2005-03-13, 01:12
Bannlyst
Hej hej. Nu är det så att för inte så länge sedan så fyllde vi våran frys med 140 kg fisk. Min bror jobbar på en fiskebåt i Norge . Fiskfileerna är mycket större, finare och har extremt mycket bättre smak än ihopmosad icafilé. Så nu skulle jag vilja ha era favoritrecept på fisk till torsk, kolja och marulk. btw så är marulk jävligt gott =)
Citera
2005-03-13, 03:23
Medlem
Kajsabajsas avatar
Mixa fisken med lök och kryddor (svartpeppar, cajennpeppar och örtsalt) krama till burgare, (tillsätt ägg om det inte funkar) doppa i ströbröd och servera som hamburgare i bröd med sallad, tomat och en dressing på creme fraishe och stenbitsrom. Fixa gärna lite klyftpotatis till! Svingott!
Citera
2005-03-13, 16:30
Bannlyst
Inga mer som äter fisk?
Citera
2005-03-13, 16:41
Medlem
Forever Winters avatar
Ska leta fram mitt recept på fiskgryta...
Citera
2005-03-13, 17:19
Medlem
Gå även in på www.arla.se samt www.ica.se och kika efter fiskrecept.
Citera
2005-03-14, 20:38
Medlem
Vad för slags fisk är det...

som du fått?
Citera
2005-03-14, 23:15
Bannlyst
Torsk, kolja, marulk och hälleflundra.
Citera
2005-03-15, 13:10
Medlem
mkggas avatar
Koka torsken, servera till kokt potatis med girat smör och riven pepparrot... Gudomligt gott!
Citera
2005-03-15, 13:53
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izarul
Torsk, kolja, marulk och hälleflundra.
..och marulken steker du i kotletter, torka av dem med hushållspapper först och använd olja eller smör i pannan så fastnar de inte. Marulk passar till ALLT, men risotto är gott till.
Hälleflundra behöver doppas i mjöl innan man steker den, annars fastnar den i pannan. Salta och peppra innan mjölningen. När det är sekunder kvar av stektiden, tar beroende på tjocklek 5-8 minuter, släng på finhackad persilja och lite hackad vitlök. Droppa över mycket citron och servera med klyftpotatis.
Jag är avundsjuk! Avundsjuk!
Citera
2005-03-15, 14:33
Bannlyst
Tack för recepten killar och tjejer. Tänkte även passa på att posta mitt favoritrecept på marulk:

Lägg marulken i en ungsform, häll på lite olja och smör. Ha mycket pesto på, gärna 2 burkar om du tillagar mer än 4 fileer. Pressa citron över. Stek i ugn 150 grader i ca 30 minuter, gärna lite längre om du vill, smaken blir nästan godare då. Servera med pressad potatis och remuladsås .

Avundsjuk ska du inte vara, eller jo, det ska du fan vara
Citera
2005-03-15, 19:03
Medlem
kenobes avatar
min favorittorsk.

Bryn blandat fläsk och korv i skivor med lite hickory liquid smoke.
Lägg i en ugnspanna. Skiva lök (purjo gillar jag) och lägg i med fläsket.
Skåra en torsk och linda den med timjan.
Baka rubet i ugn tills torsken är klar (det beror på tjocklek, kolla en kokbok).

Servera med pressad potatis (eller vad du nu gillar för pära) och en god vinsås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in