2012-07-07, 15:42
Medlem
Tjenare, är det någon här som vet vart man kan köpa mikrokristalin cellulosa för att tillverka läkemedel då jag tänker göra diverse vitaminpiller av extrakt från ex. Apelsin osv!

Tacksam för snabbt svar!

/B
Citera
2012-07-07, 17:46
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemigeek
Tjenare, är det någon här som vet vart man kan köpa mikrokristalin cellulosa för att tillverka läkemedel då jag tänker göra diverse vitaminpiller av extrakt från ex. Apelsin osv!

Tacksam för snabbt svar!

/B

såvida du inte är utbildad kemist tror jag inte det är nån bra idé, det är komplicerade kemiska processer för att göra ett läkemedel. Dessutom kan det bli farligt om du gör fel.
Citera
2012-07-09, 12:04
Medlem
Tack för svar, men finns de gelatinkapslar eller liknande som man fan fylla då?
Citera
2012-07-09, 12:16
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemigeek

Tacksam för snabbt svar!

/B
Om du bara ska göra "vitaminpiller" av extraherad apelsin så bör det inte vara något problem om du gör det för eget bruk. Det du söker kan vara CMC (karboxymetylcellullosa) som används inom t.ex.pappersindustrin och livsmedelsindustrin. Tror det är hos leverantörer till dem du ska leta. CMC 7LXF t.ex. kunde vara nåt, ett slags stärkelsepulver. Det används i olika livsmedelsprodukter som glass och bageriprodukter t.ex.

Lite nyfiken blir jag då naturligtvis hur du utför själva extraheringen av vitaminerna samt hur du formar pillren. Har du en pillerstans?
Senast redigerad av zoccer 2012-07-09 kl. 12:23.
Citera
2012-07-09, 16:40
Moderator
ofays avatar
Medicin o hälsa >>> kemi

Mvh Ofay
Citera
2012-07-09, 19:33
Medlem
munspelsoves avatar
Självkomprimerande microcellulosa e vad du söker. Du kan torrstansa tabletter utan granulering med den. Kontrollerad!!!! Om du söker en lättilgänglig ersättning kan torrmjölkpulver eller potatismjöl funka. Du behöver alltid ca 3% talk och 3% magnesiumstearat i mixen. Talken för att inte maskinen skall sätta sig och magnesiumen för lite glans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in