolog som sammanställt intervjuer med personer som tror sig ha varit bortförda av aliens och de säger att de ofta sett ett djur innan de blev bortförda. Slutsatsen är då att dessa djur är samma djur som Schamanerna gjorde i sina grottmålningar för 20 000 år sedan och att aliens kan skifta skepnad till djur...

Sedan orkade jag inte se mer...

Källhänvisningar säger inte så mycket som slutsatserna av alla dessa källhänvisningar som görs. Utan att ha sett alla så tycks det följa de vanliga konspirationsteorierna. Man samlar fakta på varandra och säger att det finns ett tydligt och enkelt samband mellan alla dessa olika fakta. Vilket det gör om man verkligen vill se sambanden. Men kan också se helt andra samband... två olika fakta är två olika fakta och för att kunna dra en slutsats kring dessa två måste du ha ytterligare fakta som stödjer det, förutom ditt ord och att du tycker dig se ett samband.

Människan levde av djuren och tyckte sig se beteenden hos dem som påminde dem om människor och vice versa, det gör vi än idag. Det gör inte djuren på grotmålningar till aliens som kan skifta form.

Samma symboler dyker upp om och om igen genom alla tider... ja vi är människor och ser samma saker kan det vara troligt att vi också vill förmedla det vi ser och tänker och att vi trots allt genom alla årtusenden har en del saker gemensamt?

Vad som händer när vi tar droger har jag svårt för att ta något bevis för någonting alls annat än att det dessa upplevelser är formade av vad vi tidgare upplevt och vad vi tror på.
Citera
2012-07-11, 18:06
Medlem
E.S.A.Ds avatar
Fattar inte hur jag orkade lyssna på det där i en timme.
Han vill alltså att war on drugs ska sluta, så att folk kan knarka och hallucinera mer.
Eller som han tror, åka till andra dimensioner eller världar, träffa varelser där, få visdom och allt möjligt.
Om nu folk har gjort det i tusentals år, och han själv har gjort det, är det inte lite tråkigt att det enda konkreta dom har att visa upp är lite flummiga målningar och beskrivningar av varelser som är hälften djur och hälften människa?

Bara det att människor kan drömma gör att det hela känns så långsökt.
Vi kan se och uppleva saker som vi inte kan kontrollera.
Men alla förstår ju att drömmar är nåt helt naturligt.

Men när folk medvetet tar sinnesförvrängande droger och ser saker, då är det helt plötsligt någon uråldrig, mystisk, universumsomspännande sanningsgrej.

Om ufon.
Det var ju nån som hade målat stereotypiska tefat, men på 80-talet om jag minns rätt.
Föreläsaren själv har stött på nån alien när han trippade, som också såg ut som en standard-alien.

Det här bevisar ju inte att utomjordingar finns, eller nåt annat.
Det bevisar bara att droger funkar.

Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte fanns annat liv i universum och jag skulle tycka att det vore häftigt och intressant om dom faktiskt kom hit, men det här var den mest långsökta ufo-teorin.
Bara en gubbe som hallucinerar
Citera
2012-07-11, 18:25
Medlem
Wishies avatar
Nonsens av ännu en i raden av sjävutsedda predikanter med tolkningsföreträde av händelser och kultur genom mänsklighetens historia.
Roligast, förutom att parallellen mellan jultomten och flugsvamp, är nog på slutet när han ondgör sig över att regeringar, framförallt i väst, till större delen reglerat användandet av narkotika när han tidigare i föredraget påvisat att man kan få samma effekt av att dansa 24 timmar i sträck framför en eld.
Så dansa på nu, mr Hancock, så slipper du oroa dig om att nån regering ska ta ifrån dig friheten att uppleva ett utökat medvetande och kasta dig i fängelse för innehav.
Senast redigerad av Wishie 2012-07-11 kl. 18:27.
Citera
2012-07-11, 18:38
Medlem
Min första tanke var, "handlar tråden om rymdgubbar som åkt vilse?".

Tack för sammanfattningen av videon, nu slipper jag se den.
Citera
2012-07-11, 19:20
Medlem
E.S.A.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Nonsens av ännu en i raden av sjävutsedda predikanter med tolkningsföreträde av händelser och kultur genom mänsklighetens historia.
Roligast, förutom att parallellen mellan jultomten och flugsvamp, är nog på slutet när han ondgör sig över att regeringar, framförallt i väst, till större delen reglerat användandet av narkotika när han tidigare i föredraget påvisat att man kan få samma effekt av att dansa 24 timmar i sträck framför en eld.
Så dansa på nu, mr Hancock, så slipper du oroa dig om att nån regering ska ta ifrån dig friheten att uppleva ett utökat medvetande och kasta dig i fängelse för innehav.

Haha! Good point.

Han är ju i sin egen värld och tycker att regeringen är onda som stoppar människors frihet och rätt att utforska sig själva genom att mixtra med hjärnan med droger.
Jag sitter här och tycker att dom gör ett bra jobb och önskar att dom börjar kämpa ännu hårdare mot knarket, så vi slipper fler nutjobs som svamlar om älvor, aliens, änglar, ormar och muterande djur/människor.

Öppet sinne är ju helt okej.
Knark funkar säkert positivt för vissa.
Men det här var bara löjligt, när han försöker prata vetenskapligt och faktamässigt om hallucinationer.
Citera
2012-07-11, 20:50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grymkheft
Min första tanke var, "handlar tråden om rymdgubbar som åkt vilse?".

Tack för sammanfattningen av videon, nu slipper jag se den.
Det undrade jag med, för ibland händer det att piloter faktiskt flyger vilse, till stort förtret för flygvapen och trafikledning.
Citera
2012-07-14, 21:54
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Vad sägs i klippet?:

Grottmålningar är gjorda av Schamaner som tagit droger visar människor med djurhuvuden.
Tomten är röd och vit eftersom de som tog droger (typ flugsvamp) också gjorde himlafärder med renar. (Jo han sa faktiskt det... )
Droger ger alternativa upplevselser...och aliens visar sig i dess upplevelser.
En psykolog som sammanställt intervjuer med personer som tror sig ha varit bortförda av aliens och de säger att de ofta sett ett djur innan de blev bortförda. Slutsatsen är då att dessa djur är samma djur som Schamanerna gjorde i sina grottmålningar för 20 000 år sedan och att aliens kan skifta skepnad till djur...

Sedan orkade jag inte se mer...

Källhänvisningar säger inte så mycket som slutsatserna av alla dessa källhänvisningar som görs. Utan att ha sett alla så tycks det följa de vanliga konspirationsteorierna. Man samlar fakta på varandra och säger att det finns ett tydligt och enkelt samband mellan alla dessa olika fakta. Vilket det gör om man verkligen vill se sambanden. Men kan också se helt andra samband... två olika fakta är två olika fakta och för att kunna dra en slutsats kring dessa två måste du ha ytterligare fakta som stödjer det, förutom ditt ord och att du tycker dig se ett samband.

Människan levde av djuren och tyckte sig se beteenden hos dem som påminde dem om människor och vice versa, det gör vi än idag. Det gör inte djuren på grotmålningar till aliens som kan skifta form.

Samma symboler dyker upp om och om igen genom alla tider... ja vi är människor och ser samma saker kan det vara troligt att vi också vill förmedla det vi ser och tänker och att vi trots allt genom alla årtusenden har en del saker gemensamt?

Vad som händer när vi tar droger har jag svårt för att ta något bevis för någonting alls annat än att det dessa upplevelser är formade av vad vi tidgare upplevt och vad vi tror på.

Så du hann inte till de andra teknikerna man använder för att uppnå ASC (Altered State of Conciousness, som den fikonspråkiga termen är) såsom dans (upp till 24h), meditativt trummande eller dylikt? Hann du till när han pratar om att shamaner idag förstår grottmålningar fullständigt från 30000 år sedan? De kan ju förklara en målning som ägde rum på andra sidan planeten i en annan tidsålder och enligt dem för att 'spirits' lärt dem.

Vad man än vill säga så bygger hela frågeställningen och undersökningen på David Lewis-Williams (http://en.wikipedia.org/wiki/David_Lewis-Williams), professor emeritus i kognitiv arkeologi, teorier och hypoteser. Allt Graham gör är att resa längs den prickade linjen och återge i bokform (även om han även gör föreläsningar om vad han tyckte sig finna).

Så ja, han använder rådande vetenskap för att förklara det oförklarliga. Återigen ej ok på det här forumet ^^.
Citera
2012-07-14, 22:00
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.S.A.D
Haha! Good point.

Han är ju i sin egen värld och tycker att regeringen är onda som stoppar människors frihet och rätt att utforska sig själva genom att mixtra med hjärnan med droger.
Jag sitter här och tycker att dom gör ett bra jobb och önskar att dom börjar kämpa ännu hårdare mot knarket, så vi slipper fler nutjobs som svamlar om älvor, aliens, änglar, ormar och muterande djur/människor.

Öppet sinne är ju helt okej.
Knark funkar säkert positivt för vissa.
Men det här var bara löjligt, när han försöker prata vetenskapligt och faktamässigt om hallucinationer.

Han använde sig av empiriska experiment och av de fåtal seriösa experiment som gjordes med psychadelica innan allt totalförbjöds.

Svammel för dig men vetenskap för arkeologer. Hav ödmjukhet för att de kan ha rätt.
Sen handlade shamanism aldrig om knark, som det antyds här i tråden, utan om altered states of conciousness (ASC). Detta kan uppnås på fler vis.

Faktum är att vad än fördomar säger, har vi väldigt liten aning om vad de flesta substanser gör med våra hjärnor, så var lite mer försiktig om svepande uttalanden om 'mixtra med hjärnan med droger'.
Det råder även forskningsförbud för det mesta inom drogväg också, så vi kommer inte att bli visare inom snar framtid heller som det ser ut idag.

Det där med kroppslig autonomi (vilket känns ganska schysst) tas nog hellre på ett politikforum.
Citera
2012-07-14, 22:09
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.S.A.D
Fattar inte hur jag orkade lyssna på det där i en timme.
Han vill alltså att war on drugs ska sluta, så att folk kan knarka och hallucinera mer.
Eller som han tror, åka till andra dimensioner eller världar, träffa varelser där, få visdom och allt möjligt.
Om nu folk har gjort det i tusentals år, och han själv har gjort det, är det inte lite tråkigt att det enda konkreta dom har att visa upp är lite flummiga målningar och beskrivningar av varelser som är hälften djur och hälften människa?

Bara det att människor kan drömma gör att det hela känns så långsökt.
Vi kan se och uppleva saker som vi inte kan kontrollera.
Men alla förstår ju att drömmar är nåt helt naturligt.

Men när folk medvetet tar sinnesförvrängande droger och ser saker, då är det helt plötsligt någon uråldrig, mystisk, universumsomspännande sanningsgrej.

Om ufon.
Det var ju nån som hade målat stereotypiska tefat, men på 80-talet om jag minns rätt.
Föreläsaren själv har stött på nån alien när han trippade, som också såg ut som en standard-alien.

Det här bevisar ju inte att utomjordingar finns, eller nåt annat.
Det bevisar bara att droger funkar.

Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte fanns annat liv i universum och jag skulle tycka att det vore häftigt och intressant om dom faktiskt kom hit, men det här var den mest långsökta ufo-teorin.
Bara en gubbe som hallucinerar

Men nu vet du att du orkar lyssna på honom en timme =D.

Det verkar relativt konkret när vad som ritas upp är konsekvent över flera tiotusentals år och förstås än idag av shamaner. Vad mer kan man kräva av något som överlevt, mytologiskt, längre än någon annan religion?

Öhm? Jag kan kontrollera mina drömmar. Det är skitkul. Rätt många kan kontrollera sina drömmar. Mitt i drömmen kan man få en sån 'Shit! Jag drömmer ju! Nu jäääävlar...'. Mycket underhållande ^^.

Snarare så att när folk tar samma slags sinnesförvrängande saker och påstår sig få information om sin omgivning utav det samt att det pågår under tiotusentals år... då kan fråga sig om det kan ha och göra med en universell och allomspännande grej. Alltså den frågeställning hela boken vilar på.

Vill du plocka sönder något, gör det med boken. Det finns ca 4 referenser till vetenskapliga publikationer eller artiklar per sida samt ett par hela böcker så det är bara att börja från början ^^.

Det här var snarare som en alternativ till de som säger ' UFON tog mig och hackade mig i bitar och satte ihop mig igen'. Den här förklaringen håller tydligare än de abductees man vanligen inte tror på.
Citera
2012-07-15, 13:24
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Han använde sig av empiriska experiment och av de fåtal seriösa experiment som gjordes med psychadelica innan allt totalförbjöds.

Svammel för dig men vetenskap för arkeologer. Hav ödmjukhet för att de kan ha rätt.
Sen handlade shamanism aldrig om knark, som det antyds här i tråden, utan om altered states of conciousness (ASC). Detta kan uppnås på fler vis.

Faktum är att vad än fördomar säger, har vi väldigt liten aning om vad de flesta substanser gör med våra hjärnor, så var lite mer försiktig om svepande uttalanden om 'mixtra med hjärnan med droger'.
Det råder även forskningsförbud för det mesta inom drogväg också, så vi kommer inte att bli visare inom snar framtid heller som det ser ut idag.

Det där med kroppslig autonomi (vilket känns ganska schysst) tas nog hellre på ett politikforum.
Alla som har förändrat sitt medvetande har inte använt sig av droger. Alla som använder sig av droger förändrar sitt medvetande. Vakna och känn kaffedoften!
Citera
2012-07-15, 19:08
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Oh the irony. Kaffe är ju en rätt kraftig drog och tillika centralstimulant ^^. Så ja, kaffe förändrar garanterat medvetandet och hur man funderar kring saker.
Det är en gradskillnad, inte en artskillnad. (Så ja, schamaner vet väldigt mycket om psykoaktiva substanser ute i naturen.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in