2012-07-10, 01:54
Medlem
alegomenons avatar
När jag går in på t.ex. https://www.flashback.org/f29 så syns rutan "SÖK PÅ FLASHBACK FORUM" ute till höger. Alternativen under "Sök:" är automatiskt inställt på "Alla forum". Är det inte vanligare att man går in i ett forum för att sedan söka i det? Alltså, i fallet ovan borde "Flashback" vara det förvalda alternativet. Detta borde dessutom bespara servern lite arbete, eftersom användare oftare skulle söka igenom färre poster, och dessutom skulle kanske färre användare ovetande söka i "Alla forum" och sedan klaga på att sökresultaten inte är tillräckligt precisa.

tl;dr
Snabbsökfunktionen till höger på sidan borde ha det aktuella forumet förinställt i listan under "Sök:".
Senast redigerad av alegomenon 2012-07-10 kl. 01:57.
Citera
2012-07-10, 04:58
Medlem
BigFatCones avatar
Jag är böjd att hålla med. Vidare borde den stå på "i detta ämne" när man är inne i en tråd.
Citera
2012-07-10, 07:30
Medlem
epost72s avatar
Tidigare var det så att default sökte i aktuell tråd när man var inne i en om inte jag minns fel.
Det fick till följd att folk som sökte inte fick träffar på sina sökord.

Det samma skulle då gälla om det söker i aktuellt forum som default.

Jag anser att det är bättre om inga förinställda val är gjorda, dvs att sök söker i alla forum som default.
Det blir bättre för det stora flertalet som inte vet vilka inställningar som finns.
Citera
2012-07-10, 10:16
Medlem
alegomenons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det blir bättre för det stora flertalet som inte vet vilka inställningar som finns.
Skulle man inte kunna göra det till en personlig inställning? I koden för sökrutan står det redan t.ex.
<input checked="checked" name="f" class="search-radio" value="0" type="radio">
för "Alla forum" och

<input name="f" class="search-radio" value="29" type="radio">
för "Flashback"

Det borde väl gå rätt enkelt i PHP att göra den där checked="checked" valbar, så att den hamnar på den <input> som har samma "value" som forumet man är på? Varje sida på Flashback har ju uppenbarligen koll på vilket forum man är i för närvarande, så forumsiffran finns som ett värde i koden någonstans.
Senast redigerad av alegomenon 2012-07-10 kl. 10:22.
Citera
2012-07-10, 10:28
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alegomenon
Skulle man inte kunna göra det till en personlig inställning? I koden för sökrutan står det redan t.ex.
<input checked="checked" name="f" class="search-radio" value="0" type="radio">
för "Alla forum" och

<input name="f" class="search-radio" value="29" type="radio">
för "Flashback"

Det borde väl gå rätt enkelt i PHP att göra den där checked="checked" valbar, så att den hamnar på den <input> som har samma "value" som forumet man är på? Varje sida på Flashback har ju uppenbarligen koll på vilket forum man är i för närvarande, så forumsiffran finns som ett värde i koden någonstans.
Fast det är ändå lite av ett inteproblem där en eventuell åtgärd har försumbara effekter och det blir inkonsekvent om man ska behöva hålla koll på vad som är ikryssat.

Bättre och mer konsekvent är då att som default söka överallt.
Citera
2012-07-10, 11:01
Medlem
micaeles avatar
Det är en god idé som jag håller med om i grund, då man understundom stör sig på att default är över hela forumet.
Men gissningsvis är det nog bäst om sökningar som standard genomförs överallt. Man läser en tråd, ser något intressant och beslutar sig för att hitta mer - hela forumet. Man är inne i en avdelning och letar efter trådar eller funderar på att starta en egen - hela forumet.

I de specialfall man faktiskt beslutar sig för att söka enbart i tråden eller aktuellt forum tänker man nog en extra gång på alternativen, som ändå är lätt åtkomliga.
Citera
2012-07-10, 13:13
Medlem
alegomenons avatar
Ni har bra poänger, men jag är lat. Jag får återkomma om jag orkar knåpa ihop ett Greasemonkey-script
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in