Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Helt fel!
Om alla slår av huvudbrytarna samtidigt så kollapsar elnätet.
Produktion och förbrukning måste hela tiden hållas i stort sett lika för att frekvensen ska bli 50 Hz.
Om förbrukningen minskar så ökar frekvensen och tvärt om.
För att det ska fungera i praktiken så finns det några vattenkraftverk runt om i landet som hela tiden anpassar sin produktion för att hålla frekvensen så nära 50 Hz som möjligt.
Kärnkraftverken kan inte ändra produktionen tillräckligt snabbt för att sköta regleringen. Vindkraftverken är motsatsen till vattenkraftverken, de är beroende av att vattenkraftverken kan reglera frekvensen för att de ska kunna kopplas in mot elnätet.
För extremsituationer där tillgänglig produktion och importkapacitet inte räcker för att täcka konsumtionen finns gasturbiner som backup.
Om en stor del av förbrukarna plötsligt faller bort kommer vattenkraftens reglerkapacitet inte att kunna kompensera för detta. Frekvensen kommer snabbt att öka och när den når högsta tillåtna värde kommer skyddssystem koppla ifrån producenterna.
Kärnkraftverk nödstoppas och nätet kollapsar sannolikt, dvs. det blir blackout en bra stund innan elnätet kan återstartas igen.
Bra sammanfattning av elsystemen tycker jag.
Dock vill jag flika in vad jag tror skulle ske. Då strömmen bryts så kommer magnetiseringen av rotorerna upphöra, och generatorerna kommer sluta generera ström. Detta skulle ge en ordentlig (och snabb) kraftökning på turbinerna (turbinaxlarna), och vi skulle få stora skador på dessa.
Edit: Förresten så såg jag på något Discoveryprogram, fel eller inte, där dom påstod att det var mycket stor belastningsökning då alla Engelsmän slog på vattenkokaren i halvtid av VM-finalen i fotboll, och dom var tvungna att koppla in en hel del reservkraftverk just då för att behålla frekvensen.