2004-09-02, 20:02
Medlem
Jag har funderat på vad jag skulle kunna göra under min tid i lumpen (om jag kommer in dvs, vilket jag hoppas) och jag anser att röjdykare är det som tilltalar mig mest.

Så nu undrar jag självklart hur pass fysiskt "hård" man måste vara för att klara av denna utbildningen (och kunna övertyga på mönstringen att man skulle passa där).
Är det något i stil med jägare (alltså ska man andvända det välomnämda "K3" träningstipset) eller ligger röjdykarna på en lägre nivå?
Det stora problemet med mig är väl att jag inte har någon speciell fysisk styrka men hyfsat god kordination.
Jag har aldrig haft problem med leder eller muskler, och syn/hörsel är god.

Så är det någon som vet som kan tipsa mig litegrann, jag vill ju veta vilken nivå man helst skall ligga på (så att jag kan ligga över den), och om jag får mönsta tidigt så är det ju bara ett halvår kvar att träna upp sig på.
Citera
2004-09-02, 20:42
Medlem
Nibblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojden
Jag har funderat på vad jag skulle kunna göra under min tid i lumpen (om jag kommer in dvs, vilket jag hoppas) och jag anser att röjdykare är det som tilltalar mig mest.

Så nu undrar jag självklart hur pass fysiskt "hård" man måste vara för att klara av denna utbildningen (och kunna övertyga på mönstringen att man skulle passa där).
Är det något i stil med jägare (alltså ska man andvända det välomnämda "K3" träningstipset) eller ligger röjdykarna på en lägre nivå?
Det stora problemet med mig är väl att jag inte har någon speciell fysisk styrka men hyfsat god kordination.
Jag har aldrig haft problem med leder eller muskler, och syn/hörsel är god.

Så är det någon som vet som kan tipsa mig litegrann, jag vill ju veta vilken nivå man helst skall ligga på (så att jag kan ligga över den), och om jag får mönsta tidigt så är det ju bara ett halvår kvar att träna upp sig på.

Vad är k3 träningstipset? Kolla in www.lumpen.nu och gör träningstesten där så ser du vad du kan bli enligt det testet
Citera
2004-09-02, 21:51
Medlem
Varför inte kontakta röjdyk och be om träningstips, de delar gärna med sig. Och ja, det är tufft. Betydligt mer fysiskt krävande än jägartjänst, de medicinska kraven är betydligt högre, och antalet utryckande röjdykare i förhållande till inryckande är betydligt lägre än motsvarande inom jägarförband.

Om du söker röjdyk vid mönstringen kommer du att göra en extra mönstring på förbandet med fystester, då kommer du att förstå vad som krävs, och du får lite tid på dig att träna.
Citera
2004-09-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibbler
Vad är k3 träningstipset? Kolla in www.lumpen.nu och gör träningstesten där så ser du vad du kan bli enligt det testet

Det jag syftar på när jag säger "K3 träningstipset" är dit man kommer när man trycker sig in på länken här nedan (har andvänts ett par gånger tidigare)

http://www.k3.mil.se/article.php?id=3265

Tack för svar hitills, jag skall nog söka kontakt med röjdyk och se vad dom har att säga.
Citera
2004-09-02, 22:21
Medlem
Hagriddens avatar
När du är färdigutbildad får du dyka ner på 10 m och ställa dig i givakt framför ett befäl i torrdräkt. När han har puffat klart emottar du en symbol i guld att hänga runt halsen. Du fridyker och gör det mitt i vintern.
Citera
2004-09-03, 14:41
Medlem
NERDs avatar
Vet bara en som försökt bli röjdykare och han klarade inte antagningen. Det räcker inte att bara vara seg, stark och hård. Du måste klara av det i vatten också och det är en helt annan femma.
Citera
2004-09-03, 15:17
Medlem
onemans avatar
Varför inte kolla på deras hemsida? http://www.4minkriflj.mil.se/rojdyk/
Generellt kan man väl säga att röjdykare är bland de hårdaste utbildningarna som finns i sverige.
Citera
2004-09-03, 15:45
Medlem
***M***s avatar
Hade två röjdykarfänrikar i lumpen som ansvarade för fysiska träningen. Det var ju lagom kul trots att de var tvungna att ta det lugnt med oss ölfryntliga morsgrisar.

Den ene djäveln var helt sinnesjuk medan den andre var den typen man skulle gått genom ett kulregn för.

Förutom den goda fysiken krävs ett otroligt psyke. Tycker att det verkar vara en ganska udda utbildning så du skall absolut försöka. Lycka till!
Citera
2004-09-03, 16:47
Medlem
illums avatar
En god vän till mig låg inne som röjdykare. Han är extremt lugn med mycket god kondition och sällsynt bra vattenvana. Släpp honom i Atlanten så är han hemma på en vecka.

Tuffast är helt klart kondition, simning, att skaffa sig lungvolym och samtidigt ha turen att inte några "dolda fel". Sprängda blodkärl i huvudet eller liknande måste undvikas och man testas förebyggande för det på olika sätt.

Helt klart en bra utbildning som du absolut ska söka om du känner att du är inne på simning och är bra på det. Om du tog "silvergrodan" i förra veckan ska du satsa på något annat. De har en del gemensamma övningar med attackdykare också om jag inte kommer ihåg fel från hans rövarhistorier men det var länge sedan jag snackade med honom.
Citera
2004-09-03, 16:48
Medlem
RayKrebbss avatar
Har själv jobbat med två f.d. röjdykare. Ingen av dom hade dykt innan lumpen. Enligt dom beror detta på att instruktörerna tycker att civila dykarcertifikat gör det svårare att träna upp röjdykare. Fast det kanske har ändrats under senare år.

Båda dessa gamla dykare var f.ö. väldigt ödmjuka och trevliga. Och fy för fan så de kunde simma.
Citera
2005-03-12, 09:31
Medlem
Über_NeophytEs avatar
Röjdykare!

Ska iväg och göra ytterligare prövning för röjdykare om några dagar. Jag är relativt säker på att jag klarar av testerna pga att jag redan gjort dom för fältarbetsdykare och vet vad som krävs.

Är det någon som vet något om röjdykarna? är det en kul utbildning?
Citera
2005-03-12, 09:42
Medlem
eantrs avatar
Frågan är väl inte om du klarar av testerna utan om du klarar av testerna bättre än alla andra som är där. Vad jag förstår simmar man idioten och liknande tills önskat antal har hulkat upp lunchen över kakelkanten eller kollapsat. Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in