2012-07-11, 21:05
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Ja det skulle ju vara min typiska otur att råka ut för något sånt skit också. En rehabvän från reuma så en gång; att få reumatism, är som att öppna porten till helvetet. Det blir bara vare och fler sjukdomar. För hennes del slutade det med en gigantisk hjärntumör.

Så vem vet vad det finns för roligt som väntar mig i framtiden? Det kanske är lika bra att ge upp.

Nej, du får inte ge upp!

Tänk på vad ledsna de andra flygekorrarna ska bli, ska de verkligen behöva sköta allt själva?
Citera
2012-07-11, 23:36
Medlem
Tränar du mycket/ofta cardio? Är du vegan/vegetarian? Mest troligt är väl någon form av tarmproblem egentligen - tunntarmen slutar fungera - kan inte ta upp näring - viktnedgång. Men med tanke på reumatismen så kan det vara livsstilsrelaterat också, t.ex vegetarian med mycket konsumtion av sojaprodukter.
Citera
2012-07-12, 01:52
Medlem
Jag gick ner ca 10-12 kg på 10 dagar i våras. Blev sjuk i februari och läkaren sade att jag hade åkt på en rejäl lunginflammation. Senare när tillståndet blev sämre och jag tappade all vikt så hastigt visade det sig att jag hade en kraftig njurinflammation. Blivit tjockis av kortisonet, och min kropp har inte känt sig frisk sen februari. Åk till doktorn!
Citera
2012-07-12, 02:17
Medlem
Rollo Tomasis avatar
Parasiter?

The Big C?

Lite förvånande att en läkare kan sitta med armarna i kors inför ett sådant viktras.

Har du jävlats med din vårdcentral tidigare?

Byt läkare, hursomhelst!
Citera
2012-07-12, 02:43
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baldersbicep
Tränar du mycket/ofta cardio? Är du vegan/vegetarian? Mest troligt är väl någon form av tarmproblem egentligen - tunntarmen slutar fungera - kan inte ta upp näring - viktnedgång. Men med tanke på reumatismen så kan det vara livsstilsrelaterat också, t.ex vegetarian med mycket konsumtion av sojaprodukter.

Normalt så tränar jag 4 ggr/ vecka cardio blandat med styrka. Är inte vegan eller vegetarian, men jag äter inte allt för mycket rött kött. Men den senaste tiden har jag knappt orkat träna, för dels att jag hade ett skov och sen när det här kom så har jag varit orkelselös. Kan nästan bli andfådd av att knyta skorna. Det är ofta som jag känner att jag är på väg att svimma. Har lågt blodtryck normalt. Brukar ligga på 110/65. Men är de kollade det här om dagen, låg det på 140/95. Har aldrig haft sådant blodtryck förut. Men jag passade på att kolla upp det idag på apoteket, och då låg det på 107/72.

Jag fattar verkligen inte ett skit av vad som händer. Jag antar att det bara är att vänta på svaren i från blodproven osv. Men det sliter något fruktansvärt på mig, dels reumatismen och dels det här.
Citera
2012-07-12, 02:49
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollo Tomasi
Parasiter?

The Big C?

Lite förvånande att en läkare kan sitta med armarna i kors inför ett sådant viktras.

Har du jävlats med din vårdcentral tidigare?

Byt läkare, hursomhelst!

Nä då jag har inte jävlats med vårdcentralen. Dom är jättesnälla med mig, och min läkare tar mig fullt på allvar. Om hon inte löser den stora gåtan, så remitterar hon mig vidare.

Ja det skulle väl bara vara The Big C som fattas. Det sjuka är att jag har verkligen slutat bry mig ifall jag skulle dö. Hur tragiskt det än låter. Men tillslut orkar man fan inte mer.
Citera
2012-07-12, 09:21
Medlem
Citat:
Nä då jag har inte jävlats med vårdcentralen. Dom är jättesnälla med mig, och min läkare tar mig fullt på allvar. Om hon inte löser den stora gåtan, så remitterar hon mig vidare.

Ja det skulle väl bara vara The Big C som fattas. Det sjuka är att jag har verkligen slutat bry mig ifall jag skulle dö. Hur tragiskt det än låter. Men tillslut orkar man fan inte mer.

Miss-fire.
Jo känslan är väl att du till slut inte orkar bry dig om vad som händer kroppen. Det förstår jag. Men du allt behöver inte vara cancer. OM du skulle ha cancer i samband med din viktnedgång så skulle du säkerligen uppleva andra symtom med eftersom viktnedgången har så pass snabbt förlopp..
Jag tycker att du ska kontakta din läkare och berätta om dina problem du fick i Thailand.
För din läkares skull så är det en viktig pusselbit för att gå vidare med dig och utredning.
Det finns ju en uppsjö av olika blodprover man kan ta. Detta eftersom du får olika svar beroende vad du söker efter.

Så kasta inte in handduken än.
Citera
2012-07-12, 12:36
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brelleboy
Miss-fire.
Jo känslan är väl att du till slut inte orkar bry dig om vad som händer kroppen. Det förstår jag. Men du allt behöver inte vara cancer. OM du skulle ha cancer i samband med din viktnedgång så skulle du säkerligen uppleva andra symtom med eftersom viktnedgången har så pass snabbt förlopp..
Jag tycker att du ska kontakta din läkare och berätta om dina problem du fick i Thailand.
För din läkares skull så är det en viktig pusselbit för att gå vidare med dig och utredning.
Det finns ju en uppsjö av olika blodprover man kan ta. Detta eftersom du får olika svar beroende vad du söker efter.

Så kasta inte in handduken än.

Nä då, jag ska inte kasta in handduken än. Jag ska dit imorgon, och då ska jag ta upp det med henne.

Tack Brelleboy för att du kommer med så bra råd. Tack alla andra för era goda råd också. Men man inser att det är så lätt att man ger upp. När jag dessutom inte får någon adekvat hjälp.från reumatologen heller, så börjar man sakta trasas sönder. Jag vill inte vara sjukskriven. Jag vill bara få jobba och ha en en normal vardag.

Någon där ute som vet hur man pratar med doktorer som förstår vad man säger? För snart kommer jag köra metoden hot och våld, vilket brukar vara en urkass metod. Min husläkare har talat om för reuma 2 gånger att jag är så sjuk, att hon inte kan behandla mig. De pratar om metoinject, motoextrat och biologiska läkemedel och sen slutar det med några kortisoninjektioner.

Sorry, det där kanske blev lite Off Topic....
Citera
2012-07-13, 15:51
Medlem
datjas avatar
Citat:
Hej alla fb:are!
Jag skulle behöva er hjälp igen.

Som rubriken lyder, så har jag gått ner i vikt väldigt hastigt och mycket på kort tid. Och det känns fruktansvärt obehagligt. Jag mår rätt dåligt som det är just nu, och jag har dessutom 2 kroniska sjukdommar. Jag äter vanlig bra mat, så den biten borde det ju inte bero på. Men jag är fruktansvärt trött, mår illa, har yrsel och huvudvärk. Mina värden är bra utom på 3 punkter. Mitt hb blir bara sämre och sämre, sänkan stiger och jag har lite förhöjda vita blodkroppar. Kan detta ha något samband med min reumatism, som jag knappt ens får behandlig för. Trots att jag har täta och svåra skov.

Läkarna hittar inget direkt fel, men vill sjukskriva mig för att jag är slut och stressad.

Jag skulle verkligen uppskatta era tankar kring detta.

Med vänlig hälsning

Du verkar sjuk.
Har du dränkande nattsvettningar (så att du måste byta lakan på morgonen)?
Har du feber?
Vilka är dina kroniska sjukdomar?
Du skriver reumatism - har du seropositiv reumatoid artrit? Eller oklar reaktiv artrit? Eller värk i muskler och leder?
Vad har du för sänka? Hur mycket har den stigit?
Vilka är dina läkemedel?
Hur ser dina blodprover ut? Vad är Hb och LD t ex?
Citera
2012-07-13, 16:16
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Du verkar sjuk.
Har du dränkande nattsvettningar (så att du måste byta lakan på morgonen)?
Har du feber?
Vilka är dina kroniska sjukdomar?
Du skriver reumatism - har du seropositiv reumatoid artrit? Eller oklar reaktiv artrit? Eller värk i muskler och leder?
Vad har du för sänka? Hur mycket har den stigit?
Vilka är dina läkemedel?
Hur ser dina blodprover ut? Vad är Hb och LD t ex?

Hej datja!
Mina sjukdommar är ankyloserade spondylit eller även kallat mb bechterew, men jag har även endometrios och ägglossningscystor.

Jag ömsom fryser fruktansvärt men på nätterna svettas jag som en gris.

Min sänka är inte skyhög, den ligger på 18. Snabbsänka, men tidigare har den legat på 9, 11 osv. Men den kryper sakta uppåt. Mitt HB ligger normalt på 138-140, men även det kryper sakta neråt. Nu är HB på 120, så det är fortfarande inom ramen, för att vara godkänt. Samtidigt känner jag lite att man borde se till individen. Om jag alltid annars ligger på 138-140, så kanske 120 påverkar mig en hel del. Jag vet inte. Vita blodkroppar vet jag inte värdet på, men att de är högre än normalt.

Tempen ligger på 37,3 med alvedon i kroppen. Normalt brukar jag ligga på 36,6.

Medicinerna jag har är alvedon, tramadol, arcoxia, lite spridda kortisoninjektioner omeprazol och depo-provera.

Jag vet bara att jag mår sämre och sämre, och tappar mer och mer i vikt. Jag är helt slut och känner bara att jag ger upp snart.
Citera
2012-07-13, 16:56
Medlem
datjas avatar
Citat:
Mitt HB ligger normalt på 138-140, men även det kryper sakta neråt. Nu är HB på 120, så det är fortfarande inom ramen, för att vara godkänt.
Nej, det är faktiskt inte godkänt, även om det ligger inom ramen. Eftersom du som individ har tappat 20g/l i Hb bör du anemiutredas (se nedan).

Citat:
Tempen ligger på 37,3 med alvedon i kroppen. Normalt brukar jag ligga på 36,6.
Detta är dock irrelevant. Feber har samma gränser (38,0 el 38,5 beroende på vad man funderar på) för alla personer, oavsett normaltemperatur.

Citat:
Hej datja!
Jag ömsom fryser fruktansvärt men på nätterna svettas jag som en gris.
Har nattsvettningarna uppkommit samtidigt som du började gå ner i vikt?

Om ja, är detta något som i mina ögon är skäl för snabb och noggrann utredning av dig.
Har någon palperat igenom dina lymfknutor? Dina bröst?
Har du gjort datortomografi (skiktröntgen) av thorax och buk nyligen? Det låter som att det bör göras.

Dessutom bör du få en förklaring på din anemi; din doktor skall därvid ta ferritin, järnmättnad (heter ibland transferrinmättnad), LD, retikulocyter, haptoglobin, njurprover, leverprover, (visst har du kollat sköldkörteln?), differentialräkning av vita blodkroppar, B12, folsyra.
Senast redigerad av datja 2012-07-13 kl. 16:59.
Citera
2012-07-13, 18:01
Medlem
datjas avatar
Jag vet inte om det är relevant i ditt fall men jag skulle också ta ett HIV-test.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in