2012-07-08, 08:02
Medlem
sebnies avatar
Jag tycker det är tråkigt, om man vill göra en editering, och så hinner tiden (60min) gå ut medans man skriver, tex om man editerar i sista sekund.

Jag tycker man borde ändra på detta, så att om man får fram editformuläret (dvs man tryckt på knappen "Editera" inom rätt tid) så placeras en engångskod som en <input type hidden> som tillåter editering inom säg 2,5 timmar från inläggets postdatum.
Dvs man måste påbörja editering inom 60minuter från det att man postade, och måste avsluta editering inom 150minuter från det att man postade.

just 2,5 timmar förhindrar att folk sparar ner editformuläret för att sedan editera om en vecka typ. Men 2,5 timmar är garanterat så man hinner skriva en timme+ om man vill. (max skrivtid om man editerar i sista sekund är då 1,5 timme)
Citera
2012-07-08, 12:03
Medlem
negerbarns avatar
Jag förstår din tanke, men nu är väl inte editeringsfunktionens främsta syfte att du ska kunna addera en uppsats till ditt tidigare inlägg i sista minuten, eller?

15 extra minuter borde räcka gott och väl.
Citera
2012-07-08, 12:31
Medlem
sebnies avatar
en bättre funktion är kanske att man har obegränsad edittid fram tills att någon svarat i samma tråd (dvs har man senaste inlägget i tråden så kan man alltid editera det inlägget).
Och efter att någon svarat i samma tråd så har man 1 timme från det att den personen svarade. (skälet till detta är att man bör kunna editera även om man svarar i en relativt aktiv tråd)

Och naturligtvis lägger man på det förra förslaget så att påbörjad edit kan alltid avslutas, dvs 1,5 timme extra edittid när man tryckt på Editera.

Är så dumt om man vill lägga till något och så måste man "svara på sitt eget inlägg".
Ser så onödigt och spammigt ut. Och det lär väl rendera varningar om man t.ex. gör 3 inlägg på raken, även om det är en rätt inaktiv tråd och man vill tillägga något.

För syftet med editspärren är ju att ingen ska kunna "rensa bort all sin historik" på flashback så att alla trådar ser helt knäppa och konstiga ut då man inte kan se vad folk svarat på.
Och kan man alltid editera sitt senaste inlägg i tråden sålänge ingen svarat i tråden efter inlägget, så riskerar ju inte tråden bli "förstörd", eftersom ingen svarat.

Tillochmed i många forum finns det en regel som säger att det är förbjudet att svara i tråden om man har det senaste inlägget, istället ska man editera sitt senaste inlägg. En del har även en tekniskt spärr som gör att man inte kan svara om man har det senaste inlägget.
Senast redigerad av sebnie 2012-07-08 kl. 12:37.
Citera
2012-07-08, 14:40
Medlem
eXtremos avatar
Jag ser edit som en funktion som möjliggör ändrande av stavfel, grammatiska fel eller syftningsfel som man inte upptäckte när man skrev inlägget. Således ser jag inte poängen med funktionen. Tänk efter innan du trycker på "Skicka svar", om det är någonting annat du vill tillägga.
Citera
2012-07-09, 09:42
Medlem
Shirozakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag ser edit som en funktion som möjliggör ändrande av stavfel, grammatiska fel eller syftningsfel som man inte upptäckte när man skrev inlägget. Således ser jag inte poängen med funktionen. Tänk efter innan du trycker på "Skicka svar", om det är någonting annat du vill tillägga.

Varför då inte tillåta en redigering inom 60 minuter för nytt inputt och en obegränsad redigering för stavningskontroll? Om servern har stöd för ordlistor så borde det väl gå att ordna?
Citera
2012-07-09, 10:36
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shirozaki
Varför då inte tillåta en redigering inom 60 minuter för nytt inputt och en obegränsad redigering för stavningskontroll? Om servern har stöd för ordlistor så borde det väl gå att ordna?

Har servern stöd för ordlistor skulle det gå att använda sig av automatisk rättstavningskontroll, så att ingen redigering för det skulle ens behövas.
Citera
2012-07-09, 11:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shirozaki

Varför ska vi belasta servrar med ordlistor då det vanligtvis redan är inbakat i browsern?
Citera
2012-07-09, 12:52
Medlem
sebnies avatar
vitsen med att man bara har 60 minuter på sig att editera är väl för att ingen ska gå runt och editera bort/sönder sina inlägg för att denne ångrar vad han/hon skrivit och så blir forumet "förstört" så man inte ser vad trådarna egentligen handlar om.

Det är väl mycket bättre om man kan göra eventuella tillägg i samma inlägg än att man ska behöva skapa ett nytt för varje gång man vill lägga till något?
(Förutsatt att ingen svarat i tråden då).

Om man tar beslutet att editera sitt inlägg inom utsatt ram, borde man få editera klart sitt inlägg, även om det är en "hel uppsats" som skrivs.

Och om ingen svarat i tråden man skriver i, varför ska man då inte ha obegränsat tid att editera fram tills någon svarat?
Det finns ju ingen risk att något blir "sönderediterat" om ingen svarat, för då är det ju ingenting som blir "konstigt" (dvs att man inte kan se vad någon svarat på).
Citera
2012-07-09, 14:40
Medlem
epost72s avatar
Blir även knepigt om någon svarar medan du håller på och redigerar ditt inlägg.
Det kanske helt andra förutsättningar när någon då svarar.

Det är högst sällan som man behöver redigera så lång tid efter inlägget skrivits och i de få fall som det förekommer så kan en moderator isf hjälpa till.

60 minuter är väl tilltaget.
Citera
2012-07-09, 16:22
Medlem
-ELF-s avatar
Jag röstar på oändlig editering fram tills någon annan har svarat efter än. Annars gäller den vanliga tiden.
Citera
2012-07-09, 21:29
Medlem
sebnies avatar
epost72: Moderator hjälper inte till med det. Har testat, tro mig.
Enda svaret jag får är "Vi editerar bara inlägg efter edittiden på 60min om det är regelbrott i inlägget".

Och då får man tänkas på att anledningen till att jag ville ha inlägget editerat var att jag råkat komma åt min autologintangent medans jag skrev så mitt flashbacklösenord hamnade i inlägget.
Citera
2012-07-10, 09:06
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
epost72: Moderator hjälper inte till med det. Har testat, tro mig.
Enda svaret jag får är "Vi editerar bara inlägg efter edittiden på 60min om det är regelbrott i inlägget".

Och då får man tänkas på att anledningen till att jag ville ha inlägget editerat var att jag råkat komma åt min autologintangent medans jag skrev så mitt flashbacklösenord hamnade i inlägget.

Jag hoppas bara att du lyckats få det editerat eller ändrat lösenord innan du skrev detta inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in