Flashback bygger pepparkakshus!
2012-07-08, 14:01
Medlem
Mr.Carters avatar
Vet inte om jag lagt denna tråden rätt, så ursäkta om det blev fel!

Hade igång Football Manager 2012, och kollade på en serie samtidigt genom Quicktime player. Helt plötsligt slutade både spelet och filmen rulla. Min dock svarar inte alls, programmen går inte att starta och kan inte öppna nytt fönster i Finder heller.

Testade att starta om, och det gick fint. Men problemen fortsatte ändå. Startade om igen, och nu kommer jag inte ens hela vägen. Stannar precis efter login och så börjar bolljäveln snurra :P

Har installerat Windows på datorn också, och det funkar felfritt så borde väl inte vara något med hårdvaran?

Satt även och laddade ner en massa från TPB när detta hände. Kan det vara ett virus?

Nån som vet vad jag kan göra?
Citera
2012-07-08, 14:02
Medlem
tzjs avatar
Håll nere shift vid uppstarten och välj din Mac-partition att starta från. Återkom med resultat.
Citera
2012-07-08, 14:05
Medlem
Mr.Carters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Håll nere shift vid uppstarten och välj din Mac-partition att starta från. Återkom med resultat.

Har försökt det, men det vill inte funka. Kan det ha att göra med att Windows bootar först? Aldrig orkat ändra det där eftersom jag aldrig stänger av datorn.
Citera
2012-07-08, 14:09
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Carter
Har försökt det, men det vill inte funka. Kan det ha att göra med att Windows bootar först? Aldrig orkat ändra det där eftersom jag aldrig stänger av datorn.

Ok, prova att starta med alt nere istället, jag skrev fel först.
Citera
2012-07-08, 14:15
Medlem
Mr.Carters avatar
Citat:
Ok, prova att starta med alt nere istället, jag skrev fel först.

Alt gör ju bara att jag väljer om jag vill boota OS X eller Windows. Antar att du menar att jag ska starta i felsäkert?
Citera
2012-07-08, 14:16
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Alt gör ju bara att jag väljer om jag vill boota OS X eller Windows. Antar att du menar att jag ska starta i felsäkert?

Precis, efteroms datorn inte ville boota så tänkte jag att den kanske konfliktade mellan de två OS:en.

Kommer du inte in i Mac OS öht?
Citera
2012-07-08, 14:19
Medlem
smurfehs avatar
Prova starta datorn och tryck in skift direkt, du kan släppa när du ser en grå Apple-logga.

Datorn kommer då att starta i Säkert läge, det avaktiverar samtliga start- och inloggningsobjekt samt bara laddar det som är nödvändigt för OS X att starta. Det kan ta lite längre tid då den kontrollerar startvolymens kataloger.

Fungerar det i säkert läge är det förmodligen något i startobjekt som strular, du får då ändra lite i dina inställningar under systeminställningar > användarkonton > startobjekt eller vad det kan tänkas stå på svenska. Gissar att du har något program som får spel när OS X startas.
Citera
2012-07-08, 14:21
Medlem
Mr.Carters avatar
Citat:
Precis, efteroms datorn inte ville boota så tänkte jag att den kanske konfliktade mellan de två OS:en.

Kommer du inte in i Mac OS öht?

Startar med alt och väljer OS X. Sen loggar jag in som vanligt, och då kommer bollen fram och jag kommer inte längre. Har fungerat vissa gånger, men då kommer bollen efter några minuter istället. Så lite svårt att veta vad som strular.

Fick precis ett meddelande i Windows nu: "Windows Detected a hard disk problem"

Fungerar dock felfritt verkar det som.

Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Prova starta datorn och tryck in skift direkt, du kan släppa när du ser en grå Apple-logga.

Datorn kommer då att starta i Säkert läge, det avaktiverar samtliga start- och inloggningsobjekt samt bara laddar det som är nödvändigt för OS X att starta. Det kan ta lite längre tid då den kontrollerar startvolymens kataloger.

Fungerar det i säkert läge är det förmodligen något i startobjekt som strular, du får då ändra lite i dina inställningar under systeminställningar > användarkonton > startobjekt eller vad det kan tänkas stå på svenska. Gissar att du har något program som får spel när OS X startas.

Får testa igen! Återkommer om det fungerar
Citera
2012-07-08, 14:23
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Startar med alt och väljer OS X. Sen loggar jag in som vanligt, och då kommer bollen fram och jag kommer inte längre. Har fungerat vissa gånger, men då kommer bollen efter några minuter istället. Så lite svårt att veta vad som strular.

Fick precis ett meddelande i Windows nu: "Windows Detected a hard disk problem"

Fungerar dock felfritt verkar det som.

Minns jag inte helt fel ska du i Windows, precis som i OS X, kunna välja vilken partition den ska starta automatiskt ifrån. Prova ändra till OS X där, och sen provar du säkert läge enl. tidigare instruktioner.

Edit: I kontrollpanelen i Winbl0wz ska du ha möjlighet att ändra vilket som ska starta automatiskt, om OS X inte automatiskt startar genom att trycka skift direkt. Annars kanske det fungerar att först starta med ALT, välj OS X och sen skift direkt.
Senast redigerad av smurfeh 2012-07-08 kl. 14:25.
Citera
2012-07-08, 14:41
Medlem
Mr.Carters avatar
Gick att ändra så den bootar direkt i OS X i windows. Och lyckades komma till skrivbordet

Hann starta Safari en gång och stänga ner det igen innan bollen började snurra och nu tar ett klick ungefär 3 minuter. I Safe mode då alltså.

edit: AHH! "Den här enheten har ett problem med maskinvaran som inte kan repareras. Säkerhetskopiera så mycket data som möjligt och ersätt hårddisken. Besök en auktoriserad Apple återförsäljare för mer information" <- Skivverktyget
Senast redigerad av Mr.Carter 2012-07-08 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in