Misstänker att detta kommit upp i olika variationer tidigare men eventuellt bjuds här på variationer på frågeställningar angående svenskt öl:
1: Har ni någonsin sett svensk öl utomlands? Har det funnits nån kampanj för nåt märke och i så fall vilket? Okej, Bordershopar och diverse färjor undantaget, har det någonsin existerat ett framgångsrikt Svenskt ölvarumärke på den utlänska marknaden?
2: Om du bjudit in utlänska vänner på middag och ville visa prov på god svensk ölkultur, vad hade inhandlats då?
Jag skulle själv kunna tänka mig att det funnits någon variant av svensk öl i Finland och Norge, men inte att de nått några större framgångar. Hade vatt kul å veta mer...
På andra frågan hade jag tjackat 1828 (Pripps va?) och Spendrups old gold. Heaven och Hell hade fått maka på sig tillsammans med den där förbaskade Portern som brukar nämnas i dessa sammanhang med tanke på att de skulle kunna tänkas avnjutas i flera kulinariska inramningar.
jag hade självklart bjudit på en Nils Oscar.. http://www.nilsoscar.se
vad jag vet om svensk öl utomlands så har jag suttit i New York och druckit Norrlands Guld.. dock ägdes krogen av en kille vars farfar var svensk så det fanns lite jäv bakom..
Falcon export gick att inhandla i Danmark förr i tiden, främst (eller kanske endast) i helsingör. Detta var dock innan de stora spritresornas ankomst, således innan bordershopfenomenet också. Vi snackar alltså om den tid då den svenska kronan var den nordiska dollarn....dvs starkaste valutan...