2005-03-12, 13:50
Medlem
ThirdEyes avatar
Jo, det är som så att jag undrar vilket program man borde välja:

* Om man vill tjäna bra/riktigt bra lön efter examen,
* Om man vill ha ett utmanande jobb,
* Om maxlönen är mest baserad på hur skicklig man själv är (en lärare t.ex. kommer ha en generell maxlön runtom i landet),
* Om man vill kunna fortsätta sitt jobb internationellt,
* Om man vill knyta värdefulla kontakter under sin studenttid

Skulle även hjälpa om man specifierade vilket universitet, eftersom civilekonom på HHS o någon annan högskola skiljer sig väsentligt.
Citera
2005-03-12, 14:08
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Välj något som du är intresserad av.
Du kommer att tillbringa halva ditt liv på jobbet och då kan det vara en fördel om du trivs med ditt arbete.

Karriärsstrebrar kan lyckas inom alla branscher.
Citera
2005-03-12, 17:05
Medlem
Pellenezs avatar
InkoPinko har naturligtvisn helt rätt. Läs främst det du är intresserad av.

Dock finns det ett antal säkra kort t ex läkare eller civilingenjör. För dessa två utbildningar spelar det ingen större roll vart man läst. Det är nog viktigare om man ska bli ekonom.
Det sitter förvånandsvärt många jurister på höga positioner i så väl statlig förvaltning som i näringslivet.
Citera
2005-03-12, 18:55
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdEye
Jo, det är som så att jag undrar vilket program man borde välja:

* Om man vill tjäna bra/riktigt bra lön efter examen,
* Om man vill ha ett utmanande jobb,
* Om maxlönen är mest baserad på hur skicklig man själv är (en lärare t.ex. kommer ha en generell maxlön runtom i landet),
* Om man vill kunna fortsätta sitt jobb internationellt,
* Om man vill knyta värdefulla kontakter under sin studenttid

Skulle även hjälpa om man specifierade vilket universitet, eftersom civilekonom på HHS o någon annan högskola skiljer sig väsentligt.
Tja, om man bortser från att du bör välja något du är intresserad av, är det ju rimligen något naturvetenskapligt du bör titta efter. Iaf om du tänker dig en internationell atbetsmarknad. Visst, man kan få bra och välbetalda jobb som ekonom och jurist, men samtidigt pressar universiteten och högskolorna ut ganska många av dessa varje år. I fallet med juristerna är dessutom jobben du kan få utomlands med en svensk examen ganska få.
Rent spontant håller jag med Pellenez om att läkare och civilingenjör både är ganska välbetalda och framtidssäkra. Vad gäller läkarutbildningen spelar det absolut ingen roll var i landet du läser; samtliga lärosäten har bra utbildningar. Ingenjör får någon annan svara på, men det är nog som Pellenez säger.
Citera
2005-03-12, 18:58
Medlem
Spökets avatar
Industriell ekonomi, ger mkt bra möjligheter inom de områden som namnet antyder.

http://www.indek.kth.se/
Citera
2005-03-12, 19:03
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spöket
Industriell ekonomi, ger mkt bra möjligheter inom de områden som namnet antyder.
http://www.indek.kth.se/

Nackdelen med industriell ekonomi är ju att du riskerar utveckla en någon alternativ verklighetsuppfattning:

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=190505
Citera
2005-03-12, 22:02
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Du kommer att tillbringa halva ditt liv på jobbet och då kan det vara en fördel om du trivs med ditt arbete.

Ilustrerad vetenskap påstår att det enbart är 9 år och det är inte ens i närheten av halva livet.
Citera
2005-03-12, 22:30
Medlem
von Schmerzs avatar
Ett hett tips är att satsa på någon utbildning inom energibranschen. Behovet av utbildad personal kommer att vara ganska stort inom några år.
Citera
2005-03-12, 23:09
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Ilustrerad vetenskap påstår att det enbart är 9 år och det är inte ens i närheten av halva livet.

OT så det sjunger om det, men vi kan väl räkna på det?
Livet består av 24 h * 365 dagar * 80 år = 700 800 timmar.
I Sverige arbetar vi ca 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan, 47 veckor om året i 40 år = 75 200 timmar.

75 200 / 700 800 = ca 11 % av livet.

Räknat rätt? Det börjar bli lite sent....
Citera
2005-03-13, 02:54
Medlem
InkoPinkos avatar
Ok, men det beror på om man räknar de timmar man sover som kvalitativ livstid! Jag gör i alla fall inte det!
Citera
2005-03-13, 03:24
Medlem
Continental Ops avatar
ingenjör undrar jag om det är så bra alltså, kineserna kan bli ingenjörer numer och de är jäkligt billiga att ha.
Citera
2005-03-13, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
ingenjör undrar jag om det är så bra alltså, kineserna kan bli ingenjörer numer och de är jäkligt billiga att ha.

okey men kan inte kineserna läsa till alla yrken? eller finns det vissa som är undantagna kineser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in