2012-07-09, 15:52
Medlem
Vid eventuell utflytt från Sverige, hur gör man med försäkring om man enbart ska bo i olika länder ett par månader?

Tex:
Cypern - 5 Månader
Malta - 3 Månader
Thailand - 1 Månad
Indien - 1 Månad
Sverige - 2 Månader

Huvudsaken till att jag flyttar är pga den Svenska skatten, jag ska säga upp lägenhet, sälja allt jag äger så jag inte har något som enligt Skatteverket "binder mig till Sverige". Regeln är ju att man ska hålla sig borta från Sverige minst 6 månader per år och inte ha fru, barn, bostad osv.

Men hur gör man med en hälsoförsäkring (som är ett absolut måste) i detta fallet? Lite jobbigt att bryta benet i Thailand och få slänga ut ett ofantligt belopp pga att man saknar försäkring. Får jag ha en Svensk hälsoförsäkring eller kan skatteverket "sätta dit mig" och tvinga mig betala Svensk skatt pga det?
Citera
2012-07-09, 16:20
Medlem
Det du menar med hälsoförsäkring tror jag är reseskyddet du har i din hemförsäkring (som täcker vård i utlandet). Utan folkbokföringsadress kan du inte ha en hemförsäkring. Huruvida det finns andra försäkringar, än de som är knutna till en svensk adress, som täcker sjukvård i utlandet kan jag inte svara på. Har inte hört talas om att det skulle finnas. Skatteverket har inget att göra med privata försäkringar.
Citera
2012-07-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtileDulci
Det du menar med hälsoförsäkring tror jag är reseskyddet du har i din hemförsäkring (som täcker vård i utlandet). Utan folkbokföringsadress kan du inte ha en hemförsäkring. Huruvida det finns andra försäkringar, än de som är knutna till en svensk adress, som täcker sjukvård i utlandet kan jag inte svara på. Har inte hört talas om att det skulle finnas. Skatteverket har inget att göra med privata försäkringar.

Jag menar någon slags försäkring som kan täcka eventuella skador och sjukvård i landet där jag befinner mig. Eftersom jag inte kommer vara folkbokförd i Sverige så antar jag att mitt enda alternativ är att skaffa en tillfällig försäkring i landet där jag för tillfället befinner mig eller går det inte ens?
Citera
2012-07-09, 18:30
Medlem
Avayas avatar
Inte helt säker på Thailand och Indien, men om du har ett Europeiskt försäkringskort så är du i alla fall olycksförsäkrad i Europa (Malta, Cypern)
Citera
2012-07-10, 08:36
Medlem
kollat här?

http://www.erv.se/vara-forsakringar/backpackerforsakring/

Sjukvård utomlands är dyrt och om du inte är rätt försäkrad får du betala allt ur egen ficka. Reseskyddet i hemförsäkringen gäller oftast i 45 dagar och ska du vara borta längre eller inte har någon hemförsäkring är det viktigt att du är skyddad om något oväntat händer.
Citera
2012-07-10, 09:14
Medlem
felstavadds avatar
Kikade runt lite snabbt och jamnade på FK:s hemsida: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/

Fanns lite att läsa igenom där men det dom rekomenderar är att man skaffar sig en privat reseförsäkring. Jag googlade men då får man läsa massa försäkringsvillkor och be att bli kontaktad av dem så det överlåter jag med varm hand till Ts istället.
Citera
2012-07-10, 09:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
Inte helt säker på Thailand och Indien, men om du har ett Europeiskt försäkringskort så är du i alla fall olycksförsäkrad i Europa (Malta, Cypern)
Det gäller väl bara om man är folkbokförd - dvs skatteskriven - i ett Europeiskt land?

Såvitt jag förstått det fyller den olycksförsärkringen funktionen att det land man är folkbokförd i - i vårt fall Sverige och svensk försäkringskassa - går in och betalar vården i det andra landet.

Om TS vill bort ur rullarna - dvs inte skatteföras här och tydligen inte folkbokföras i annat Europeiskt land så gäller väl inte den försäkringen?

Frågor alltså.
Citera
2012-07-10, 09:52
Medlem
En fråga på samma ämne. Har man som svensk medborgare rätt till fri sjukvård i Sverige om man inte är skriven här? Det är ju väldigt praktiskt om man t ex efter att ha flyttat till Kambodja eller Bali för att slippa betala svensk skatt och sen drabbas av cancer kan ta flyget till Sverige för att genomgå behandling men samtidigt fortsatt vara skriven i utlandet.
Citera
2012-07-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det gäller väl bara om man är folkbokförd - dvs skatteskriven - i ett Europeiskt land?

Såvitt jag förstått det fyller den olycksförsärkringen funktionen att det land man är folkbokförd i - i vårt fall Sverige och svensk försäkringskassa - går in och betalar vården i det andra landet.

Om TS vill bort ur rullarna - dvs inte skatteföras här och tydligen inte folkbokföras i annat Europeiskt land så gäller väl inte den försäkringen?

Frågor alltså.

Ja precis, det är ju det som skapar problemet. Jag antar att det riktigt svårt att fixa någon slags sjukförsäkring på egen hand eftersom jag inte är folkbokförd någonstans? (fast det kanske jag måste vara för att skatteverket ska räkna mig som utflyttad?)
Citera
2012-07-11, 13:07
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En fråga på samma ämne. Har man som svensk medborgare rätt till fri sjukvård i Sverige om man inte är skriven här? Det är ju väldigt praktiskt om man t ex efter att ha flyttat till Kambodja eller Bali för att slippa betala svensk skatt och sen drabbas av cancer kan ta flyget till Sverige för att genomgå behandling men samtidigt fortsatt vara skriven i utlandet.
Absolut inte. Du har bara rätt till fri sjukvård i Sverige om du uppfyller ena av två följande alternativ:

1. Folkbokförd/skatteskriven i Sverige. Du måste betala skatt för att få ta del av den skattefinansierade vården.

2. Du är folkbokförd/skatteskriven i annat eu/ess-land och har med dig legitimation och ditt eu-hälsokort från det landet. Då får du sjukvård för samma villkor som lokala medborgarna, oavsett land, och så sköter myndigheterna fakturering till rätt land som får sköta det vidare.

Så din idé fungerar inte. Du kan inte fuska fram det heller. Om du inte kan visa upp något av ovan alternativ så ska din sjukvård betalas kontant i förskott.
Citera
2012-07-11, 13:10
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trimme
Ja precis, det är ju det som skapar problemet. Jag antar att det riktigt svårt att fixa någon slags sjukförsäkring på egen hand eftersom jag inte är folkbokförd någonstans? (fast det kanske jag måste vara för att skatteverket ska räkna mig som utflyttad?)
Är du inte skriven i Sverige så får du inte del av landets sjukvård. Är du inte skriven i ett eu-land (eller lichenstein/norge/island) och kan visa upp ett eu-hälsokort så får inte heller del av dealen "betala som lokalbefolkning nu, ordna mellanskillnaden hemma mot egna systemet".

Skatteverket kräver inte att veta vart du skriver dig istället, du registreras i systemet som utflyttad/utvandrad. Och med det försvinner din rätt att få sjukvård i Sverige med svensk prislista.

Din sjukförsäkring får du fixa i ett land där du är skriven, på det landets villkor.
Citera
2012-07-11, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Absolut inte. Du har bara rätt till fri sjukvård i Sverige om du uppfyller ena av två följande alternativ:

1. Folkbokförd/skatteskriven i Sverige. Du måste betala skatt för att få ta del av den skattefinansierade vården.

2. Du är folkbokförd/skatteskriven i annat eu/ess-land och har med dig legitimation och ditt eu-hälsokort från det landet. Då får du sjukvård för samma villkor som lokala medborgarna, oavsett land, och så sköter myndigheterna fakturering till rätt land som får sköta det vidare.

Så din idé fungerar inte. Du kan inte fuska fram det heller. Om du inte kan visa upp något av ovan alternativ så ska din sjukvård betalas kontant i förskott.

Men om man nu blir allvarligt sjuk som svensk medborgare boende i annat land går det väl att folkbokföra sig i Sverige igen omedelbart vid ankomsten, i praktiken funkar alltså kombinationen skatteflykt och bra vård i Sverige vid svår sjukdom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in