Går du på toaletten regelbundet, eller har du en s.k. "toalettskräck"?
Det du beskriver låter som att du antingen har gasproblem eller att du har något stopp i tarmen som gör att det antingen blir slöare för maten att passera eller att det inte kan passera alls(tarmvred), ifall detta var fallet skulle du även ha väldigt ont i hela magen, främst magens nedersta del dock. Det låter bortom logiskt att magen skulle förstoras p.g.a. intag av maten, du upplever dock att den blir större p.g.a. att gaserna produceras i så pass stor mängd att de tränger på tarmarna. Det du behöver göra är att säga till oss läsare vad du äter och ifall du upplever andra symtom än denna "uppblåsthet". Orsakerna kan vara många tyvärr, och det är alltid svårt att fastställa en diagnos. Min gissning är att du behöver rensa magen, det finns t.ex. vattenlavemang som du kan läsa om i denna artikel:
http://www.halsosidorna.se/Tarmrening.htm
Dricker du till maten? Det är väldigt nödvändigt att dricka åtminstone ett glas vatten vid mat intag p.g.a. att förbättra matsmältningen.
Motion är också bra för dig.
Prova att variera på kosten, och ifall du inte äter tillräckligt mycket fibrer, börja gör det också! Det hjälper till vid finfördelning av avföringen när maten smälts ned. Linfrön o.s.v. är också bra av bekanta har jag hört.
Jag tror absolut inte det är något farligt, du behöver inte oroa dig!