2005-03-12, 15:47
Medlem
ankdams avatar
Någon som vet hur man tillverkar grafit?
Har sett halvdana instruktioner på klorattråden men inte lyckats få ut något av dom.
Citera
2005-03-12, 18:40
Bannlyst
Har tyvärr ingen aning =/
Men googla runt litet kanske?

Graphite anodes...
Citera
2005-03-12, 19:14
Bannlyst
Kan man ens tillverka grafit? Bryter man inte det i gruvor?

grafit (till grek. gra´pha 'skriva', med syftning på att mineralet använts till skrivpennor), mineral som utgör en modifikation av grundämnet kol. Grafit är till skillnad från den andra kristallina modifikationen av kol, diamant, ett mycket mjukt mineral, som lätt låter sig spaltas i plastiskt böjbara fjäll eller blad. Denna egenskap är direkt relaterbar till grafitens kristallstruktur, som byggs upp av hexagonmönstrade skikt av kolatomer. Mellan skikten är bindningskrafterna väsentligt mindre än mellan kolatomerna inom skikten. Då hexagonskikten lätt glider över varandra är detta anledningen till att grafit vid hantering färgar av sig och även har en smörjande effekt. Mineralet förekommer vanligen i metamorfa bergarter som skiffrar, gnejser och kristallina kalkstenar (marmor) men kan även förekomma i magmatiska bergarter som pegmatiter. Som metamorft bildat mineral är det en höggradig omvandlingsprodukt av organiskt material. Finfördelad grafit är vanlig i sedimentära skiffrar.

I Sverige har man funnit grafit i skiffrar bl.a. från Grythyttan (Örebro län) och Vittangiområdet (Norrbottens län). Grafit i gnejser känner man från Skälsta (Uppsala län), Norberg (Västmanlands län), Gånsvik (Västernorrlands län) och Rånedalen (Norrbottens län). Stora grafitförekomster finns bl.a. på Madagaskar, i Sri Lanka, i Nordkorea och i Mexico. Grafit används bl.a. vid tillverkning av smältdeglar, grafitelektroder, blyerts, smörj- och polermedel samt som moderator i kärnreaktorer. Också inom järn-, stål- och gjuteriindustrin används grafit.
Citera
2005-03-12, 19:33
Bannlyst
Jag tvivlar på att man kan tillverka grafit, det är väl ett naturligt mineral precis som spetnaz säger.
Citera
2005-03-12, 20:03
Bannlyst
Om du ska ha det till Anod/katod så kan man lika gärna ta pennor som är gjorda utav grafit, alltså de är tjocka och inget trä runt om.
Citera
2005-03-12, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kemikalien
Om du ska ha det till Anod/katod så kan man lika gärna ta pennor som är gjorda utav grafit, alltså de är tjocka och inget trä runt om.
Försökte en gång få fram grafit ur en penna genom att försöka elda upp träet, vad jag minns så bra det som fan och sedan bara att plocka ut grafitstiftet ur askan. Testa själ med att försöka elda spetsen på en blyertspenna med en tändare, händer inget....
Citera
2005-03-12, 22:54
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemikalien

De jag hittade var nerlusade med lera och kostade en 14 spänn styck, de åts upp på 10min, drygt, men så använde jag ju bara en i taget.

Jag googlade runt lite, men hittade inget, så jag antar att det inte går att tillverka grafit, ändå så tycker jag mig ha läst det nånstans...
Citera
2005-03-13, 00:15
Medlem
Jomazis avatar
Du har läst det härinne, jag skrev det. Om man kolar kol på vanligt sätt så får vanlig man kol med mestadels öppna ringar, men om man håller en konstant värme på ca 1000 grader i flera timmar så sluts kol ringarna och man får grafit.

Jag tror t.o.m att komprimerat kolpulver på detta sätt omvandlas till grafit om man håller det under press. Grafit är det som bildas av kol om det är varmt, men trycket inte är högt. Har man en konstant brasa någonstans så är det bara att testa, vet dock inte hur en villapanna hade fungerat.
Citera
2005-03-13, 01:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Du har läst det härinne, jag skrev det. Om man kolar kol på vanligt sätt så får .

Vad betyder det?
Citera
2005-03-13, 02:19
Medlem
Phels avatar
Citat:
men trycket inte är högt

Jag läste det precis motsatta. Hög temperatur, högt tryck, många timmar i elugnar. Ser om jag kan hitta några referenser imorgon...
Citera
2005-03-13, 11:49
Bannlyst
Naturlig grafit är sällsynt och förekommer i kristallin form tillsammans med silikatmineral i bergarter som gnejs och kvartsit. Utvinningen görs med flotation och behandling med vätefluorid och väteklorid, följt av upphettning i vakuum till 1 500 °C. Konstgjord grafit framställs ur koks, som upphettas med kiseldioxid till 2 500 °C i 25-35 timmar.
Citera
2005-03-13, 13:58
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Du har läst det härinne, jag skrev det. Om man kolar kol på vanligt sätt så får vanlig man kol med mestadels öppna ringar, men om man håller en konstant värme på ca 1000 grader i flera timmar så sluts kol ringarna och man får grafit.

Jag tror t.o.m att komprimerat kolpulver på detta sätt omvandlas till grafit om man håller det under press. Grafit är det som bildas av kol om det är varmt, men trycket inte är högt. Har man en konstant brasa någonstans så är det bara att testa, vet dock inte hur en villapanna hade fungerat.

Jag råkar veta var man kan hitta en brännugn (bränner lera vid ca 1050C), ska fråga om jag får låna den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in