2012-07-10, 23:16
Medlem
Hej, är idag 20 år och har alltid haft planer på att ha ett jobb jag gillar. Jag ger upp det nu då jag inte orkar mer.

Läkare hade jag gärna blivit men det kräver 2,0 på högskoleprovet och det lär jag aldrig klara.

Jag har bara samhällsvetenskaplig behörighet (med matte C), men kan dock läsa upp natur om det krävs.

Mitt högskolepoäng ligger på 1.5

Så min fråga är: Med 1,5 på högskoleprovet, vilket program på universitet/högskola ska jag läsa, för att kunna få ett så välbetalt jobb som möjligt?
Citera
2012-07-10, 23:19
Medlem
Läkare räcker 1,7 (med lottning) - 1,8 på HP.

Pluggade upp 1,4 till 1,8. Gör det du med om du vill bli läkare.
Citera
2012-07-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman

Så min fråga är: Med 1,5 på högskoleprovet, vilket program på universitet/högskola ska jag läsa, för att kunna få ett så välbetalt jobb som möjligt?

Inte ens civ. teknisk fysik är garanterad på att ge mer lön än civ. bioteknik. Det är ju hur du jobbar och hur driven du är som bestämmer din egen lön. Dessutom om du startar eget eller jobbar kommunalt resten av ditt liv. Det du vill ha är en utbildning där du kan göra framsteg på. Typ en civilingenjörsutbildning, något med ekonomi eller juridik. Mer kan jag inte komma på nu.
Senast redigerad av defactoretard 2012-07-10 kl. 23:33.
Citera
2012-07-10, 23:32
Medlem
Med 1.5 kommer du in på tandläkare dock så krävs det nog ett naturbasår. Du kommer även in på vissa av juristprogrammen.
Citera
2012-07-10, 23:36
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Juristprogrammet kanske? Med 1,5 kommer du med lite tur in på alla universitet, med otur kommer du bara in på Umeå/Örebro.

Du har i och för sig en helt felaktig uppfattning om vad som krävs för att komma in på t.ex. läkarprogrammet. Inget program kräver 2,0.

http://www.vhs.se/Statistik1/Host--och-varterminer/Tidigare-terminer/Antagna-urval-2/
Citera
2012-07-10, 23:47
Medlem
Elefantomens avatar
En bekant fick 1,5 på HP och kom in på läkarlinjen vid Umeå Universitet via intervjubaserat urval.
Citera
2012-07-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantomen
En bekant fick 1,5 på HP och kom in på läkarlinjen vid Umeå Universitet via intervjubaserat urval.
Jag vet oxå en tjej som kom in i Örebro 1.6 hp via interjuv. Gå ett naturbasår, och träna på det du var dålig på. För sedan göra om hp medan du går ett naturbasår. Så kommer du säkert komma in!
Citera
2012-07-11, 00:34
Medlem
Fick 1.6 och sitter i liknande sits, gick NV och har av det lärt mig att jag hatar allt som har med matte, programmering eller naturkunskap o göra :/ Har verkligen ingen aning om vad jag ska plugga till, har sökt till en lös kurs nu till hösten för att vinna betänketid...
Citera
2012-07-11, 01:03
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxieTheSwe
Fick 1.6 och sitter i liknande sits, gick NV och har av det lärt mig att jag hatar allt som har med matte, programmering eller naturkunskap o göra :/ Har verkligen ingen aning om vad jag ska plugga till, har sökt till en lös kurs nu till hösten för att vinna betänketid...

Svårt för oss att hjälpa till när du inte berättar någonting om vad du är intresserad av. Vad är det för lös kurs du sökt? Vill du jobba mycket med människor eller ej?
Citera
2012-07-11, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantomen

Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Jag vet oxå en tjej som kom in i Örebro 1.6 hp via interjuv. Gå ett naturbasår, och träna på det du var dålig på. För sedan göra om hp medan du går ett naturbasår. Så kommer du säkert komma in!
Va?! Hur då?

Trolla ej.
Citera
2012-07-11, 01:56
Medlem
Citat:
Va?! Hur då?

Trolla ej.
Trollar ej!
Citera
2012-07-11, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Trollar ej!
Örebro har 1,7 för läkarlinjen som lägst. Det finns ingen intervjuintagning i Örebro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in