2012-07-08, 19:05
Medlem
jag brukar bli varnad för det sen tar dom bort de jag skriver
Citera
2012-07-08, 19:52
Medlem
Jeckes avatar
Inlägg som bryter mot reglerna tas bort, så allt det om står kvar får därmed antas inte bryta mot reglerna (alternativt har undgått moderatorernas uppmärksamhet).

Regel 1.03 tillämpas ibland, men det ger inte alltid avstängning, och det är endast avstängning som utannonseras.
Det finns alltså fall där resultatet blivit en varning, vilket resulterar i raderat inlägg och en varning via PM, och alltså inte syns för övriga användare.

Och eftersom 1.03 mest verkar finnas för att ingen ska börja skrika om HMF och göra anmälningar, och forumet står för yttrandefrihet, så är det kanske inte så konstigt att de flesta brotten mot denna regel ses som relativt milda och ofta resulterar i just varning istället för avstängning.

Den skiljer sig också från svensk HMF-lag då den tillåter missaktning, och man får alltså säga ord som neger och blatte utan att det bryter mot 1.03, och man får även säga att negrer har lågintelligenta, aggressiva djur.
Däremot är det inte tillåtet att säga att alla negrer borde ges en enkel resa till läger med gaskammare och krematorieugn.
Senast redigerad av Jecke 2012-07-08 kl. 19:54.
Citera
2012-07-08, 21:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Tack. Det borde jag ha kommit på själv... Jag skummade igenom hans senaste inlägg, men hittade verkligen inget som sticker ut jämfört med alla andra inlägg här. Vad ska man egentligen skriva för att bli stämplad med 1.03? "Alla <valfri etnicitet> borde torteras och slaktas"? Sådant är ju vardagsmat på FB, man bara skrollar förbi...
Som det står i förtydligandet.

"Denna regel förbjuder att man sprider, förespråkar eller rättfärdigar hat grundat på intolerans. Regeln bygger på den internationella termen "hate speech", och ska inte blandas ihop med den svenska lagen med samma namn. Den internationella termen förklaras som "uttryckssätt som sprider, förespråkar eller rättfärdigar hat grundat på intolerans".

Det är tillåtet att uttrycka missaktning för en eller flera utpekade folkgrupper, men inte att hetsa eller hota. Det betyder att det är tillåtet att säga att man exempelvis ogillar en specifik folkgrupp, men det är inte tillåtet att säga att man anser att alla inom denna folkgrupp borde utrotas eller att man anser att det är bra ifall en person inom denna folkgrupp blir mördad."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in