2012-07-08, 10:51
Medlem
Köpte en Lenovo laptop, nöjd som attan, men kollar man i enhetshanteraren så ligger det 167st processer som ligger o arbetar. Visst ligger det säkert massor av program som Lenovo tryckt in som jag inte behöver, men hur vet jag vilka program jag kan ta bort o inte? Sen är det svårt att förstå vad alla processer är tillför eller vilket program dem är kopplade till.
Citera
2012-07-08, 10:54
Medlem
Avinstallera allt med lenovo, ingen fara, något kanske man vill ha kvar till batteri eller så.
i kör, skriv msconfig, in i fliken autostart, kryssa ur rubbet där, kryssa sedan i det du känner att du behöver ha användning av.
Citera
2012-07-08, 11:18
Medlem
Kanon! skall testa!
Citera
2012-07-08, 11:42
Medlem
Spiralvisps avatar
Det har väl blivit en standard för tillverkarna att slänga in så mycket skit de klarar av. Det första jag gör när släktingar köper datorer är att formatera och panga in nytt OS.
Citera
2012-07-08, 12:20
Medlem
Gh0steds avatar
Antingen så rensar du burken, eller så uppvisar du vad som körs på den.
Tryck på start, skriv cmd, tryck enter.
Skriv följande:
cd C:\
tasklist /SVC > processer.txt

Kopiera in innehållet av C:\processer.txt till tråden.
Citera
2012-07-08, 12:33
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiralvisp
Det har väl blivit en standard för tillverkarna att slänga in så mycket skit de klarar av. Det första jag gör när släktingar köper datorer är att formatera och panga in nytt OS.

Tillverkarna får betalt för att förinstallera programvara. Detta ingår i deras vinstmarginaler. Det är därför det är så sjukt mycket skit i konsumentdatorer.
Citera
2012-07-08, 12:43
Medlem
En sak jag alltid gör när jag köper en märkes dator är att installera om windows så jag slipper all bloatware
Citera
2012-07-08, 12:51
Medlem
PC DeCrapifier är ett program som fixar just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in